Læsetid: 6 min.

Billedromaner til børn

Dansklærerforeningen står stærkt i lanceringen af nye, kvalitative tiltag inden for børnelitteraturfeltet
6. marts 2006

Dansklærerforeningen har i en årrække udgivet den anmelderroste serie Frit forfantasi, som består af dansk kvalitetslitteratur til unge læsere skrevet af et bredt udsnit af moderne danske forfattere.

I et målrettet forsøg på også at nå gruppen af 9-12-årige har forlaget gennem det sidste år lanceret en ny serie, Billedromaner, hvor konceptet helt enkelt er, at der i værkerne skal være et begrænset antal tekstlinjer på et begrænset antal sider - og mange illustrationer.

Baggrunden for serien er det faktum, at samtlige læserundersøgelser viser, at hvor pigerne i denne aldersgruppe stadig er bogslugere, så dropper drengene de teksttunge bøger til fordel for billedmedier og tegneserier. Spænding, action, gys og humor er højt prioriteret i billedromanerne kombineret med, at der - ifølge forlaget - "skal være noget at tale om".

Serien, som fremstår indbydende og sanselig i layout, redigeres yderst kyndigt af Kari Sønsthagen og består indtil videre af otte værker, udgivet i tre ombæringer.

De to første runder havde som henholdsvis forfattere/ illustratorer: Hanne Kvist/ Cato Thau-Jensens Jeg er Frede (men det er ikke altid det de andre kalder mig), Katrine Marie Guldager/Claus Rye Schierbecks Kevins hus, Lars Bukdahl/Morten Voigts Mars er for tabere, Dorte Karrebæk/Otto Dickmeiss' Emmely M, Oscar K/Dorte Karrebæks Benni Båt samt Pia Juul/Rasmus Bregnhøis På jagt.

Grafisk højpotent

Seks værker med stor genremæssig spredning og alle gedigne eksempler på læsværdige, velskrevne kortromaner (med masser af samtalestof) i spændstigt samspil med gode, meget stilforskellige illustratorer.

Seneste - og nyligt udkomne - ombæring består af Sprint af Trine Andersen/ Mads Themberg og Alamo af Jesper Wung-Sung/Rasmus Bregnhøi.

Sprint er især stærk på illustrationssiden, hvor Mads Themberg i et grafisk højpotent og ekspressivt billedsprog lægger mørktonede alen til fortællingen om den 10-årige sprinterpige Anna, som kastes ud af sin vante hverdag og får modet til selv at handle, da en tidligere klassekammerat, Balder, efterlyses af politiet. Anna finder drengen og bliver en hel del klogere på, hvor svært det egentlig er at vide og forstå, hvad der foregår inde i andre mennesker. Sprint byder på præcist registreret hverdagsrealisme i fin øjenhøjde med sine personer.

Western-historie

Jesper Wung-Sung er genremæssigt ude i det mere eksperimenterende hjørne i fortællingen Alamo, som blander brevroman, dokumentar og historisk roman i den 14-årige Jacobs beretning om slaget ved Alamo i 1836, hvor knap 200 amerikanske soldater, bl.a. anført af den mytologiske David Crockett, blev nedkæmpet af en langt større gruppe mexicanere anført af diktatoren Santa Anna.

Bogen udgøres af det lange brev (forfattet over 13 dage), som Jacob skriver til pigen Emma, som han føler et savn efter næret af den angst og håbløshed, der følger i kølvandet på den ulige kamp. Beskrivelsen af hændelsesforløbet omkring det historiske opgør er ikke formet som en historisk lineær fortælling.

Det er set gennem en drengs optik, en dreng som ikke er vant til at skrive og springer rundt i tidsforløbet afhængig af, hvad han kommer til at tænke på.

Registreringer af udviklingen i kampforløbet skifter med erindringsglimt fra det liv, drengen har levet inden han blev håndplukket som frivillig. Det giver en tæt sanset serie af glimt fra en opvækst præget af kampen for at overleve, yderligere fortættet af den pludselige døds nærvær under kampene ved fort Alamo.

Rasmus Bregnhøi leverer på billedsiden i en groft tilhugget tegneseriestil en række tableauer, som med en markant farvelægning suggestivt indkapsler afgørende brudstykker af den verden, der åbner sig for Jacob. Med enkle virkemidler åbner Wung-Sung og Bregnhøi således for en anderledes og usentimental tilgang til et stykke USA-historie, hvor liv og nærvær siver ind bag de Wild West-myter, slaget om Alamo er spundet ind i.

Gedigen fortælleglæde

Og så har Dansklærerforeningen minsandten også fået en helt ung debutant på sin udgivelsesliste. Jacob Wilms var 16 år, da han skrev Et bliks hukommelse , og den skal i flg. det brev han sendte til forlaget -trykt på bogens omslag- ses som den bog han selv savnede i sin skoletid.

"Alle de bøger, vi læste, viste sig at være meget uskyldige. Vi følte ofte, at vi havde meget mere erfaring end personerne i bøgerne," skriver han bl.a.

Selvfølelsen og ambitionen fejler således ikke noget, og det gør romanen bestemt heller ikke. Den hviler solidt på et fundament af gedigen fortælleglæde, kompositorisk overblik og -måske vigtigst af alt- stor autencitet i forhold til sit stof. Det set-up, som placeres i bogens første kapitel, hvor en dækafbrændingsseance får en tragisk udgang og skaber en kortvarig, intuitiv blikkontakt mellem to piger, holdes undervejs i spil og forløses først endeligt som pay-off i slutkapitlet, hvor ringen sluttes.

Godt turneret og undervejs i romanens bærende handlingstråd bygges kærlighedshistorien mellem hovedpersonen Chris og pigen Katrine op med fint scenisk nærvær og sekunderet af en troværdig skildring af et etnisk blandet skater-ungdomsmiljø, hvor beskrivelsen af vold, sex, alkohol, stoffer, forældreproblemer og gruppepres finder et naturligt, levende leje som andet end forventelige sætstykker fra ungdomsromanens tematiske inventarliste.

Romanen flytter ikke hegnspæle, hverken indholdsmæssigt eller sprogligt, men mindre kan også gøre det. Og her fungerer det som en fint pulserende, momentvis bevægende fortælling om den rodløshed og identitetsforvirring, enhver ungdomsgeneration rituelt må gennemleve.

Kan være kunst

Sidst men ikke mindst foreligger for tredje år Børnelitteratur - læsninger og undervisning 2005, som består af diverse artikler fra forskere, forfattere, formidlere og lærere, denne gang med fokus på Drømmen om børnelitteratur.

Redaktionens ærinde har været at indkredse svar på flg. spørgsmål: Hvad er en god børnebog set med barnets øjne, med børnebogsforfatterens øjne og med underviserens øjne? Er børnelitteraturen kun en drøm?

Vinklet med afsæt i Per Højholts berygtede udtalelse (fra 1990), hvor han hævdede, at børnelitteratur ikke er kunst, fordi -lød argumentet- "en børnebogsforfatter er nødt til at tage hensyn som ikke rager kunsten, men rager langt ind i pædagogikken".

Det generelle modsvar nu som dengang er naturligvis, at børnelitteratur kan være kunst, præcis som voksenlitteratur kan være kunst. Længere er den ikke. Og det forhold belyses og diskuteres på forskellig vis i de 11 artikler.

Indfaldsvinklerne er mangfoldige - fra Kari Sønsthagens perspektivrige diskussion af begrebet 'den indskrevne læser' i såvel børne- som voksenlitteratur over en fint oplysende tekstlingvistisk analyse af animationsfilmen Terkel i knibe til en drilsk velargumenteret omvurdering af Pippi Langstrømpe, som i Peter Heller Lützens artikel karakteriseres som "en fastlåst udøver af negationstænkning".

Indskudt undervejs er der også personlige overvejelser om 'stemmen' i børnelitteratur fra forfatteren Louis Jensen, et solidt dobbeltinterview med de to fantasy-forfattere Lene Kaaberbøl og Cecilie Eken - og befriende - nede på jorden-betragtninger hos Hanne Kvist, som i sit indlæg 'Børnebøger er dogmebøger' siger det sådan:

"For mig er en god børnebog én jeg har skrevet fra det inderste af mit hjerte, sandsynligvis uden at tænke et sekund på en mulig læser, og så vil det jo vise sig om der er nogen derude som tager den til sig".

Jo, der er meget at komme efter for såvel underviser som interesseret lægmand i den børnelitterære/børnemediale mangfoldighed, artikelsamlingen veloplagt afsøger.

Trine Andersen: Sprint, ill. af Mads Themberg, 51 s., kr. 100,- Billedroman. Dansklærerforeningen, ISBN: 87-7996-144-4.

Jesper Wung-Sung: Alamo, ill. af Rasmus Bregnhøi, 66 s., kr. 100,- Billedroman. Dansklærerforeningen. ISBN: 87-7996-134-7.

Jesper Wilms: Et bliks hukommelse, 188 s., kr. 150,- Dansklærerforeningen.

Kurt Thybo m.fl. (red.): Børnelitteratur - læsninger og undervisning 2005, 132 s., kr. 200,- Dansklærerforeningen.

20060305-211719-pic-390345187.jpgIllustration fra ´Sprint´ af Trine Andersen
Illustration: Mads Themberg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu