Læsetid: 6 min.

'Det bliver ikke bare en koncert'

For syv år siden sluttede Pearl Jams blot anden koncert i Danmark med den tragiske ulykke på Roskilde Festivalen. I aften vender bandet tilbage til Danmark. Information tegner sammen med fan og journalist, Henrik Tuxen, et billede af Pearl Jam anno 2007
Pearl Jam giver i dag koncert i Forum. Ifølge journalist og fan, Henrik Tuxen, bliver det ikke -just another gig-.

Pearl Jam giver i dag koncert i Forum. Ifølge journalist og fan, Henrik Tuxen, bliver det ikke -just another gig-.

Kerensa Wight

26. juni 2007

To gange har Seattlebaserede Pearl Jam besøgt Danmark. Første gang ridder bandet på den verdensomspændende Seattle-rock bølge.

Scene et: Året er 1992. Under afspilningen af P4-generationens hymne "Alive": Forsanger Eddie Vedder er i knæ på Roskilde Festivalens orange scene, koncentreret om sangen. En dedikeret fan formår at mase sig op på scenen. Vedder synger upåvirket videre. Den ivrige unge mand tager tilløb fra bunden af scenen. Han stormer ud mod publikum for at gennemføre sit stage dive. Han når scenekanten og sætter af, men springet når kun at bringe ham halvvejs over den tomme lomme, der adskiller scenen fra publikum. Han lander med hovedet i scenegravens grus. Her fra tager sikkerhedsfolk og samaritter over. Scenen er ikke unormal for hverken Roskilde Festival eller en Pearl Jam-koncert, og bandet spiller ufortrødent videre. Eneste reaktion er Vedder, der fra sin knælende position ser overrasket mod resten af bandet. Munden former ordene: "Så I det?". Koncerten forsætter, og senere ender Vedder også blandt publikum i et dive.

Roskilde i knæ

Scene to i Pearl Jams Dan-markshistorie udspiller sig på samme scene otte år senere: Roskilde Festival 2000. Eddie Vedder er igen i knæ, men denne gang er det for-tvivlelsen, der præger front-figuren. Blot 12 numre inde i koncerten stopper musik-ken.

Forsangeren beder om at få tændt lyset, og han hen-stiller til publikum om at træde tre skridt tilbage. Der er sket en ulykke, og det skal senere vise sig at være den største tragedie i festivalens og bandets historie. Ni unge mennesker mister livet under det massive pres, der er foran scenen. På scenen er udtrykket i Eddie Vedders ansigt ikke til at tage fejl af. Den er gal.

Journalist og fan Henrik Tuxen, fulgte koncerten tæt fra et backstageområde på siden af scenen. Han beskriver det kaotiske forløb:

"Jeg vidste ikke, der var fare på færde. Jeg troede, de stoppede pga. tekniske pro-blemer, da det regnede hef-tigt. Jeg var lang tid om at finde ud af, hvad der var sket. Fra siden af scenen med næsten samme udsyn som bandet anede vi ikke uråd."

Henrik Tuxen, der siden 1996 har fulgt bandet tæt som både journalist og fan, fortæller om ulykken, at det først gik op for ham, hvor alvorligt det var, da bandets guitarist, Mike McCready, på vej af scenen udbryder "I think they killed a guy".

Post-Roskilde

Tragedien på Roskilde fyl-der meget hos bandet siden hen. Særligt for et band, hvor, som Tuxen formulerer det, kulturen omkring bandet er præget af en stor forbindelse mellem band og publikum. Det går ofte voldsomt til foran Pearl Jams koncerter, men bandet, som ofte stopper sine koncerter for at få dæmpet gemytterne, har altid prioriteret publikums sikkerhed meget højt.

Derfor rammer ulykken særligt hårdt: "Eddie (Ved-der, red.) har bebrejdet sig selv, han har spurgt, hvorfor han ikke så det noget før. Han har forklaret mig, at hans udsyn var blokeret, delvist pga. den kraftige regn," forklarer Henrik Tuxen.

Han fortæller også, at bandet har tacklet begivenheden meget forskelligt.

Guitarist Stone Gossard besøger i 2003 de efterladte til de danske og de svenske ofre. En kontakt, som Henrik Tuxen er med til at formidle. Siden har han haft tæt kontakt til Gossard. Bandet har siden fået kontakt til næsten alle familierne til ofrene.

I 2005 skriver Tuxen den meget personlige bog 'I Pearl Jams fodspor' om bandet før og efter Roskilde.

Roskildes spor

Og på spørgsmålet om for-bindelsen mellem Roskilde og aftenens koncert, er han ikke i tvivl.

"Stone (Gossard, red.) fortalte mig, at det har været med til at binde dem sam-men, men at det ikke har været den nemmeste lim at bruge. Roskilde vil helt sikkert fylde noget tirsdag aften i Forum."

"Jeg tror ikke, det bliver just another gig. De har ikke vidst, hvordan man skulle gribe det an, når de skulle spille i København. Men de siger, at de er glade for, at det er blevet til noget. Det bliver en meget speciel og bevæget aften."

Pearl Jam '07

Inden Scene tre i bandets Danmarkshistorie udspiller sig i Forum, forsøger Information at indfange bandets historie med den brede pensel sammen med Tuxen.

Allerede fra starten med debutalbummet Ten i 1991 lægger Pearl Jam rockverde-nen for sine fødder.

Tuxen beskriver det således:

"Jeg tror, det var et band i chok i starten. Det gik meget stærkt. En grundstamme fra Seattle og en surfer med noget på hjertet, Eddie Vedder. De var bare på det rette sted på det rette tidspunkt."

Personlig tekster

Vedders meget personlige tekster er et tidligt varemærke. En hel skilsmissegeneration, som er blevet ladt i stikken af forældre og system, finder her en identifikation.

Tuxen indfanger ånden i de første to plader.

"Eddie var sprudlende ag-gressiv. Det var tekster, en hel generation kunne finde sig selv i. Hvor musikken på den ene side var den hårde blanding af punk og heavy metal, så var Vedders tekster personlige, og som noget helt signifikant, så fortalte mange af dem kvindernes historie."

Stemningen forsætter med den tredje plade Vitalogy, men samtidig er succesen ved at tage pusten fra bandet.

Tømmermænd

Tømmermændene efter den indledende succes er større end festen. Tiden er præget af tumult. Efter Roskilde 1992, går der rygter om, at bandet er ved at gå i opløsning. Bandet vender både giganten MTV og det meste af pressen ryggen. Og i marts 1994 indleder bandet en kamp mod billetudbyderen Ticketmaster.

Bandet vil holde billetpri-serne under 20$ og kritiserer giganten for ekstremt store gebyrer og kartellignende tilstande på koncertmarkedet. De forsøger at gå uden om Ticketmaster.

Tuxen forklarer:

"Tiden er totalt kaotisk, det er problematisk at arrangere en turné. De spiller langt ude for byerne, fordi Ticketmaster sidder på de store steder."

Kampen mod billetgiganten taber bandet. Kampen resulterer i, at bandet i sin kom-mercielle storhedstid spiller forsvindende lidt.

Næste plade No Code fra 1996, har guitarist Stone Gossard beskrevet i et interview med Henrik Tuxen:

"Det føltes ikke, som om vi havde lavet en god samlet plade."

Dedikerede fans holder ved, men de svimlende salgstal udebliver.

Live live live

I 1998 spiller de igen fast. For det er et live-band understreger Tuxen.

"Med i pakken er en intensitet, en ekstra faktor."

"Det er som om, Pearl Jam forstærkeren går til elleve," siger Tuxen. "Da jeg oplevede dem i 1996 og årene efter, sprang de simpelthen rammerne for, hvad jeg havde hørt før live. En intensitet, en kropslighed og et ualmindeligt dedikeret publikum."

I 2000 annoncerer bandet som en reaktion på den sti-gende handel med uautori-serede koncertoptagelser, at bandets europæiske koncer-ter fra turneen vil blive udgivet på cd. God lyd, som er billig og tilgængelig.

I oktober kommer 72 for-skellige live-cd'er. Syv af pladerne ender på den amerikanske top200 albumliste.

I 2002 udkommer pladen Riot Act, hvor Eddie i san-gen "Love Boat Captain" forholder sig eksplicit til tragedien på Roskilde.

Pladen hænger tæt sammen med de to foregående, Yield og Binaural, men, ifølge Henrik Tuxen, er det først på den seneste plade Pearl Jam, at bandet rigtig finder sig selv igen. Pladen samler de syv andre:

"Den er befriende hård. Samtidig er den mere direk-te end de foregående. De har virkelig noget på hjertet. De politiske tekster, som er taget til på de sidste tre plader, er også mere direkte. Og så som noget nyt, så forsøger Vedder sig med portrætter. "Unemployable", der er et socialrealistisk portræt af den arbejdsløse arbejderklasse-type," siger Tuxen.

I et interview med Tuxen til Gaffa, beskriver Eddie Veder i marts 2006 pladen som et højdepunkt:

"Jeg oplever, at vi har nået vores maksimale potentiale i forhold til, hvad vi kan i dag - og vi mener, at vores potentiale er større i dag end før. Derfor føler vi, at dette er vores bedste album."

I aften vil 10.000 fans i Fo-rum give deres dom. Og bandet vil slutte tredje kapitel i deres danmarkshistorie - med forsoning?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu