Læsetid: 3 min.

Boblen der bliver ved og ved

Dansk elektronisk musiks 'grand old lady', Else Marie Pade, er blevet portrætteret i en dokumentarfilm. Det var på ualmindelig høje tid
12. juni 2006

Det nærmer sig den bevidstløse gentagelse, men lad det alligevel være slået fast med det samme: Else Marie Pade har levet et liv af de mere unikke.

Hun kan se tilbage på et væld af modstandskampe, om det så har været på immunforsvarets, frihedskæmpernes eller en ny visionær musiks side. Fra hendes gentagne kampe med nyrebækkenbetændelsen og den deraf følgende ensomhed, der prægede hendes første 13 år. Over engagementet i Modstandsbevægelsen og Gestapos arrestation af hende. Til kampen for en accept som udøver og udforsker af 1950'ernes to visionære musikrevolutioner, konkretmusikken og den elektroniske musik. Ja, damen er sågar den første dansker, der uropførte værker inden for begge retninger - tilbage i 1959.

Nu er Else Marie Pade 81 år gammel, og det er således på ualmindelig høje tid, at vi får en dokumentarfilm om vores grand old lady. Og det har vi fået. Katia Forbert Petersen og Iben Haahr Andersens 40 minutter korte Lyd på liv fortæller historien i Pades ord og musik og i deres billeder og klip. I et roligt tempo be-svangret med et stemnings- og historieladet billedsprog, der med vekslende held kalder biografi og musik til live. Årene i barndomshjemmet og sygesengen legemliggøres for eksempel fint med kameraet begravet i et aldrende dukkehus fuld af dukkebarn, -far og -mor, patina og stivbenede minder. Fascinationen af datidens ny teknologi og tidens efterfølgende tand demonstreres fornemt med close-ups af Pades slidte spolebåndoptager og forstærker i effekt: Den blanke brune strimmel som en flod over de støvede tonehoveder, hendes koncentrerede blik og rynkede hænder i flugt over spoler og knapper.

Ungdommeligt nærvær

Men af og til strander billederne også i udkanten af enten det for bogstavelige eller det uspecificerede. Et billede af en helikopter illustrerer, ja, altså ordet "helikopter", mens jeg egentlig gerne ville vide, om billeder fra et arresthus er fra netop Århus Arrest, hvor Gestapo i 1944 indeburede en 20-årig Else Marie.

Selv glimter Pade i interviewsekvenserne af ungdommeligt nærvær, stråler med en nærmest beskeden værdighed. Og især filmens indføring i den eventyrlige verden, som hun skabte under to former for fangenskab, udfoldes med poetisk nerve: Hvordan en parallelvirkelighed tog form på sygelejet og år senere i fængslet, hvordan den musikalske eskapisme viste sig at være vejen til mental overlevelse. Og, som hun selv formulerer det, så endte det med, "at jeg kom til at betragte den verden som mere virkelig end den virkelige verden."

Til gengæld sættes pioneren ikke ind i en større ramme. Ingen historier om hendes møder med genier som Pierre Schaeffer og Karlheinz Stockhausen. Ingen perspektiverende forklaringer af den tid og musik, hun blev født af og selv fødte. Og ingen diskussion af den konservatisme, den mandschauvinisme, den provinsielle afvisning af hende og en nyfødt avantgardekulturs musik. Hendes ensomme kamp mod snæversyn i institutioner såvel som i medier kunne man ellers sagtens relatere til den dag i dag. Men det er ikke filmens ærinde, og det er den også for kort til.

Til gengæld får vi en indfølt og meddigtende indføring i Pades boble, der bliver ved og ved og endda har fået rigtig mange gæster i de seneste fem-seks år, hvor hun endelig har opnået bred anerkendelse og mødt en generation af unge ligesindede. En af dem, vor unge mester Thomas Knak, ledsager hende (som eneste gæst i filmen) til en losseplads, hvor de optager lyde til nye fælles værker. Her afsløres de store forskelle i musikalsk tilgang, men også det samme lys i øjnene, samme sans for at bygge nye verdener ud af den genstridige virkelighed.

Lyd på liv forsøger ikke at være en definitiv dokumentarfilm om sit emne, men lykkes som et kortfattet informativt og primært lyrisk ophold i et ekstraordinært menneskes historie og forestillingsverden. Et både livsaligt og inspirerende sted at befinde sig i 40 minutter. Men også gerne længere.

Lyd på liv. Instr.: Katia Forbert Petersen & Iben Haahr Andersen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu