Læsetid: 4 min.

Cybersex eller IT-VVS'er

De unger gider ikke tage en it-uddannelse. De vil hellere være stjerner i 'Second Life'end lægge de rør, der fragter deres digitale alter egoer
20. december 2006

Han ser trist ud. Og lidt grå. Rektoren fra ITU - Mads Tofte. Oven over ham smiler Microsofts danske direktør, Jørgen Bardenfleth, men han har også en bagdør i USA. Hverken Mads eller Jørgen får nemlig det, de ønsker sig allermest, afslørede de forleden i Berlingske Business: Ansøgninger fra dygtige unge mennesker.

Danske unge gider ikke tage en uddannelse eller et job inden for it-sektoren. Ifølge en undersøgelse lavet på it-uddannelsen IT-Vest omtalt i samme artikel så gider de godt bruge en pc, men takker nej til et decideret it-job.

Det betyder, at Microsofts udviklingsopgaver bliver flyttet fra udviklingscentret i Hillerød til USA. Og Mads Tofte fra ITU har trods stor succes med at skaffe jobs hurtigt efter uddannelsens afslutning også svært ved at tiltrække elever. Han peger på, at der f.eks. er brug for masser af it-folk til at lave elektronisk patientjournal på hospitalerne eller til de mange opgaver oven på kommunesammenlægningerne.

Danmark - en nation af nørder

Paradoksalt nok kunne rapporten med titlen Informationssamfundet Danmark - It-status 2006 fra IT- og Telestyrelsen i sidste uge berette om, at vi mere end nogensinde bruger it herhjemme.

For 10 år siden havde kun fem pct. af danske familier internet-adgang mod 80 pct. i 2006. De fleste familier (65 pct.) har også fået bredbånd. Befolkning og virksomheder bruger i stigende omfang nettet til at ordne bank-forretninger, søge informationer, handle og kommunikere med bl.a. den offentlige sektor.

62 pct. af befolkningen over 60 år har internetadgang derhjemme. Hver tredje køber eller bestiller varer på internettet. Ultimo september 2006 var der udstedt 720.000 digitale signaturer. Virksomhedernes internetsalg udgjorde 172 mia. kr. i 2005 mod 104 mia. kr. i 2004. Danske virksomheder er nr. to i EU i brug af offentlige digitale ydelser. 69 pct. af myndighederne foretager elektronisk indkøb med digital fakturering. Samtidig har World Economic Forum givet Danmark en flot placering som videns- og it-samfund i forhold til de 25 andre EU-lande. Det er flotte tal, men hvorfor gider ingen så beskæftige sig med it?

Måske findes svaret på forsiden af amerikanske Time Magazine. I denne uge er det et spejl med overskriften "Person of the year: You".

Vinderen af magasinets årlige kåring af årets person er ingen ringere end: os selv. Os alle sammen faktisk. Værsgo' - Andy Warhols 15 minutters berømmelse til dig, mig, vi to, os alle sammen og alle de andre. Men hvorfor? Årsagen er naturligvis Web 2.0 eller sociale medier, som de også kaldes.

Warhol omskrevet til Web 2.0 - alle er berømte over for 15 andre mennesker. MySpace.com med over 100 millioner konti, hvor almindelige mennesker, kunstnere, virksomheder og gud-vedhvem deler deres profiler - eller berømmelse. Youtube.com, hvor alle kan have sit eget tv-show; næsten 20 millioner besøgende i døgnet. Second Life - et computerspil eller rettere en alternativ virkelighed med 1,5 millioner 'indbyggere', som bygger, fester eller bare hænger ud i selskab med stadig flere multinationale virksomheder. Facebook.com, hvor over syv millioner unge amerikanere deler cv med mere. Fototjenesten Flickr.com, hvor brugerne offentliggør over to millioner fotos dagligt. Læg dertil myriader af mindre tjenester, hvor folk deler deres interesser omkring musik, film, bøger eller mere intime interesser.

Alle programmerer hjemme

Det sjove er, at mange af disse Web 2.0 virksomheder er skabt af en håndfuld mennesker uden kontor. De programmerer i soveværelset eller på kollegiet og mødes med deres kunder i Starbucks. Og mange af dem bruger gratis open source-software til at bygge deres tjenester. Eller de laver it-løsninger med gratis bidder fra f.eks. Google, så de kan skabe nye services for masserne. Det er med andre ord blevet lettere at lave software, der kan bruges af mange. Man behøver ikke en lang it-uddannelse. Det er lidt som at være ufaglært håndværker med hænderne skruet godt på.

Nogle vil kalde det 'en ny boble', men til forskel fra dotcom-tiden, så taler vi om mindre virksomheder, som der godt nok investeres i, men det er meget mindre beløb. Og de fleste af dem har bevist deres forretningsmodel, før de bliver købt op af en større virksomhed, hvilket i modsætning til dotcom-tidens børsnoteringer for det meste er den lykkelige udgang på historien i 2006 versus 1999.

De nye unge programmører laver måske ikke de store komplicerede regnskabssystemer, som gjorde danske Navision interessant for Microsoft at overtage. Men mindre kan også give de 15 minutters berømmelse. Måske er der en større umiddelbar tilfredsstillelse ved det selvstændige programmørliv i soveværelset eller på den lokale café med den nyfødte udenfor i barnevognen end i at arbejde døgnet rundt for en etableret virksomhed med mange ansatte?

Og så er der selvfølgelig alle dem, der bare bruger de mange muligheder på deres computere, mobiltelefoner og spillemaskiner, samtidig med at de egentlig er ret ligeglade med, hvad der ligger bag. Ligesom de fleste af os tager bad, tænder for lyset eller kører bil uden et større ønske om at blive blikkenslager, elektriker eller automekaniker. Alle dem, der skaber de flotte tal i rapporten fra IT-og Telestyrelsen.

It-branchen vil ifølge Berlingske Tidende gerne gøre opmærksom på sig selv gennem at fortælle om de gode vilkår, den byder på: God løn, mulighed for international karriere, hjemmearbejdsplads, stor indsigt i morgendagens teknologi og muligheden for at få et stort ansvar.

Men måske skulle de midaldrende mænd i it-branchen til en begyndelse kigge sig selv i spejlet på forsiden af Time Magazine og konstatere, at ingen af dem er cyberbabes fra den globale natklub i Second Life. Og så kunne de passende lave nogle sjove videoer til You.Tube sådan som redaktøren på Time gjorde, da han skulle finde dette års Person of the Year.

Nogle vil kalde det en deprimerende udvikling. Andre vil se nye muligheder. Måske skulle Warhol være pensum på IT-Universitetet?

kultur@inforamtion.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu