Læsetid: 3 min.

Avisernes folkevogn

Nyhedsavisen slår sine nærmeste konkurrenter med mange meter, men den larmer ikke, og den lever ikke. Men det kan den komme til
7. oktober 2006

Der er noget særligt ved at tage en ny avis i hånden. Forventningerne er store, selv om den første avis altid er et paradenummer med en blanding af friske nyheder og velforberedte historier. Nyhedsavisen har lovet at forny avisverdenen, intet mindre.

Hvordan er den så, denne nye avis på 48 tabloidsider?

Nyhedsavisen er ved første gennembladring en pæn, lidt kedelig og nærmest en klassisk morgenavis. Nyhedsavisen er en kvalitetsavis, som vi kender dem, en folkeudgave af den avis, du læser lige nu, ja faktisk ligner den mere Information end nogen anden avis. Der er ganske langt til både 24timer og Dato.

Forsiden prydes af en solonyhed om Dansk Folkepartis Ungdoms racistiske udskejelser, hvor du kan se dokumentationen på video på www.avisen.dk. Fint, men ikke epokegørende.

Sidehistorien - Børn skal have lov til at rode - kunne have stået i Helse, men viser sig at være tilsigtet. Nyhedsavisen vil være et massemedie, der appellerer ligeligt til det interessante og det væsentlige og til den almindelige danske børnefamilie. Avisen blander hårde og bløde historier. Det lune efterårsvejr og de unges alkoholforbrug står side om side, en historie om ungdomsvold følges af et portræt af Nephew etc.

Ikke mange vitaminer

Der er ikke meget fornyelse i stofområderne - og dog. 12 sider blandet indland, et midteropslag med dagens feature, tre sider udland, fem sider kultur, tre sider leder og debat plus vejr og gossip på den næstsidste side. Bagsiden er solgt til annoncer. Den største overraskelse er fraværet af erhvervsstof.

Nyhedsavisens 2. sektion, N2, med 12 sider lokalstof og sport er en fornyelse, men tam. Indholdet minder om salig JP København. Det nære stof nærmer sig petitniveauet, og det virker, som om journalisterne ikke har hjertet med. Redaktøren undskylder nærmest niveauet i sin velkomstklumme.

Her kunne Nyhedsavisen have vist vejen med nytænkning, gode historier og brug af genrepaletten.

Nyhedsavisen er mainstream. Der er langt mellem de journalistiske vitaminer, og du skal ikke læse den for billedsidens skyld.

Revolutionen på avisens webside er udeblevet. Nyhedsavisen samarbejder efter sigende med de bedste hoveder inden for netudvikling, og i går skulle avisen demonstrere, hvordan man mobiliserer læserne som nyhedsleverandører i et nyt avisunivers. Desværre viser webben ikke andet end videoklip fra Dansk Folkepartis Ungdoms sommermøde, og medarbejderblogs, som ikke i sig selv inviterer til mange minutters besøg.

Men Nyhedsavisen er et massemedie med et klart blik for de lette læsere og for dem, der ikke læser avis. I det lys er lokalsektionen, gossip-spalten og de bløde historier rigtigt set. Nyhedsavisen er TV2 på tryk eller avisernes folkevogn, som er den største succes på bilmarkedet til dato.

Avisen skal nok blive læst, den slår sine nærmeste gratiskonkurrenter med mange meter, og den har tilstrækkelig kvalitet til at gøre indhug i de gamle morgenavisers løstsiddende abonnenter.

Vil næppe forstyrre

Nyhedsavisen er den avis, som B.T. kunne have udgivet - eller som Dato kunne være blevet. Den vil næppe forstyrre Tøger Seidenfadens, Carsten Justes og Niels Lundes nattesøvn.

Men de skal ikke afskrive Nyhedsavisen. I takt med at de seriøse aviser bevæger sig i stadig mere elitær retning, bliver der plads til en avis med Nyhedsavisens bredde og lethed. Den har bestået den første prøve. Med finpudsning af virkemidlerne og et klart blik på målgruppen, kan den gøre livet surt for mange medier.

Det er for tidligt at dømme avisen på dens første udgave. Den største fornyelse ligger i forretningsmodellen. Nyhedsavisen er gratis, og den har ansat folk, der kan sælge annoncer. I modsætning til avisens to gratisfætre fylder annoncerne halvdelen af avisen, og det er ikke så dårligt hverken for læsere eller for økonomien. Om organisationen bag også kan distribuere hver dag til tiden og til de samme mennesker, må fremtiden vise. På grund af trykproblemer er premiereavisen kun udkommet til halvdelen af de 500.000 husstande, som har fået stillet avisen i udsigt.

Nyhedsavisen er ikke Dagen, som det blandt journalister er en dyd at have skrevet til. Nyhedsavisen larmer ikke, den lever ikke - men det kan den komme til.

Morten Nielsen er mediekonsulent og direktør i Medie & Marked

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu