Læsetid: 2 min.

Det blå Danmark

30. marts 2006

Det er ikke hver dag, en dansk virksomhed kan offentliggøre et skuffende regnskab med den effekt, at dens aktionærer taber 35 milliarder kroner på et døgn. Men der er heller ikke nogen dansk virksomhed som A.P. Møller-Mærsk.

Virksomheden er i dag en global spiller, som ofte overgår staten Danmark i indflydelse, indsigt og politisk spillerum. Den aktuelle kritik af Nordsøaftalen kommer ikke som nogen overraskelse for de erfarne. Der har længe i Danmark været tradition for, at vi ikke spørger, hvad Mærsk kan gøre for os - vi spørger, hvad vi kan gøre for Mærsk.

Og når Mærsk i går gav os det sjældne indblik i virksomhedens tilstand (Mærsk udgiver ikke kvartalsregnskaber), var det over et ekstraordinært år, hvor hver eneste af virksomhedens store begivenheder udspillede sig i et rum, som er halvt forretning, halvt politik.

Det startede i marts, da Mærsk som den første vestlige virksomhed i det besatte Irak blev smidt ud og sagsøgt af de irakiske myndigheder for at have forsøgt at tiltuske sig store pengemæssige gevinster efter invasionen.

Ikke længe efter afslørede World Policy Institute, at Mærsk målt i procentvis stigning i kontrakter med Pentagon er det firma, der har nydt bedst af krigen i Irak.

I august købte Mærsk så det hollandske rederi Royal P&O Nedlloyd for 17,5 mia. kr. og opnåede en dominans på skibsfragtmarkedet, som konkurrencemyndighederne kun efter betydelige overvejelser accepterede. Siden fulgte købet af USA Kerr-McGees britiske olie- og gasinteresser i Nordsøen for et lignende beløb, og endelig indgik selskabet i december en aftale med Qatar Petroleum om en udbygning af oliefeltet al-Shaheen i Qatar for 31 mia. kr. over de næste seks år.

I den sammenhæng er det kun naturligt, at majestætiske Mærsk i går blev fulgt af den samlede danske presses øjne - mens aviserne dårligt bemærkede det, da økonomiminister Bendt Bendtsens fremlagde sin ydmyge bejlen til rederiet i handlingsplanen 'Det blå Danmark', der skal gøre livet endnu lettere for vores nationale stolthed, skibsfarten.

Indtjeningen fra Nordsøolien topper netop nu, og det er ikke nogen tilfældighed, at Mærsk brugte 2005 til at købe ind for et rekordstort beløb på 70 milliarder kroner.

Ingen, der har fulgt disse handler, bør være overrasket over, at det lykkedes Mærsk at undgå de negative effekter af Muhammed-krisen i de muslimske lande. Som så ofte før var virksomheden kilometer foran den danske stat i udvist diplomati. For Mærsk, som for nyligt og med rette blev kåret som det danske firma, der har den suverænt dårligste kommunikation med pressen, er uden sidestykke hvad kommunikation med globale forretningsforbindelser angår.

I den retning kunne den danske regering nok have noget at lære. Måske det blå Danmark bare skulle stryge det upopulære Dannebrog og hejse det blå flag? Bare ærgerligt, at Mærsk aldrig vil tale med os andre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her