Læsetid: 1 min.

Blog en bestseller

Et amerikansk eksempel viser, hvordan et progressivt blogmiljø - et miljø der eksploderer på verdensplan - kan skabe en bestseller mod alle odds
8. august 2006

Den amerikanske samfundsdebattør Gleen Greenwald udgav i maj i år en bog, der på få dage røg til tops på bestsellerlisterne. I følge The Nation til trods for bogens ikke bare minimale før-presse omtale - men ikke-eksisterende omtale.

Magtfuld blog(ger)

Men historien om bogen begynder et andet sted. I 2005 startede Greenwalds en blog under navnet Unclaimed Territory. Her har den tidligere advokat aktivt kommenteret på det politiske miljø i USA. Bloggen blev hurtigt populær blandt politikere og journalister og er blevet en væsentlig stemme i den politiske debat.

Gennem en periode havde forlægger Jennifer Nix studeret det sprudlende miljø omkring de politiske blogs, da hun i sit arbejde som forlægger var på udkig efter nye talenter og nye ideer.

Greenwalds blog adskilte sig fra mange andre ved, at den blev besøgt af folk af meget forskelligt rettede politiske orienteringer - og der foregik rent faktisk en dialog.

Derfor spurgte Nix midt i februar i år om Greenwald ville skrive en bog ud fra sin internetdagbog. Greenwald takkede ja, og bogen lå klar til tryk i slutningen af april.

Dagen før havde Nix sendt manuskriptet til syv andre bloggere - alle med en markant stemme i cyberspace - med en opfordring til at kommentere og diskutere bogen.

Få dage efter, hvor den dårligt var gået i trykken endnu, lå bogen nummer et på bestsellerlisten på Amazon.

Progressivt miljø

Bogen How Would a Patriot Act udkom midt i maj måned, og er siden hen også havnet i de store avisers spalter.

I følge det amerikanske analyseinstitut New Politics Institute fordobles antallet af blogs hvert halve år, og på det store blogforum Technorati.com er der registreret omkring 50 millioner blogs.

Eksemplet fra USA baner vejen for en ny måde at reklamere for en bog på og ikke mindst sætte en debat i gang. Ydermere giver det en mulighed for at mindre udgivelser, der ellers ikke ville nå hylderne i boghandlerne, pludselig kan købes i både andet og tredje oplag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu