Læsetid: 2 min.

'Bertel Haarder stiller for uambitiøse krav'

24. maj 2005

- Hvad er forslaget om en historiekanon et udtryk for?

"Bertel Haarder var også i sin første periode som undervisningsminister optaget af, at eleverne i skolen lærer grundlæggende viden og færdigheder," siger Jens Rasmussen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

"Hans forslag om en historiekanon kan man forstå som et udtryk for den nykonservative skoletænkning, som også kendes fra USA. Men hvor nykonservatismen ønsker at kanonisere alment anerkendt viden og klassiske tekster som modvægt til tidens relativisme, så bliver kanondebatten i Danmark mest til et spørgsmål om leksikalsk viden, som man ønsker, eleverne skal kunne. Man kan frygte, at historie reduceres til et overskueligt leksikalt pensum."

"En anden ting er, at forslaget på mange måder modsiger det, som børn i et moderne videnssamfund har brug for at vide og kunne. Det er ikke uvæsentligt, at de opnår kendskab til historiske episoder og hændelser, men hvis man kun koncentrerer sig om det faktuelle, så bliver det meget begrænset. Jeg er naturligvis enig med Bertel Haarder i, at eleverne skal vide noget, også noget faktuelt, men det er ikke nok. Eleverne skal også kunne anvende den faktuelle viden og på grundlag af den lære at tilegne sig ny viden."

"Det er bestemt ikke et problem, at Haarder vil stille krav til historiefaget eller for den sags skyld til skolens øvrige fag. Problemet er, at de krav, han stiller, er for uambitiøse."

- Kan man tolke forslaget som en slags national oprustning?

"Ja, det kan man sikkert godt, i den forstand at den nykonservative tankegang siger, at værdierne i et opsplittet, individualiseret samfund synes at gå i opløsning, at relativisme vinder frem, og at der derfor som modvægt hertil må peges på noget, som vi i samfundet har til fælles: tradition, national kulturarv, fælles forståelse af historien etc. Ud fra den opfattelse ses en kanon som en sammenfatning af det, der er betydningsfuldt for nationen."

- Kan en historiekanon føre til en slags indoktrinering?

"Det tror jeg ikke. Jeg forstår Bertel Haarders forslag sådan, at han er grundlæggende bekymret for individualiseringens konsekvenser. For at den vil føre til et forfald af grundlæggende værdier, til nihilisme. Men spørgsmålet er, om en kanon, med dens forenklede svar, er det rette svar på det problem. Men endnu engang: Det kan være rigtigt at få opmærksomhed på den faktuelle viden, men et ensidigt fokus på den er alt for beskedent. Skal Danmark være et konkurrencedygtigt videnssamfund, må eleverne beskæftige sig med meget mere end leksikalsk, faktuel viden i aktiverende undervisningsformer, der forbereder dem på både at tilegne sig viden og at anvende viden - kreativt og til problemløsning."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her