Læsetid: 2 min.

Biografien som litterært eksperiment

En svensk, dramatisk roman
1. marts 2007

Den amerikanske feminist Valerie Solanas er kendt for det radikale manifest SCUM (Society for Cutting Up Men) og for mordforsøget på popkunstneren Andy Warhol ved hans atelier The Factory i New York 1968. Han optog hende på film, men afslog hendes manuskript med den karakteristiske titel Up Your Ass.

Psykiateren, der behandlede Valerie under tvangsindlæggelsen, beskrev hende sådan: "Hun är fantastisk, Valerie Solanas har ett fantastiskt språk. Valerie Solanas har en storslagen humor, nattsvart och egensinnig. Valerie Solanas är besatt av kön. Valerie Solanas är bländande intelligent. Valerie Solanas vänder alltid all konversation til favorittemat Mäns Flagranta Underlägsenhet."

Denne blandede salut kan være et dokument eller en fri opfindelse af Sara Stridsberg, der har begået en omfattende 'litterær fantasi' over hendes skæbne, en engageret og engagerende mikstur af fortælling, dialog, skriftende scener i blandet kronologi. Så man kastes fra Valeries fødested Ventor, Georgia, på kanten af ørkenen, til barndommens oplevelser ved Stillehavskysten, til det beskidte hotel Bristol i San Fransisco, hvor hun dør som 52-årig i 1988, med det stadige omkvæd af Eliot-citatet om april som den grusomste måned. Og gennem grusomme scener i et morads af snusk og poesi føres vi af fortællersken, der har indgående og groteske samtaler med Valerie om den roman, hun vil skrive, gennem retten i Manhattan Crimnal Court, til The Factory, og til psykologistudiet ved Maryland Universitet, hvor den begavede pige har fået et forskerstipendium i laboratorieverdenen, hektisk optaget, som hun er, af ideen om af afskaffe hanmus og få hunmusene til selv at avle unger, den plan hun lancerer for mennesker i sit manifest.

Incest

Baggrunden er, at hun fra syvårsalderen systematisk blev voldtaget af sin far uden indgriben fra en infantilt kærlig barluder af en mor. I en blanding af selvhævdelse og selvforagt ernærer Valerie sig gennem hele livet åbenlyst som det, hun selv kalder 'Amerikas første intellektuelle luder' med sit ildnende mandehad, iført sin sølvrævepels - der ikke tilfældigt korresponderer med Andy Warhols sølvparyk.

Det er et virksomt dramatisk eksperiment med biografigenren, der her udgår fra Solanas liv og værk, som der ifølge Sara Stridsberg kun findes få fakta om, og som hun heller ikke er forpligtet af. Hun får et sort humoristisk fletværk ud af det i et sprogligt register fra kælder til kvist med rigelige rum for lort, sex og poesi. At romanværket i Stockholm har gjort sig med succes i dramatiseret skikkelse, kan ikke undre med dialogens tindrende ironi og skæve paradokser, som ikke gør det til en tom påstand, at den indædte feminist var højt begavet, lynhurtig, verbalt produktiv og absurd konsekvent.

Bizar og hjerteskærende fremstår hovedpersonen i regi af Stridsbergs fortællerske, som smukt redegør for forsøgene på gennem samtale og forhør at nå ind i hendes hjertekammer, selv med betydeligt større held end de sympatiserende psykiaterkvinder, hendes psykologiprofessor, den lesbiske veninde Cosmogirl og undersøgelsesdommeren. Romanforfatteren er i høj grad nomineringen værdig som kandidat til Nordisk Råds Litteraturpris.

kulltur@information

Sara Stridsberg: Drömfakulteten. 360 s. Bonniers. ISBN 91-0-010726-3

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her