Læsetid: 2 min.

Ikke cool nok

Efterfølgeren til 'Get Shorty', er ikke nogen vellykket film, men overlever på sine morsomme bifigurer
21. april 2005

I den seneste del af sit indtil videre tredelte forfatterskab har den amerikanske krimiforfatter Elmore Leonard skrevet en lang række læsværdige bøger, der egner sig fortrinligt til at blive filmatiseret. Det dialogbårne plot, de gode karakterer, der gemmer deres følelser bag et hårdt ydre, den kyniske humor, den skarpe satire - alle de rigtige elementer er tilstede og nærmest råber på at blive omsat til levende billeder.

Men det er som bekendt lettere sagt end gjort, og for hver vellykket Leonard-film, der produceres, rammer et par stykker ved siden af. F. Gary Grays Be Cool er en af dem, der trods gode takter ikke kan leve op til forlægget. Det er en fortsættelse af Get Shorty - både Leonards bog og Barry Sonnenfelds film - og handler igen om lånehajen Chili Palmer (John Travolta), der har forladt gangsterlivet i Miami for at blive først filmproducent, siden musikproducer i L.A.

Chili er indbegrebet af cool, og der skal meget til at ryste ham, selv om både plade- og filmbranchen er fuld af hårde, gangsteragtige typer. Det er en rolle, som passer perfekt til Travolta, der gled gennem den velskabte Get Shorty med en sjælden mine af selvsikkerhed og savoir faire.

I Be Cool skubbes han en smule i baggrunden af en række farvestrålende bifigurer, der bestemt ikke gør filmen kedeligere, og en knap så helstøbt historie, der især i begyndelsen truer med at hive filmen fra hinanden.

Fra film til musik

Chili Palmer er blevet træt af at producere film, og da en af hans gode venner, pladeproduceren Tommy Athens (James Woods) bliver skudt under et møde med Chili, beslutter Chili sig for at hjælpe hans enke, Edie (Uma Thurman), med at drive Tommy og hendes pladeselskab videre. Det er lettere sagt end gjort, og Chili og Edie må tage sig af alt fra skydegale rappere og russiske mafiafolk til ubehagelige managere og en hvid producer (Vince Vaughn), der gør alt for at lyde og se sort ud og hans samoanske bodyguard (The Rock), der er bøsse til fingerspidserne.

Kemien mellem John og Uma er ikke til at komme udenom, og ikke mindst den tidligere wrestler The Rock demonstrerer endnu engang, at han kan spille komedie i rollen som den storsmilende Elliott, der drømmer om at slå igennem som skuespiller. Sammen med Cedric the Entertainer, der spiller gangstarapperen Sin, er The Rock et af de sjoveste indslag i en film, der aldrig rigtig finder sit fodfæste, og som åbenlyst ikke befinder sig lige så vel i musikmiljøet, som Get Shorty gjorde i filmmiljøet.

Det er formodentlig en af grundene til, at Be Cools hovedplot, der centrerer om en ung sangerinde (spillet af Christina Millian), der opdages og promoveres af Chili og Edie, ikke er stærkt nok til at bære en hel film, hvorfor det også er de mindre karakterer, som stjæler billedet.

Bag manuskriptet til Get Shorty stod den begavede Scott Frank, der også har begået en anden kongenial Leonard-fortolkning, nemlig Steven Soderberghs Out of Sight, og hans evne til at omsætte ikke mindst Leonards streetwise stil til film kunne Peter Steinfeld, der har skrevet Be Cool, nok have lært et og andet af. Som filmen er nu, er den simpelthen ikke cool nok.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu