Læsetid: 3 min.

Børneværelset - nu med lyd og flimmer

Tv, musikanlæg, video, dvd og computer er blevet en selvfølgelig bestanddel af ethvert børneværelse. Vi benytter os i det hele taget af stadig flere og flere kulturelle tilbud. Det er en af konklusionerne i en stor undersøgelse, som blev offentliggjort i går
12. maj 2005

Hvis man definerer kultur i traditionel forstand, kan man sige, at der siden 1998 ikke er sket de store ændringer i forbruget af forskellige kulturtilbud.

Definerer man derimod kultur mere bredt, og tager man også sport og de elektroniske medier med, kan man fastslå, at kulturaktiviteter i dag fylder meget mere i danskernes liv, end de gjorde i 1998.

"Danskernes kultur- og fritidsaktiviteter 2004". Det er titlen af en ny rapport, som belyser danske voksnes og børns kulturvaner.

Undersøgelsen er lavet af Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut for Kulturministeriet og er en opfølgning af tidligere tilsvarende undersøgelser, sidst gennemført i 1998.

Ikke overraskende fastslår rapporten, at danskerne bruger stadig flere elektroniske medier. Og man gætter godt, hvis man mener, at internettet her spiller en central rolle: For syv år siden var der næsten 80 procent af befolkningen, der aldrig brugte det nye vidunder. Sidste år var tallet nede på 25 procent.

Tv er stadig det foretrukne medie, som vi deler vores fritid med: I 2004 så vi tv i gennemsnit to timer og 30 minutter på hverdage. Det er næsten en halv time mere end i 1998.

Det viser sig tillige, at det stadig er de danske kanaler DR og TV 2, som befolkningen ser mest. Totredjedele ser dem nemlig stort set dagligt.

Ud over de elektroniske medier er det sport, der fylder mere i danskernes kulturelle aktiviteter: I forhold til for syv år siden er der sket en stigning på næsten 10 procent i andelen af befolkningen, der hver uge dyrker motion.

De elektroniske medier vinder altså frem. Og det gør de også for børnenes vedkommende. Rapporten viser også, hvordan "børneværelset på få år er undergået en revolution". Hvordan tv, musikanlæg, video, dvd og computer er blevet en selvfølgelig bestanddel af indretningen af ethvert børneværelse. Men hvad med de andre kulturelle tilbud?

Vi læser stadig

Ifølge rapporten er væksten i brug af de elektroniske medier ikke gået ud over læsningen. Ca. en tredjedel af den voksne befolkning læser skønlitteratur næsten hver uge. Det var det samme i både 1993 og 1998.

Og det er ikke kun skønlitteratur, danskerne læser. Faglitteratur, fagblade, tidsskrifter og magasiner tilhører også befolkningens regelmæssige læsestof. Til gengæld synes aviser, især de traditionelle dagblade, ikke længere at være så populære.

Mens andelen, der går i teatret og på kunstmuseum, stort set er uændret i forhold til 1998, går stadig flere i biografen. Siden 1993 er der nemlig sket en stigning på 15 procent af folk, der inden for det seneste år har været i biografen.

Livsstil og kulturvaner

Undersøgelsen har denne gang også undersøgt børns kulturelle vaner. I undersøgelsen har der således deltaget ca. 700 børn og unge i alderen 7-15 år. (Antallet af voksne deltagere er ca. 1830).

"De seneste år er der kommet stigende opmærksomhed på værdien af, at børn rent faktisk kan være gode respondenter. Det hænger blandt andet sammen med, at børn i højere grad i dag end for bare 20 år siden betragtes som kompetente individer," står der i rapporten.

Et anden interessant perspektiv er, hvordan man forklarer befolkningens adfærd med hensyn til forbrug af de forskellige kulturelle tilbud.

Som det fremgår af rapporten, er der sket en udligning af kulturvaner på tværs af befolkningen. De store forskelle, der var i forhold til køn, alder, urbanisering og uddannelsesniveau i 1964, er siden blevet udlignet.

Konsekvensen er, at disse mere traditionelle forhold ikke længere forklarer folks forbrug af de forskellige kulturelle tilbud. I stedet for kigger man nu mere og mere på sammenhængen mellem livsstil og kulturvaner.

Nuanceret kulturdebat

Men rapporten skal ikke bare være en analyse af danskernes kulturvaner. Undersøgelsens resultater skal også bruges til konkrete kulturpolitiske målsætninger.

"Undersøgelsen indeholder en guldgrube af information, som jeg håber kan bidrage markant til en velfunderet og nuanceret kulturdebat i Danmark. Jeg vil sammen med resten af Kulturministeriet studere undersøgelsens resultater, og jeg vil bede styrelser, børnekulturnetværket og andre relevante parter om at gøre det samme. Når det er gjort, vil jeg vurdere, om undersøgelsen skal give anledning til kulturpolitiske initiativer," siger kulturminister Brian Mikkelsen (K) i forbindelse med rapportens offentliggørelse.

Men rapporten skal også gerne være med til at understøtte regeringens kulturpolitik. Rapporten fastlår en klar sammenhæng mellem børns og forældres kulturvaner. I forbindelse med aktiviteter som teater og museumsbesøg spiller skolen dog også en vigtig rolle.

"Jeg håber, at Kulturministeriets kanonprojekt vil stimulere en øget interesse for, at forældre og skoler tager børn med på alle de museer, hvor man kan få et kendskab til vores kulturarv," siger Brian Mikkelsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her