Læsetid: 4 min.

Det betyder, at...

'Ny faglighed', 'studiekompetence', 'progression' og 'innovative evner' er alle centrale ord i den nye gymnasiereform. Men hvad betyder ordene? Information har spurgt de ansvarlige politikere
29. september 2006

Ifølge en masterafhandling fra Syddansk Universietet, er den nye gymnasiereform fyldt med flertydige ord - de såkaldte flydende betegnere. I bekendtgørelsens beskrivelse af gymnasieskolens overordnede formål optræder ord som 'studiekompetence', 'progression' og 'innovative evner'. Men hvad betyder ordene? Information har spurgt politikere fra Folketingets Uddannelsespolitiske Udvalg, hvad de lægger i de ordene:

- I bekendtgørelsen står der, at man skal udvikle elevernes kreative og innovative evner. Hvad er innovative evner?"

Louise Frevert, DF: "Det er, at du mestrer innovativitet, at du er initiativrig. Det er de evner, der skal udvikles. Det kan være at lære børn at beherske flere boldspil i en legesituation. Det er at oparbejde nogle kompetencer, som gør, at du udvikler dig."

Pernille Vigsø Bagge, SF: "Det er evnen til at opfinde nyt. I en tid, hvor vi skal til at leve af andet end produktion, er det vigtigt, at eleverne har evnerne til at opfinde nye ting - eksempelvis vedvarende energi."

Carsten Hansen, S: "Det innovative er evnen til at udvikle. Og at udvikle evnen til at tænke tanker på tværs."

Hanne Severinsen, V: "Det er at opfinde løsninger."

Samspil

- Der står også "samspil mellem fagene". Hvad vil det sige?

Louise Frevert, DF: "Det betyder, at i stedet for at alle fag skal være alene, så skal de spille sammen. Eksempelvis matematik og samfundsfag. Nej, lad os tage naturfag, det er nemmere. Det kan være biologi og matematik."

Pernille Vigsø Bagge, SF: "Det er, at man ikke holder fagene adskilt. At der ikke er adskillelse mellem eksempelvis matematik og dansk."

Carsten Hansen, S: "Det er eksempelvis mellem naturvidenskab og humaniora. Det kan være Etik og kemi. Og det er der gode muligheder for med den nye reform, for nu tvinger vi lærerne til at sætte tiden af til det."

Hanne Severinsen, V: Det er, at fagene spiller sammen, eksempelvis matematik og fysik, og at man dermed opnår en synergieffekt. Det kan også være dansk og matematik, men det kan virke lidt kunstigt. Reformen skal helst ikke blive et kunstigt forsøg på at få ting, som ikke hænger sammen, til at hænge sammen."

- Er samspil mellem fagene det samme som tværfaglighed?

Louise Frevert, DF: "Tværfaglighed er noget i folkeskolen. Det her er på et højere niveau. Tværfaglighed kan man måske nok kalde det, men man skal også følge med tiden."

Pernille Vigsø Bagge, SF: "Ja, det kunne man sige. Men måske er det lidt bredere."

Carsten Hansen, S: "Nej, for man kan godt have tværfaglighed, uden at fagene spiller sammen, selv om det måske kan lyde lidt svært. Man kan godt have undervist i noget tværfagligt uden at have arbejdet sammen."

Hanne Severinsen, V: "Nej, i samspil bygger man på hinanden, men der er tale om selvstændige fag. Tværfag er måske nok, at man slår fagene helt sammen, selvom det ikke altid er sådan."

Kompetencer

- Hvad er studiekompetencer?

Louise Frevert, DF: "Det er at besidde egenskaberne til at kunne studere. At du kan sætte dig ned på din flade og fordybe dig. Og at du ved, hvordan man slår op i opslagsbøger."

Pernille Vigsø Bagge, SF:

"Jeg ser det ord, som et udtryk for, at vi hidtil har været for dårlige til at være studerende. Det er at udvikle evne til at studere."

Carsten Hansen, S: "Det betyder, at elever skal have kompetencen til at kunne klare studiet og klare flerfagligheden."

Hanne Severinsen, V: "Det er forberedelse til videregående uddannelse."

- Studiekompetencerne skal ifølge reformen udvikles gennem "uddannelsens faglige og pædagogiske progression". Hvad betyder progression i den forbindelse?

Louise Frevert, DF: "Det er vist bare udvikling."

Pernille Vigsø Bagge, SF: "Det vil sige, at man skal bygge på det fundament, man er nået op til. Altså udvide den faglige sværhedsgrad, og den pædagogiske metode skal også følge en udviklingslinje."

Carsten Hansen, S: "Progression er udvikling. Den anden del er det pædagogiske, og det er jo der, det didaktiske og det faglige kommer ind sammen, ikke?"

Hanne Severinsen, V: "Faglig progression betyder, at man er nået til nogle forskellige niveauer. At man kommer på et højere niveau i det, man laver. Den pædagogiske progression. Ja...der står jo faglig og pædagogisk progression, så jeg vil umiddelbart sætte de to ting sammen."

Faglighed

- Hvad er ny faglighed?

Louise Frevert, DF: "Ny faglighed er at sørge for, at eleverne bliver opdateret. Udviklingen går så stærkt, at man skal være sikker på, at man får lært dem for eksempel den nyeste teknologi. Så det er nyt stof."

Pernille Vigsø Bagge, SF: "Det må du nok spørge om. Jeg tror, det er endnu et slag oven i hovedet på lærerstanden. Den gamle faglighed er åbenbart ikke god nok. Ny faglighed er kanon, kongerække og byer på Fyn, tror jeg. Men jeg ved det ikke."

Carsten Hansen, S: "Det er fordi reformen styrker fagligheden. Vi kræver en større grad af faglighed, fordi man skal have flere fag på et højere niveau. Det er ny faglighed."

Hanne Severinsen, V: "Det er lidt det samme som det med samspil mellem fagene og det innovative. Men jeg vil ikke kaste mig ud i en definition lige nu."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu