Læsetid: 3 min.

Med bunden synsvinkel

Det behøver ikke være et problem, at en roman har en jeg-fortæller - tænk blot på Moby Dick. Men i Birte Blønds 'Dansen kan begynde' føles det som en begrænsning
1. juni 2006

Der er en vis hvad-der-siden-skete-stemning i Birte Blønds Dansen kan begynde, tredje bind i en trilogi om sønderjyden Marias opvækst og ungdom.

De store dramatiske spændinger, forholdet mellem dansk og tysk i grænselandet, kærligheden vilkår samt en opvækst, der er præget af tab og krigens utryghed, er lagt fast i de foregående bind. Egentlig burde romanen derfor anmeldes af en, der har fulgt Maria fra begyndelsen.

Men Information har aldrig anmeldt toeren, så kontinuiteten er brudt. Det følgende har således karakter af nogle lidt mere almene overvejelser.

Skrøbeligt håb

Hovedtemaet i nummer tre er Marias problemer med mændene, en problematik, der har mindre med et bestemt miljø og mere med en bestemt alder at gøre. Der er det problematiske forhold til ægtemanden Johan, med hvem Maria har sønnen Simon.

Der er hendes første, tyske kæreste, Kristof, hvor nationaliteten i Anden Verdenskrigs efterliv ganske vist kastede en lang skygge over kærligheden, men et motorcykeluheld med påfølgende invalidering af Kristof sætter en stopper for forholdet.

Og endelig er der færøske Tór, som frier til Maria, et frieri, hvis fuldbyrdelse dog forhindres af dramatiske omstændigheder.

De to forhold til Kristof og Tór føres i Dansen kan begynde frem til deres afslutning - i forholdet til Johan, derimod, skimtes til slut et skrøbeligt håb om en fælles fremtid.

Omkring Maria og mændene tegnes portrætter af vennerne og af familien, Marias mor, der er angst for en ny krig og broderen Esben, der ligesom søsteren har problemer med kærlighedslivet.

Vi er imidlertid nået til 195oerne, det er efterkrigs- og koldkrigstid. Men konturerne af en ny livsstil og en ny seksuel frigjorthed aftegner sig så småt, og Maria og Johan flytter i en art kollektiv i Risskov.

Alligevel føles det, som om der ikke sker ret meget i romanen. Dens styrke er dens lavmælte tonefald, Maria fortæller uden metaforer og svinkeærinder, blot med naturen som akkompagnement - en efterårsskov, en glitrende måne eller en rapsmark. Når man indfanges af tonefaldet, flyder romanen fint, ligesom det ikke behøver være et problem, at synsvinklen er bundet til jeg-fortælleren. Men her betyder det, at romanen mister dynamik, fordi jeg-fortælleren ikke befinder sig der, hvor dramaerne foregår. Maria er en tilskuer.

For almindelig grå

Det gælder, hvor hendes søn har det skidt på grund af sin fars elskerindes intriger. Det gælder, da Tór får hende til at overvære et grindedrab. Og når hun blot får at vide, hvad der er sket, i telefonen.

Det kunne naturligvis være en pointe, hvis fortællerpositionen blev brugt til at fremstille et mere overordnet livssyn eller blot Marias modning, men også denne kommer i bogens lavmælte diktion til at fremstå underligt karrigt. For hvad Maria egentlig føler, forbliver for underspillet til at læseren rigtigt får kontakt med det.

Der er en tendens til, at personerne omkring Maria fortegnes, alt efter, hvordan Maria oplever dem. Johans svenske elskerinde får Snehvides onde stedmoder til at ligne en selvopofrende diakonisse, og Tór, der måske, måske ikke, er den store uforløste kærlighed, svinger i læserens øjne ubestemt mellem at være det stormende tilbedte objekt og en erstatning, hvor Johan svigter.

Årsagen er Marias usikkerhed og ubeslutsomhed, der har sine gode grunde, men det betyder, at mændene aldrig får nogen selvstændig identitet, og skal dét kunne holde, forudsætter det en læsning, der er meget solidarisk med Maria. Ellers bliver historien lidt for almindelig.

De to foregående bind er anmeldt positivt, og som jeg indledningsvis antydede, er sidste bind i en trilogi nok sværere at løfte end der, hvor det hele begynder.

I dette tilfælde sidder man dog efter endt læsning tilbage med en lille usikkerhed på, om det er nu, dansen begynder, eller om det er denne, man lige har overværet.

Birte Blønd: Dansen kan begynde. 177 sider, kr. 179,- i juni, derefter 229,-. Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her