Læsetid: 2 min.

Et bump på vejen

10 pukler på kørebanen er bedre end en bule i bukserne
Forsøg med mobile vejbump har vist sig effektive til at få trafikanterne til at liste af sted

Forsøg med mobile vejbump har vist sig effektive til at få trafikanterne til at liste af sted

Leif Christensen

28. juli 2007

Vi er mange, der mener, at bægeret er ved at være fuldt. For at det hele ikke skal gå op i hat og briller, synes jeg, vi skal beskæftige os med noget andet. Noget som er langt mere jordnært end dolomitter og pyrenæer. Hvad med den lille mand, for eksempel?

Efter at jeg er flyttet, har jeg været meget hjemsøgt af støj fra gaden. Jeg har en formodning om, at min nye gade bliver brugt som indfaldsvej til byen, og at den tunge trafik gennemsnitligt kører 15 km/t hurtigere, end færdselsreglerne påbyder. Mine ruder står og dirrer som askebægrene på Storebæltsfærgen.

Det første rykind begynder klokken 04.45 på hverdage. Jeg vil nødig pege fingre, men jeg tror, at det er engros-leddet - grosserere og deslige i dieseldrevne kassevogne - der forsøger at albue sig tidligt ind til en lidt bedre salgsplads. Jeg føler, at det er sådan nogle som mig, der betaler prisen. Jeg er altid træt og uoplagt, jeg er anspændt og opfarende og plaget af 'mystiske' ledsmerter. Min teint er meget bleg.

Tyngdeacceleration

Af samme årsag indhentede jeg for nylig to fyldige skrivelser om vejbump hos kommunen. Den ene hedder "Katalog over typegodkendte bump", den anden slet og ret "Vejbump" (Vejdirektoratet, 2002 og 2004). Det er sandelig artige sager. Som jeg forstår det, er der fem bump, der opfylder funktionskravene i Bekendtgørelse om hastighedsdæmpende vejbump (Trafikministeriet, 2002): Cirkelbump, modificerede cirkelbump, modificerede sinusbump, trapezbump og pukkelbump (det er dem, vi populært kalder 'paddehattebump').

Fælles for disse bump er, at de skal udsætte en passerende personbil for en lodret acceleration på 0,65 til 0,75 gange tyngdeaccelerationen G. Under alle omstændigheder skal den lodrette acceleration på alle vejbumptyper "være stigende med stigende hastighed". Med andre ord skal chaufføren, der ikke sætter farten forsvarligt ned, påregne en del fysisk ubehag ved mødet med G - også selv om bumpet overholder EU's vibrationsdirektiv fra 2002.

Efter at have gransket mulighederne er jeg personligt kommet til den konklusion, at gaden vil være bedst tjent med en række præfabrikerede seks centimeter høje pukkelbump (eller kombi-bump hvor bumpet er langstrakt). Men der skal være mange af dem og ikke for langt fra hinanden, så bilisterne ikke speeder op for at indhente den tabte tid. Knallerterne vil vi naturligvis også gerne have ram på. Dem tænker jeg, at vi knalder med modificerede cirkelformede dobbeltbump på cykelstierne, "hvorved der opstår midlertidig resonans, der tvinger knallertkørerne ned i hastighed".

Men jeg mener, at der er videre perspektiver i de her bump. Tag nu Tour de France. I stedet for at bruge ressourcer på medicinsk kontrol kunne WADA indlægge et antal asfaltbump på ruten - særligt på stigningerne. Så vil rytterne ikke få noget ud af at tage doping, idet de jo alligevel hele tiden skal sætte farten ned. Så kan hele feltet også være med.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu