Læsetid: 5 min.

'I skal bare høre det her'

Lars Krogh har kørt Bad Afro Records i 10 år på idealisme. Nu er han begyndt at tjene penge på realisme. Man kan nemlig ikke tjene penge på at sælge plader i Danmark. Slet ikke rockplader. Men han vil bare så gerne have, at folk skal kunne høre det
11. november 2006

Han burde nok egentlig være flyttet til Berlin eller Stockholm. Det ville give mere mening at starte et pladeselskab, der udelukkende satser på garage- og punkrock, i lande hvor folk rent faktisk hører den slags. Især i 1996, da garagerocken endnu ikke havde fået en revival, og der var meget langt mellem guitarsoloerne.

"Danmark er ikke et rockland. Jeg kunne faktisk ikke have valgt et værre sted," siger pladeselskabsejeren og griner.

Men Lars Krogh blev nu alligevel i København, da han gik i banken for at låne penge til en ny sofa og i stedet brugte dem på at udsende den første vinyl. Og nu har han udsendt plader i 10 år under navnet Bad Afro Records og sloganet Pushing scandinavian rock to the man! Også Finland er kommet til, for der er mange skæve eksistenser og bands deroppe, hvor der - ifølge Lars Krogh - 'jo er så mørkt og koldt, at der ikke er så meget andet at lave end at sidde indenfor og spille musik og drikke øl'.

Bad Afro Records laver rockplader. Og ikke den slags, der udelukkende kaldes rock, fordi der er en guitar, men ellers ikke lancerer et eneste riff, der bare ligner, men i stedet arbejder med elektronika og violinelementer, så melodien kan blive tilpas bedrøvet. Og hvor samtlige bandmedlemmer er så unge, at deres hidtil største sorg højst sandsynlig er dårlig-frisure-traumer fra folkeskolen.

Autenticitet

Bad Afro Records laver rockplader. Fuldvoksne rockplader, hvor der fokuseres på røvsparkning og autenticitet frem for navlebeskuen - bandmedlemmerne er nemlig ofte så gamle og grimme, at de sgu har kigget nok på sig selv og følt smerte derved. Baby Woodrose, Columbian Neckties, The Defectors, Flaming Sideburns og Hellacoptars er nogle af de bands, der er startet hos Lars Krogh. Nogle af dem er der stadig. Andre er vokset fra Bad Afro, der ikke er vokset så meget, siden Lars Krogh startede firmaet. Flere ansatte er det i hvert fald ikke blevet til. Selvom det ofte er blevet overvejet. "Men nogle gange er det bare nemmere at gøre tingene selv," siger Lars Krogh. Han er bestemt ikke bitter over, at nogle af hans bands er rykket videre.

"Man ønsker jo i bund og grund, at det skal lykkes for de bands, der ønsker at gå hele vejen. Og da det for eksempel tog fart med Flaming Sideburns, sad jeg jo og arbejdede med dem konstant og havde ikke så meget tid til andre bands og til at finde nye, og det vil jeg ikke undvære."

Det betyder selvfølgelig, at han også accepterer at miste den indtjening, som bands, han har opdaget, får på nye plader. Men han har fundet en anden måde at finansiere idealismen på. Bad Afro er storleverandør til reklamer og tv-serier i USA.

"For mig at se ændrer det ikke på idealismen. Det er ikke den form for idealisme, jeg praktiserer," siger Lars Krogh og griner: "Man kan ikke tjene penge på rockplader i Danmark, så jeg blev nødt til at finde en anden vej. Selvom det virker lidt bizart. Det er altså store firmaer som Toyota, der køber Bad Afro-musik."

'Jeg elsker rock'

Det har givet Lars Krogh lidt frirum, og han kan fortsætte med at være idealist i forhold til musikken.

"Jeg startede Bad Afro, fordi jeg så ofte gik rundt og sagde til folk: 'I skal høre det her'. Jeg er gammel punkrocker, så selvfølgelig var det rockplader. Det er det stadig. Jeg elsker rock," siger han med en begejstring, man sjældent ser hos 39-årige mænd.

"Jeg synes, der er en ærlighed over den rene rock. Disse mennesker mener det virkelig alvorligt. De er dedikerede til genren og går ikke på kompromis med noget som helst. Og så er de jo ret gamle, mange af dem. For mig beviser det, at de virkelig vil det her."

De fleste bands i Lars Kroghs stald er ikke professionaliserede i samme grad, som mange danske bands er det i dag. De finansierer måske deres rock'n'roll-tilværelse med jobs som pædagogmedhjælpere og tager gerne flere dage til Reeperbahn i Hamburg og deler øl, scener og soveværelser med andre punkrockers til en latterlig betaling. De laver musik, fordi de ikke kan lade være, ikke nødvendigvis fordi de skal leve af det og spilles på p3. Det er den type bands, Lars Krogh gerne vil have. Man bliver ikke ved med at spille i så mange år, medmindre man har talent.

"I virkeligheden er der for mange bands i Danmark. Det er blevet for nemt at udgive plader. Man kan jo sidde hjemme i sit soveværelse og indspille. Som erfaren i branchen ved jeg, at der umuligt kan være så mange gode. Jeg spillede da også guitar engang, men jeg kunne da godt høre, at det ikke lød så godt, så jeg holdt op igen. Man kunne godt ønske sig, at flere havde den form for selvkritik," siger Lars Krogh og griner.

Kritikeraversioner

Han ved, at der er mange kritikere, der har aversioner i forhold til nye bands, der spiller klassisk garagerock, men han synes ikke, det er berettiget.

"Det er da rigtigt, at man kan høre på musikken og se på måden, de klæder sig på, at de har deres referencer, men der er jo ingen af dem, der lyder ligesom MC5. Jeg tror ikke på, at man kan genopfinde rocken, men man kan give den sit eget udtryk, og det er i høj grad det, jeg lytter efter, når jeg leder efter nye bands."

Lars Krogh synes, at det desværre efterhånden bliver alt for lidt, han kommer ud for at finde nyt. Lige nu er det ekstra slemt, da han lige er blevet far: "Men jeg har hørt noget om, at det er værst i starten," siger han forhåbningsfuldt. Det kunne godt være, at det var nu, han skulle få en ekstra ansat, overvejer han et øjeblik. For selvfølgelig forsætter han. Lars Krogh var der, inden garagerocken blev smart igen, og han er der stadig, når den holder op med at være det.

I denne weekend fejrer han 10-års-jubilæet på Stengade og Loppen i København, hvor vennerne giver koncerter. For venner er de jo, de fleste af de bands, han har signet. "Det er også en af de fede ting ved, at der kun er mig."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her