Læsetid: 3 min.

En by for fremtiden

Det er formentlig verdens mest ambitiøse udviklingsprojekt. Baseret på principper om bæredygtig udvikling vil Kina opbygge en ny øko-by for 500.000 indbyggere
3. juni 2006

BEIJING - Målet er sat højt: Dongtan skal blive skabelon for fremtidens byplanlægning. Byen - på Chongming-øen ved Yangtze-flodens udmunding - skal vise vejen for, hvordan byer i fremtiden kan støtte miljøet frem for at skade det.

Med sine store vådområder og en økonomi, der hovedsagelig drives af landbrug, virker øen i dag ikke som den mest åbenlyse lokalitet for opbygningen af en storby, som designerne af byen mener kan ændre kursen for den globale økonomiske udvikling. Men hvis alt går efter planen, vil Dongtan, når byen indvies i 2010, have 50.000 indbyggere og være noget så udsædvanligt som en selvforsynende by. Målsætningen lyder som en ønskedrøm for miljøgrupper. De to største mål er at få CO2-udslippet ned på et minimum og mindske det gennemsnitlige energibehov med to tredjedele.

Selvforsynende by

Dongtan vil være selvforsynende med energi - med elektriske eller hydrogen-biler, og boliger og kontorbygninger vil få deres energi fra vind, sol og andre vedvarende energikilder. Samtidig vil byen, i modsætning til Kinas andre storbyer, være cykelvenlig.

I princippet vil Dongtan også være selvforsynende med mad, da Chongmings bønder opfordres til så vidt muligt at bruge organiske landbrugsmetoder. Vand brugt til landbrug vil blive genbrugt i stedet for at få lov at løbe ud i Yangtze, som det er tilfældet nu. Det meste af Dongtans spildevand vil blive genbrugt, og organisk affald komposteret til brug i energiproduktion.

Arup, det britiske ingeniør- og konsulentfirma, der er ansvarlig for den overordnede planlægning af Dongtan, siger, at byen vil være "så tæt på at være CO2-neutral, som det overhovedet er muligt", og "vil definere fremtiden for bæredygtig byudvikling".

En aftale mellem Arup og Shanghai Industrial Investment Corporation (SIIC), et investeringsfirma, der hører under Shanghais lokalregering, har sikret første spadestik for en "demonstrations-by" for 50.000 indbyggere. Den vil stå færdig allerede i 2010, hvor Shanghai vil være vært for Verdensudstillingen. Det planlægges, at indbyggertallet derefter skal nå op på 500.000 i 2040.

I 2040 vil Chongming forbinde Shanghai med den tilstødende provins Jiangsu, og håbet er, at Dongtan vil udvikle sig til et centrum for finans og handel.

Det største håb

Dongtan-projektet er specielt en mands vision: Peter Head, Arups direktør. "Dongtan er det største håb, vi har, for at udvikle en bæredygtig livsstil," har han sagt. Head mener samtidig, at Dongtan vil markere vendepunktet for Kinas byers ustyrlige vækst. Byen "vil tilvejebringe en model for fremtidig udvikling i Kina og Østasien".

Der er vitterligt brug for et vendepunkt. Kina har 16 af verdens mest forurenede byer. Deres hurtige økonomiske vækst har gjort miljøet til den store taber.

Samtidig tager omkring 8,5 mio. landboere hvert år til byerne, hvilket resulterer i mindre landbrugsarealer til fordel for huse, veje og fabrikker.

"Blandt de fem basale mad-, energi- og industrielle varer - korn, kød, olie og kul og stål - har forbruget i Kina nået USA's niveau, på nær når det kommer til olie," sagde Lester Brown, leder af det amerikanske Earth Policy Institue i Beijing, i denne uge. "Den udvikling kan ikke fortsætte."

Et stort skridt

Ifølge Peter Head sender aftalen om øko-byen et klart signal om, at den kinesiske regering nu er klar til at tackle miljøproblemerne og tage et stort skridt mod en bæredygtig udvikling.

Samtidig tiltrækker Dongtan Kinas politiske ledere af andre årsager. Som fortalere for energieffektiv arkitektur argumenterer, er den økonomiske motivation for at sænke energiforbruget utrolig stor for Beijing. Afhængighed af dyre udenlandske ressourcer, såsom olie, kan sætte hindringer i vejen for Kinas videre udvikling. Desuden er lønningerne i landet relativt lave, så energiomkostninger kan proportionelt optage en langt større andel af udgifterne, end der normalt opleves i udviklede lande. Det betyder, at Kina økonomisk har mere at vinde ved energibesparelser.

SIIC er nu i gang med at lede efter internationale investorer til første fase af projektet. Det vurderes, at der er brug for 3,8 mia. dollar for at få stablet "demonstrations-byen" på benene.

Skepsis

Nogle miljøaktivister har udvist skepsis over for, om Dongtan vil vise sig bedre end andre kinesiske byer. Primært fordi de mener, at selve opførelsen af byen kan ødelægge et vigtigt økosystem. Vådområderne på øen er allerede kommet under pres på grund af intensiv græsning og fiskeri.

Arup har imidlertid lovet, at vådområderne vil blive beskyttet af en bufferzone, der vil adskille det fra Dongtan.

Under alle omstændigheder er udvikling af Chongming, som tilhører SIIC, uundgåelig. En bro og tunnel, der forbinder øen med Shanghai, er allerede blevet godkendt. Med deres plan mener Arup og Shanghais styre, at de ved, hvordan den udvikling bedst administreres.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her