Læsetid: 3 min.

Bred kritik: Terrorpakke går for vidt

'Alt for vidtgående' og 'ikke gennemtænkt'. Regeringens kontroversielle terrorpakke møder bred kritik i de høringssvar, der er tikket ind hos de berørte ministerier
27. marts 2006

Kritikken af regeringens terrorpakke er ubønhørlig. I fredag udløb høringsfristen for den terrorpakke, som Lene Espersen på forhånd annoncerede, at der ikke vil blive ændret et komma i.

Ialt 92 personer og foreninger, fra Dansk Dommerforening til Danmarks Rejsebureau Forening, er blevet hørt, og de har ganske rigtigt ikke meldt tilbage om kommafejl. Til gengæld finder erhvervsliv, jurister og menneskerettighedsorganisationer indholdet dybt problematisk.

"Hvis lovpakken vedtages som den er præsenteret i høringsrunden, så mener Forbrugerrådet, at der er risiko for, at retssamfundet med de demokratiske værdier, som vi ønsker at beskytte med denne lovpakke, sættes over styr."

Upræcise formuleringer og udhuling af retssikkerheden lyder kritikken, som også angriber terrorpakken for at være forhastet og ikke særlig gennemtænkt.

"Vi kan jo ikke rigtigt tillade os at kalde det makværk, men man smider altså fire-seks bolde op i luften, som indbyrdes er tæt forbundet, uden at vide, hvordan det egentligt ser ud, når boldene falder ned igen," forklarer Jakob Lund Poulsen fra Advokatrådet.

Brud med retstraditioner

De fleste høringssvar påskønner effektiv terrorbekæmpelse, men mener, at lovforslaget går for vidt. Overvågningssamfund lyder advarslen fra Forbrugerrådet, Dansk Retspolitisk Forening, Institut for Menneskerettigheder og Advokatrådet, som især kritiserer lovforslaget for den manglende kontrol med efterretningstjenesternes virksomhed.

"Der er jo ikke noget der tyder på, at de nuværende beføjelser ikke er tilstrækkelige, og det bliver særligt bekymrende, når PET også skal varetage det, man med et upræcist udtryk kalder 'anden organiseret kriminalitet'," mener Jakob Lund Poulsen.

Når det er kommet så vidt, er det ifølge Advokatrådet, på grund af sagens politiske karakter.

"Det er et lovforslag, som er båret af et ønske om at vise initiativ og handlekraft, og nogle gange, når man vil vise initiativ og handlekraft, så får man måske ikke tænkt sig godt om."

Regeringen brød med den første terrorpakke i 2001 med traditionel dansk lovgivningsproces, ved ikke at nedsætte en bredt sammensat kommission. Den arbejdsgruppe, der kom med 49 forslag til effektiv terrorbekæmpelse i oktober, bestod hovedsageligt af politifolk og ministeriernes embedsmænd.

"I Danmark plejer vi at sende gennemgribende retsplejeændringer i bredt sammensatte udvalg med både universitetsjurister, domstole og folk fra de berørte privatorganisationer, og det kommer der altid noget godt ud af. Men den praksis brød regeringen jo med i 2001, og de har åbenbart tænkt sig at fortsætte ad den vej på områder, hvor de foretager ganske væsentlige ændringer i det, der har været dansk retstradition," forklarer Jakob Lund Poulsen.

Dansk Dommerforening vil ikke engang kommentere terrorpakken, da 'hele terrorpakken bygger på politiske hensyn'.

"Når det bliver stærkt politisk, synes vi, at det ligger uden for det felt, som vi bør kommenterer. Det ville være noget andet, hvis det drejede sig om noget lovteknisk, som hensigtsmæssige formuleringer af paragraffer," forklarer Henrik Linde, formand for Dansk Dommerforening.

Skjult dagsorden

Fra flere sider mistænkes regeringen for at have skjulte bagtanker med terrorpakken. Således kalder Forbrugerrådet terrorpakken 'en løftestang for at udvide politiets beføjelser' og Dansk Retspolitisk Forening anbefaler, at flere forslag helt udelades, da de 'ikke har noget med terrorbekæmpelse at gøre', og samme kritik kommer fra Advokatrådet.

Politimesterforeningen giver mistanken brændstof ved i deres høringssvar at ønske yderligere overvågningsbeføjelser på andre former for kriminalitet.

"Det er svært at se den saglige grund til, at PET skal beskæftige sig med organiseret kriminalitet. De skal jo beskæftige sig med deres hovedformål, som er statens sikkerhed. Man giver dem mulighed for at vælge, om de skal følge reglerne på terrorområdet uden kontrol eller de i øvrigt gældende regler med kontrol. Så kan man frygte, at de i langt de fleste tilfælde vælger ikke at lade sig kontrollere til skade for den almindelige retssikkerhed," forklarer Jakob Lund Poulsen.

Bredt advares der imod en glidebane mod et overvågningssamfund. Der mangler domstolskontrol og især udvekslingen af oplysninger mellem offentlige myndigheder og PET uden en kontrolinstans vækker bekymring. Forbrugerrådet advarer mod lemfældig omgang med personlige oplysninger og køber ikke argumentet om tidsbesparelse. De bakkes op af Advokatrådet, som mener, at den nyligt gennemførte domstolsreform skulle være rigeligt effektiv. Dansk Retspolitiske Forening advarer mod at kontrollen med efterretningstjenesten vil være 'stort set ikke-eksisterende'.

ITEK/Dansk Industri er bekymrede over, at lovændringerne kan føre til overvågning af virksomheders interne kommunikation. De anbefaler derfor, at hele lovpakken udskydes til efteråret 2006, hvor nærmere undersøgelser af efterretningstjenesterne og EU-analyser vil give en mere hensigstmæssig lovgivningsproces.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu