Læsetid: 3 min.

B for Begyndelse

Tilbage i tjeneste for første gang: James Bonds mørke side er i gode næver hos Daniel Craig, hvis nedrige nærvær gør 'Casino Royale' til den livligste Bond-film i lange tider
24. november 2006

En nyslået eliteagent for MI6 ifører sig en smoking. Han ser sig i spejlet. Den klæder ham guddommeligt. Fra dette øjeblik er han både licensed og dressed to kill.

Denne (fødsels)scene alene er grund nok til, at ingen Bond-fan bør gå glip af Casino Royale, den 21. i rækken.

Forlægget er Ian Flemings første 007-roman fra 1953. Filmens lækre før-titel sekvens er nok holdt i sort/hvid, men den udspiller sig i 2006. Alligevel begynder handlingen umiddelbart, inden Bond opnår den eftertragtede status som 00-agent. I og med at 007 optrådte på biograflærredet for første gang i 1962 giver det ikke et gran af mening, men skidt pyt, realisme har aldrig været Bond-universets strong suit.

Bonds (Daniel Craig) jomfrumission som eliteagent går ud på at blanke Le Chiffre (Mads Mikkelsen) af i et pokerspil. Udover at sponsorere terrorisme bedriver Le Chiffre sin egen blodige form for børsspekulation, men nu er han kommet i økonomisk knibe, hvilket MI6 ønsker at udnytte.

Der er naturligvis også en veldrejet kvinde med, nemlig bogholderen Vesper Lynd (Eva Green), som snart sætter Bonds følelsesmæssige armslængdeprincip på prøve.

Gentager sig selv

Instruktør Martin Campbell pustede i 1995 nyt liv i den udkørte film-serie med GoldenEye, som introducerede Pierce Brosnan i rollen som Bond. Denne gang benytter han en back to basics-strategi, som leder tanken hen på den 25 år gamle Strengt fortroligt, en nedskrællet modreaktion på den ekstravagante Moonraker fra 1979.

Med en afgørende forskel. Dengang blev Bond som bekendt spillet af Roger Moore, som nok kunne aflevere en double entendre, men for hvem "truende" var en by bag jerntæppet. Når Bonds boss M (en sublimt bitchy Judi Dench) i Casino Royale kalder ham "et stumpt instrument", er der tale om en træfsikker perfiditet: Craigs 007 matcher ubesværet Sean Connerys udi bøllementalitet og småsadisme.

Den 38-årige skuespiller har fysik som to skovhuggere lagt sammen (Green ligner en udmagret elverpige, når de begge er i billedet), men med bevægelser så yndefulde som en balletdansers. Tidligt i forløbet udnytter Campbell denne kombination optimalt i en frenetisk forfølgelsesscene, som næppe tilfældigt udspiller sig på en byggeplads - Casino Royale bygger jo på sin vis Bond-brandet op fra grunden. Det er altså, sympatisk nok, op til kinetik, akrobatik og menneskekroppens egen æstetik at besnære tilskueren i de altafgørende første 20 minutter.

Skurken som stakkel

Som led i nedprioriteringen af blæret højteknologi glimrer Gadget-troldmand Q ved sit fravær, og det samme gør Miss Moneypenny. At Bond således har færre at tale med, er kun til introverte Craigs fordel. Han kommer, om man så må sige, lidt til kort i de dialogtunge passager; fyndig sarkasme klæder ham godt, olm tavshed endnu bedre.

Manuskriptforfatternes fifleri med Bond-filmens førhen så fastlagte dramaturgi er generelt inspireret, og den forskudte magtbalance er forfriskende; Le Chiffre er en mindre magtfuld og magtbegærlig type end sine skurkagtige forgængere, ja, han har endog et forstyrrende anstrøg af stakkel. Så lad gå at Mikkelsens replikbehandling er knap så elegant på engelsk som på dansk.

Chris Cornells titelsang lyder lidt som et 80'er-levn, og med sine 145 minutter er Casino Royale et kvarter for lang. Til gengæld har den, hvad så mange film i serien savner; personlighed og smittende energi. Det nye blod har gjort Bond godt.

*Casino Royale. Instruktion: Martin Campbell. Manuskript: Neal Purvis, Robert Wade og Paul Haggis. Engelsk, amerikansk, tjekkisk, tysk. (Imperial, Palads, CinemaxX og Empire i København samt en lang række biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu