Læsetid: 3 min.

Bio-biler er et moralsk dilemma

Danske Novozymes er klar med enzymer til at lave biobrændstof, både af fødevarer og af planterester. Hvis markedet skal vælge, bliver det fødevarerne
19. oktober 2005

Bioethanol til biler er et marked i rivende vækst, især i USA og Brasilien, men også i Europa og Kina. Bioethanol er sprit. Med en oliepris på over 50 dollar pr. tønde kan bioethanol konkurrere med benzin.

Novozymes er verdens førende leverandør af de enzymer, der skal bruges i de mange nye spritfabrikker. Langt de fleste af fabrikkerne fremstiller sprit af sukker, der stammer fra sukkerrør og roer eller fra stivelsen i majs, korn og kartofler.

Når verdensprisen for sukker og korn går i vejret, kan det hurtigt blive et problem for de fattige, der mangler fødevarer - og for de lande, der er afhængige af importerede fødevarer eller nødhjælp.

Succes i USA

Teknisk set kan man undgå dette dilemma ved at lave sprit til bilerne af planterester. Novozymes kan også levere enzymer til det formål.

"På langt sigt er det den rigtige løsning, men den ligger fem-ti år ude i fremtiden," siger Humphrey Lau, der er marketingdirektør hos Novozymes.

I de senere år har Novozymes haft succes med enzymer til afgrøder, især i USA hvor bioethanol næsten udelukkende fremstilles af majsstivelse. På grund af de stigende oliepriser og et par gode høstår nåede man i år det punkt, hvor bioethanol er konkurrencedygtigt uden tilskud, fortæller han.

"Vi har de bedste enzymer til formålet," siger Novozymes' administrerende direktør, Steen Riisgaard. "Og vi arbejder på at gøre dem endnu bedre, så vore kunder kan spare energi til opvarmning."

To pakker teknologi

Men det amerikanske energiministerium satser på at bruge majsresterne og andet landbrugsaffald som energikilde til bilerne i fremtiden.

"De satte os og vores hovedkonkurrent, Genencor, op som to gallopheste og gav os 18-19 millioner dollar hver til at finde den bedste løsning," fortæller Steen Riisgaard. "Til gengæld fandt vi en løsning, som reducerer prisen for den del af processen med en faktor 30. Genencor fandt en anden løsning, så nu er der to teknologipakker at vælge imellem."

"Prisen for bioethanol, lavet af majskorn, er ca. 1 dollar pr. gallon. Prisen for at gøre det af affaldet, majsstokkene, er ca. 1,5 dollar pr. gallon. Men kun 15 cent er enzym-omkostninger. Så nu er problemet ikke os, men indsamlingen, forbehandlingen, investeringer i nye landbrugsmaskiner og andre anlæg osv."

Tilløb i Danmark

I Europa er der mest gang i udviklingen i Sverige, Spanien og Tyskland, siger Humphrey Lau. I Danmark arbejder Novozymes sammen med Elsam i et projekt, hvor råstofferne er både halm og korn, og man udnytter fordelene ved at lave strøm og varme, sprit og træsprit (methanol) samtidig.

Danmark har en fordel, fordi landet er lille og halmen allerede bliver samlet ind. Til gengæld er den danske regering ikke særlig interesseret.

"Der er tre projekter i Danmark, foruden Elsams har Statoil et projekt ved Kalundborg og Cowi har for Sønderjysk Landboforening udarbejdet et projekt i Tønder. Men vi venter stadig på at se lovgivningen," siger Humphrey Lau.

I Tønderprojektet beregnede Cowi i januar en pris på 3,40 pr. liter, mens prisen for benzin fra et raffinaderi på det tidspunkt var ca. 2 kr. Siden da er råolien steget yderligere i pris - og Novozymes er på vej med enzymer, der virker mere effektivt på korn.

I det lange løb er det et problem at bruge fødevarer til brændstof, erkender han. Men så længe der er brakmarker og kvoter i EU, ser han ikke de store problemer i det.

Man kan blande op til 10 procent sprit i benzin uden at ændre bilmotorerne - og mere i de nyeste motorer. EU's målsætning er 5,75 procent i år 2010 og 20 procent i år 2020.

"Selv om man holder sig til 10 procent, har det en stor gavnlig virkning på CO2-udslippet," siger Humphrey Lau.

Tema side 6-7

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu