Læsetid: 3 min.

Mine damer og herrer...

En storslået og dramatisk fortælling om to tryllekunstnere på jagt efter den ultimative tryllekunst
5. januar 2007

Tredje akt af en tryllekunst kaldes på engelsk the prestige, højdepunktet. Det er her, forklarer illusionsdesigneren Cutter (Michael Caine) i Christopher Nolans fremragende, nye film, der deler navn med denne tredje akt, "at tryllekunsten vender og drejer sig, hvor det handler om liv og død, og man ser noget chokerende, som man aldrig har set før."

Og det er det ultimative højdepunkt, de to hovedpersoner i The Prestige jagter så lidenskabeligt, at det bliver livsfarligt for både dem selv og deres omgivelser. Alfred Borden (Christian Bale) og Robert Angier (Hugh Jackman) er så forskellige, som to mænd næsten kan være. Borden er den indadvendte puritaner, der mener, at en god tryllekunst skal tale for sig selv; Angier anderledes flamboyant, en ægte showman, som er født til at stå på en scene og besnære publikum.

Nolans film er bygget op som en kompleks illusion, en kinesisk æske af bedrag og dobbeltbedrag - hvilket blot understreger filmmediets og instruktørens slægtskab med tryllekunsten og tryllekunstneren - og det vil være synd at afsløre for meget af handlingen.

Den bedste

Dog skal det med, at The Prestige er en dramatisk thriller, der foregår i Victoriatidens England, hvor teknologiske landvindinger gør komplicerede illusioner mulige, og hvor menigmands ringe kendskab til teknik og videnskab sætter illusionister i stand til at forbløffe og chokere et stort og behørigt imponeret publikum.

Borden og Angiers mødes som unge, ærgerrige mænd, assistenter for en etableret tryllekunstner, der begge drømmer om selv at stå på scenen med egne tricks. De er venner trods deres forskelligheder, som ikke kun gør sig gældende i væsen og opførsel, men også i den filosofiske tilgang til tryllekunsten. Én ting har de dog til fælles: De vil gøre næsten hvad som helst for at blive den bedste.

Tragiske omstændigheder gør, at de bliver arge modstandere, ja, dødsfjender, og gennem de næste mange år, følger vi dem bekæmpe hinanden med alle tænkelige midler. De både saboterer hinandens optrædener, planter spioner i den andens lejr og arbejder hårdt - sammen med hver sin illusionsdesigner, Cutter er Angiers' - for at finde på nye, fantastiske tricks, som udfordrer fysikkens love og al rationel tænkning.

Borden har dog et es i ærmet: Tricket 'Den Transporterende Mand', hvor han går gennem en dør i den ene side af scenen og en brøkdel af et sekund senere træder ud gennem en dør i den anden side af scenen. Det er Angiers jagt på hemmeligheden bag dette trick, der er den dramatiske motor i The Prestige, og som danner en slags ramme om den medrivende fortælling med de tragiske undertoner.

Mange lag

Den begavede, britiske filminstruktør Christopher Nolan er selv lidt af en cinematografisk tryllekunstner, som også i tidligere film, Memento, Insomnia og Batman Begins, har taget sit publikum med på lystfyldte, drilske rejser til nogle af menneskets mest mørke steder. The Prestige er dog den foreløbige krone på hans værk - i sig selv en prestige.

Det victorianske London, fuld af mennesker og virkelyst, åbenbares lyslevende på det store lærred i Wally Pfisters dynamiske fotografering, og mens det følger i hælene på Borden og Angiers, får publikum et indblik i den mærkelige blanding af frygt og fremsynethed, som præger folk i en overgangstid, hvor gammelt og trygt må vige for nyt og ukendt.

Filmen, der er baseret på en roman af Christopher Priest, har mange lag og springer veloplagt frem og tilbage i tiden, mens Nolan og hans lillebror, der har været medforfatter på manuskriptet, gør, hvad de kan, for at holde publikum på usikker grund med forskellige dramaturgiske finesser og tricks. Men det er naturligvis tvekampen mellem Borden og Angiers, som er filmens egentlige ærinde, og selv om Michael Caine, Scarlett Johansson, Rebecca Hall og Piper Perabo yder fine præstationer som nogle af personerne omkring de to illusionister, er det Christian Bale og Hugh Jackmans intense, nuancerede spil, som for alvor giver Nolans sindrige konstruktion liv.

Smerten tager hurtigt bo i dem begge, og de er som besatte af at overgå hinanden og få modstanderen ned med nakken. De sælger så at sige deres sjæl til djævelen og må betale en meget høj pris herfor. Resultatet er, som Nolans film, både hjerteskærende og dybt fascinerende.

* The Prestige. Instruktion: Christopher Nolan. Manuskript: Christopher og Jonathan Nolan. Amerikansk (CinemaxX, Empire og Imperial i København og en række biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu