Læsetid: 3 min.

Bogen post mortem

12. maj 1998

DENGANG TV HED fjernsynet og var en sjældenhed, der kunne samle hele bekendtskabskredsen, udsendte samme fjernsyn i sin sparsomme sendetid en sketch. En mand i renæssancedragt tog imod en skare gæster, der lignede statister i Elverhøj. Da de var blevet bænket, gik værten med højtidelig mine gik frem mod en slags alter og åbnede - en bog. Gæsterne betragtede den i åndeløs spænding, indtil én af dem ville bladre. Så blev han brat stoppet af den nervøse vært: Ingen fummelfingret amatør skulle pille ved hans revolutionerende nyerhvervelse.
Dengang skulle sketchen vistnok gøre nar ad de begejstrede fjernsyns-kiggere, der ukritisk hoppede på alt nyt: "Hvis folk havde været lige så fordummede på salig Gutenbergs tid, ville det have set sådan ud. Se selv, hvor grinagtigt!"
Senere ændredes opfattelsen. Som fjernsynet vandt udbredelse, kunne den gamle sketch ligne en uforvarende budbringer om en udvikling, hvor bogens optræden på fjernsynets plads kun var første skridt i en total ombytning af rollerne.
Det var i det mindste, hvad utallige røster profeterede. 'Romanen er død', 'Bogen er droppet', ungdommen vil kun spille på computer, og i øvrigt kan den ikke længere læse!

OG HVAD SKER? Ifølge alle de seneste meldinger har det medium, vi i dag fejrer med et helt tillæg, det bedre end nogensinde.
Et par eksempler. Gyldendal, landets førende forlag, har netop afholdt generalforsamling, hvor der (endnu en gang) kunne noteres fremgang på alle de punkter, der havde med bogproduktion og -salg at gøre. Desuden udbyggede Gyldendals Forlagsekspedition i 1997 koncernens højlager og ekspedition i Haslev for 55 mill. kroner. For at få plads til de stadig flere bøger - egne og andres.
I detailleddet gik julehandelen over hele landet endnu bedre end sidste år, og i april i år har Magasin på Kongens Nytorv udvidet sin velassorterede boghandel og som de første herhjemme tilknyttet en bogcafé efter amerikansk forbillede.
Bøger er livsstil, bøger er trendy.
Også boghandlerkæden Bog & Idé har raffineret sit koncept. Foruden kæden med fælles koncept og markedsføring har man oprettet en kæde for de mere individuelt indstillede. (Samtidig flytter moderselskabet Bogpa as ind i et nybygget hovedkvarter til 22 millioner).

MOD DEN SLAGS succes-eksempler kan skeptikere indvende, at bogkøb ikke nødvendigvis betyder boglæsning, samt at det sikkert er cd-rom'er, de glade boghandlere langer over disken.
Begge dele er der noget om. Sidste års juleboom fyrer op under den første formodning, ligesom det giver næring til den anden, at Magasin udvider sit cd-rom sortiment i forbindelse med omlægningen. Det samme gør det, at især boghandlerkæderne og forretningerne i de større provinsbyer har rivende afsætning på cd-rom'er.
Ønsker man derudover sin skepsis yderligere underbygget, ja, så kan man også få dét: det er fortrinsvis computerspil, der er skyld i den store salgsfremgang.

LURER BOGDØDEN så alligevel midt i den tilsyneladende blomstring? Dét er næppe konklusionen. Derimod er det nok præcis de ting, skeptikerne frygter, bogen skylder sin moderne succes.
For det første holder den gamle skelnen mellem bøger og elektroniske medier for længst ikke mere.
Hvis man eksempelvis har en interaktiv udgave af Bibelen på cd-rom, er det så læsning eller computerspil? Og skyldes det voksende bogsalg netop ikke blandt andet, at flere og flere forhandlere og forlag går på Nettet? Det gør det, jo. Symbiosen bliver tættere, skellet mindre og mindre synligt, samtidig med at Nettet underbygger tendensen til, at bøger i stigende grad bliver forbrugsvarer, indkøbt sammen med rødvin, tøj og udlandsrejser - som folk også køber mere og mere af.
Det sandsynligste er, at bøgerne slet og ret har indtaget deres 'naturlige' plads i en livsstil, der er præget af overflod, fritid, underholdning og forbrug - og elektronik.
Om bogens succes så er god for de mere seriøse bøger, er et andet spørgsmål. Det er vel knap nok tilfældigt, når de områder, Magasin vælger at opprioritere, er kogebøger og rejsebeskrivelser. Derefter følger børnebøger og 'udenlandsk litteratur' en kategori, der erfaringsmæssigt spænder fra billige pragtværker til bestseller-romaner.
Så vil man absolut bekymre sig, bør man måske rette betænkelighederne mod bøgernes indhold snarere end mod deres overlevelse. For det giver overhovedet ikke længere mening at tale om bogdød. Det fænomen, vi står overfor, er bogen post mortem.ks

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her