Læsetid: 4 min.

Biobenzin breder sig verden over

23. august 2006

Det har gjort USA til verdens næststørste producent af ethanol efter Brasilien, og både landbruget, bilindustrien og Republikanerne taler nu begejstret om en fremtidig bilpark, drevet frem på majs og sojabønner.

"Biodiesel og ethanol hjælper forbrugerne til at leve op til rene standarder, landmænd til at finde nye markeder for deres produkter, og Amerika til at udskifte udenlandsk råolie med en vedvarende kilde, dyrket her i nationens hjerte," sagde præsident George W. Bush for nyligt under et besøg på en biodieselfabrik i Midtvesten, hvor det nye marked ifølge eksperter har reddet det skrantende landbrug.

I fjor satte den amerikanske regering det mål, at benzinproducenterne skulle fordoble brugen af biobrændstof inden 2012 og i sidste måned øremærkede den 250 millioner skattedollar (ca. 1,5 mia. kr.) til forskning i nye måder at omdanne landbrugsprodukter og affald til de dyrebare diesel- og ethanoldråber.

EU satser stort

Og de store pengemænd er tilsyneladende med på legen. USA's energiminister, Sam Bodman, fortalte på en pressekonference i sidste måned, at de private investeringer i biobrændselsvirksomhederne er i eksplosiv vækst.

"Det her er første gang i 50 år, at vi har set store private investeringsvirksomheder putte penge i energiprojekter," sagde Bodman.

Det tyder på, at det ikke er nogen dum investering. Industrien er godt i gang, og landbruget leverer ivrigt. I 2005 producerede USA godt 16 mia. liter ethanol. Det betyder, at omkring 55 mio. ton majs blev omdannet til biologisk drivmiddel. I maj sidste år, begyndte USA's ethanol-destilleri nummer 100 sin produktion. Yderligere 34 er under opbygning og snesevis på tegnebrættet.

Den samme udvikling ser vi i Europa, og den skal styrkes, mener politikerne i Bruxelles. I dag bliver omkring 80 procent af EU's samlede energiforbrug dækket af olie, naturgas og kul. Otte procent af disse fossile brændsstoffer bør ifølge EU erstattes af alternative biobrændstoffer, og transportsektoren er ifølge EU-Kommissionen det rigtige sted at sætte ind. Den står i dag for 67 procent af den samlede olieefterspørgsel og er skyld i hele 90 procent væksten i CO2-udledningen siden 1990. EU har derfor pålagt medlemslandene at sikre en minimumsandel - det vejledende mål er 5,75 procent - af biobrændstoffer og andre "fornybare" brændstoffer i de nationale benzintanke senest i år 2010.

På nuværende tidspunkt må 50 procent af EU's olie- og gasbehov dækkes af import og den andel ventes at stige til 70 procent frem til 2030.

"Der har aldrig været et bedre tidspunkt at slå et slag for biobrændstoffer. Priserne på råolie er fortsat høje, og vi står overfor strenge mål i forbindelse med Kyoto-protokollen," siger den danske EU-kommissær for landbrug og udvikling i landområderne, Marianne Fisher Boel. Men der er langt igen, før Fisher Boel og hendes kolleger kan sætte et kryds i bogen. Til trods for at Europa i dag er verdens største producent af biodiesel, udgør alternative brændstoffer under to procent af markedet.

Asien med på vognen

Der er dog ikke store chancer for, at Europa kan leve op til de ambitiøse målsætninger på egen hånd, men andre steder satses der på eksport. I midten af denne måned forlod det første skib med biodiesel Malaysia med kurs mod Europa. Malaysia er verdens største producent af palmeolie, og regeringen dér udstedte sidste år 10 licenser til fabrikker, der for fremtiden vil koncentrere sig om at producere ethanol til eksport til EU. Andre steder i Asien er strategien orienteret mod hjemmemarkedet. I Thailands hovedstad, Bangkok, har hundredvis af tankstationer nu kun benzin med 10 procent ethanol, og landets konge, Bhumibol Adulyadej, der personligt ejer et patent på en særlig palmeolieblanding, har sat som mål, at Thailand i 2012 vil producere 8,5 mio liter biodiesel - en fordobling i forhold til i dag. Landet har nu besluttet at give skattefordele til sukkerindustrien, hvis den leverer råstoffer til ethanolproduktionen

Også den store energisluger Indien er hoppet med på vognen. I Delhi har man besluttet at hæve andelen af vedvarende energi i transportsektoren fra de nuværrende fem procent til 25 procent i 2030. Ca. halvdelen af inderne kører i dag på benzin med fem procent ethanol, og regeringen satser på at hæve det til 20 procent inden for det næste årti.

Landets største bilproducent, Tata, der blandt andet leverer en betydelig del af Asiens busser og lastbiler, satser nu på at udvikle motorer, der kan køre på store koncentrater af biobrændstof.

Og sidst - men bestemt ikke mindst - har verdens mest eksplosive bilmarked Kina besluttet at satse på alternativer til olie. Landet, der i dag importerer omkring halvdelen af sin olie, er begyndt at sælge ethanolblandinger i flere dele af landet. De stræber mod at efterkomme 15 procent af efterspørgslen på drivmidler til de godt 30 mio. biler gennem ethanol i 2020. Hvis den nuværende udvikling fortsætter, skal landet på det tidspunkt mætte omkring 100 mio kinesiske biler.

Men til trods for den verdensomspændende iver for at finde erstatninger for den knappe olie, viser tallet på bundlinjen, at der er langt igen. I 2004 blev der på verdensplan produceret 33 mia. liter biobrændstof imod 1,200 mia. liter god gammeldags benzin.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu