Læsetid: 3 min.

Avra for Arriva

3. februar 2003

»Vi har ambitionerne og vil vise, vi kan leve af vores kunder samtidig med, vi leverer en stadig bedre service.«
Arrivadirektør Johnny Hansen, den 5. januar 2003

Det skortede ikke på store perspektiver, da fhv. trafikminister Jacob Buksti i december 2000 bekendtgjorde, at DSB’s mere end 100 år gamle monopol på togdrift i Syd- og Midtjylland snart ville blive brudt. Fornyelse og dynamik, intet mindre, skulle være resultatet for togpassagerne, når konkurrencen mellem togoperatørerne ville blive en realitet.
Foreløbig vil mange af de jyske togpassagerer nok mene, at de kun har fået fordyrelse og dynamit. Kritikken fra pendlerne i disse dage lyder nemlig bedrøvende ens, uanset om den kommer fra Tønder i syd eller Thisted i nord: For mange togaflysninger og forsinkelser, alt for lidt information til passagerne, ingen ekstrabusser i stedet for aflyste tog, mangel på rengøring og wc-papir, dårlige billetmaskiner...

Det skortede ikke på vrede hos de jyske pendlerrepræsentanter, da Trafikministeriet i maj 2001 offentliggjorde grundlaget for togudbuddet.
Det brune ringbind med de mange bestemmelser ville efter udbudsproceduren blive det halsbånd, som det offentlige kunne regulere en nye togoperatør med. På et møde med ministeriets embedsmænd fremlagde pendlerne derfor deres udførlige kommentarer under overskriften: ’Fejl og mangler i udbudsmaterialet’, og listen fyldte adskillige A 4-sider.
Vigtigst for pendlerne var at undgå, at de jyske togpassagerer fremover ville blive dårligere behandlet i forhold til resten af Danmark.
Især udbudsmaterialets totale mangel på krav om et kriseberedskab – som langt om længe er blevet en fast praksis for de togstrækninger, DSB betjener – stødte pendlerne. Hvorfor vil passageren i DSB-toget kunne regne med gratis psykologhjælp, mens passageren i det andet tog ifølge udbudsmaterialet ikke har krav på noget?
Pendlerne ønskede en afklaring, mens det endnu var ministeriet – og ikke et nyt selskab – der havde ansvaret. Det lykkedes ikke: Først efter næsten halvandet år svarede ministeriet, i øvrigt med en henvisning til Arriva.

Det skortede ikke på forbavselse, da trafikminister Flemming Hansen på den sidste arbejdsdag i 2001 pegede på Arriva som vinder af det midt- og vestjyske togudbud, selv om selskabet var dyrere end
DSB’s tilbud.
Aftalt spil, unfair konkurrencevilkår, DSB-deltagelse kun på skrømt, lød det i hidsigt toneleje fra både DSB og personealeorganisationerne. Ministeriet forsvarede sig med, at det efter en grundig, faglig og indgående vurdering af statsbanernes tilbud – den viste sig at være foretaget på mindre end 24 timer – var overvejende usandsynligt, at DSB’s tilbud ville give overskud.
Dermed blev DSB sendt ud i mørket, mens Arriva som næstbilligste byder kom til forhandlinger.
At Rigsrevisionen senere ikke fandt grundlag for kritik af proceduren, fik ikke sænket de løftede øjenbryn. Og i øvrigt heller ikke Rigsrevisionen til at droppe interessen. De forbereder en grundig opfølgning af ministeriets opfølgning på Arriva-kontrakten, har man bebudet.

Det skortede ikke på advarsler fra passagerer, borgmestre og undervisningsinsitutioner, da Arriva i februar sidste år fremlagde sit første forslag til køreplaner. Færre togafgange, for få togsæt, ingen koordinering med de lokale busselskabers køreplaner, store forsinkelser og unødige afbræk i en masse borgeres daglige transportmønster, lød advarslerne.
Godt ord igen, reagerede Arriva-direktør Johnny Hansen prompte og fik profesionelt forhandlet en ekstra kontrakt hjem med i lommen efter møde med trafikminister Flemming Hansen. Ekstrakontrakten gav ekstrapenge til ekstratog, og lidt efter lidt sænkede roen sig om Arriva.

SpørgsmÅLet er nu, hvad det ikke vil skorte på, når Flemming Hansen på torsdag har haft et møde med Arriva. Pendlerne er vist ikke i tvivl: De ser frem til at få tog til tiden – og ikke de busser, som Arriva i England er berygtet for at indsætte, når det enorme transportselskab mangler lokoførere.

ud

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu