Læsetid: 3 min.

Brint i piller kan bruges i biler

Danske ingeniører har fundet en billig og ufarlig metode til at lagre brint, fremtidens sandsynlige afløser for benzin
8. september 2005

Fem danske forskere har taget patent på en brintpille, der måske kan blive en vigtig del af løsningen, når fremtidens samfund uden billig olie skal formes. De har allerede stiftet en virksomhed, Amminex A/S, der skal være rammen om den videre udvikling og markedsføring af teknikken.

Forskerne er begejstrede for deres idé og dens perspektiver: Brint kan opbevares billigt og ufarligt, uden en kostbar og brandfarlig tryktank. Og hvis brinten bliver fremstillet ud fra vedvarende energi, så er det teknisk set muligt at undgå både drivhusgasser og forurening fra biler eller kraftværker eller apparater.

Men ingenting kommer af ingenting. Brint er ikke et tryllemiddel, men blot et stof, der på en ren måde kan frigive energi, når det kobles sammen med ilt og bliver til vand. Det koster meget energi at fremstille brint - og det koster både energi og knappe materialer at fremstille alt det tekniske grej (herunder brændselsceller), der skal til før energien i brinten er omsat til transport af mennesker, strøm i ledningerne, de bærbare computere og mobiltelefonerne.

I den første - og sandsynligvis lange - fase, undgår man heller ikke drivhuseffekten.

Tricket i de nye piller er nemlig, at man ikke gemmer den rene brint, men ammoniak, der består af tre brintatomer og et kvælstofatom. Ammoniak bliver lavet i stor stil på gødningsfabrikkerne. Som råstof bruger de naturgas, der består af fire brintatomer og et kulatom. Kvælstof fra atmosfæren bliver bundet til brint, mens kulstof slippes løs.

Ikke helt neutral

Hvis verden bruger mindre benzin, men mere ammoniak, vil udslippet af CO2 fra motorer gå ned, men udslippet af CO2 fra ammoniakfabrikker vil vokse. Det kan dog undgås, hvis man først laver ren brint for eksempel ved at bruge strøm fra vindmøller til elektrolyse, derefter bruger brinten til at lave ammoniak, lagrer ammoniakken i den nye brintpille, frigør brinten igen ved hjælp af en katalysator og anvender brinten i en brændselscelle, der laver strøm til en motor, som får bilen til at køre-

Der er altså langt igen før det CO2-neutrale drivmiddel er virkelighed. Og vejen er svær og dyr. Den opfordrer ikke til at frådse med energien. Men selv om det lyder besværligt, er udnyttelsen af energien langt mere effektiv end den er i en bil med eksplosionsmotor, som bruger benzin eller diesel (kulbrinter). Denne effektivitet betyder, at udslippet af CO2 bliver mindre - hvis ikke man benytter anledningen til at forøge selve forbruget af strøm og kørte kilometre.

Enkel kemi

Den såkaldte brintpille består af magnesiumklorid, et helt banalt og ufarligt stof, en tiendedel af indholdet i havsalt. Man leder ammoniak hen over det, og det bliver bundet til saltet.

"Bindingen er så effektiv, at tætheden af brint bliver meget større, end den er i en trykflaske - og det er nemt at frigøre ammoniakken igen," fortæller Tue Johannesen, der er ansat ved Danmarks Tekniske Universitet og indtil videre er direktør i det nye firma. Der skal bare lidt varme til (300-400 grader) - og en katalysator.

Selv hvis man ikke har spildvarme ved hånden, er det kun 30 procent af energien, der bruges til at drive brinten ud af pillen, viser de fem forskeres laboratorieforsøg.

Og mens en tankbil med ammoniak er temmelig farlig for miljø og mennesker, er pille-materialets farlighed på linje med vinduespudsemiddel.

Amminex vil starte udviklingen i lille skala og satser i første omgang på specielle formål som f. eks. anvendelse i en kørestol i stedet for tunge batterier.

Opfindelsen blev offentliggjort i går i Journal of Materials Chemistry og lanceret i Chicago og på teknologimessen i Herning.

SF's energi- og forskningsordfører, Anne Grete Holmsgaard, foreslog straks en afprøvning i et pilotprojekt i Ringkøbing Amt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her