Læsetid: 4 min.

'Danser du, eller bokser du?'

Computerspil bliver normalt beskyldt for at gøre børn sløve og inaktive, men skurken er godt i gang med at gøre sig selv til helt. Nyt intelligent legetøj kombinerer computerspil og motion - senest med successen Nintendo Wii
16. december 2006

I butikken EB Games på Amagercentrets første sal står en 11-årig dreng og hans far og slår ud i luften. Af og til rammer de hinanden, men kun inde på en skærm. De spiller Nintendo Wii - den nye spilkonsol, som er det seneste eksempel på, at computerspil er ved at blive fysiske. I modsætning til almindelige spilkonsoller, hvor man skal være hurtig på knapperne benytter den nye Nintendo Wii sig af en trådløs teknologi, der oversætter ens kropsbevægelser direkte til skærmen. Når man svinger sin arm, bevæger man et baseballbat, en tennisketsjer, en golfkølle - eller måske slår man sin far i gulvet med en velplaceret uppercut. Det er det, Mikkel Jack Nielsen lige har gjort.

"Du slår da ikke din gamle far," råber Jan. Mikkel Jack griner og giver sin far endnu et velplaceret slag til kæben.

Det er første gang, de prøver en Nintendo Wii, og der kan nemt gå et stykke tid, før de kommer til det igen. Den nye konsol blev udsolgt på bare to dage, da den i sidste uge blev lanceret i Danmark:

"Du får ikke fat i nogen, medmindre du har forudbestilt," siger Dennis Engel, som er butiksassistent i EB Games. Her er lageret også tomt, og den enlige test-model er meget populær.

Fremtidens legeplads

Ifølge børnekulturforsker Carsten Jessen fra Syddansk Universitet er Nintendo Wii blot et af mange eksempler på en generel tendens inden for computerteknologien til at aktivere sine brugere fysisk. Spillene flytter i stigende grad fra computerskærmen og ud i den virkelige verden, så spillerne ikke længere kun skal få en figur til at bevæge sig på skærmen ved hjælp af små bevægelser med mus eller joystick, men i stedet skal bevæge sig selv.

"Det er en type teknologi, som vil brede sig i de kommende år, især inden for børnelegetøj, fordi den gør legetøjet mere inspirerende," siger Carsten Jessen.

De intelligente legeredskaber vil ligefrem kunne revoluti0nere legepladsen, som vi kender den i dag, mener han:

"Indtil nu har en 'legeplads' været et sted, hvor man har stillet uforanderlige, fysiske objekter op. Men med den nye computerteknologi kan man skabe legepladser, der kan forandre sig og interagere med os. De kan svare på det, vi foretager os på samme måde som et almindeligt computerspil, men med den klare forskel, at det nu er hele kroppen, som er med i legen," siger han.

Tilbage i EB Games i Amagercentret er Mikkel Jack Nielsen begyndt at vugge fra side til side. Bokseren på skærmen vugger med, så Jan Nielsen gang på gang rammer ved siden af.

"Danser du, eller bokser du?" siger han til sin søn. Svaret kommer sekundet efter, da Mikkel endnu engang sender ham til tælling med et velplaceret hook.

"Endelig et spil, du kan slå mig i, hva'," siger Jan Nielsen.

"Jeg vinder da altid, når vi spiller computer," siger Mikkel.

Det er ikke kun på skærmen, man kan få tæsk, når man spiller Nintendo Wii. Inden et spil starter, toner en advarsel frem på skærmen: Man skal sikre sig, at der ikke er andre personer eller ting i nærheden, når man spiller, står der. Og den advarsel er ikke for sjov, fortæller Dennis Engel, som ser til fra sidelinjen:

"Forleden var der en pige, der stod og boksede. Så kaldte hendes mor fra den anden ende af butikken, og da pigen vendte sig om, fik hendes lillesøster lige to hurtige slag - bum, bum," siger han.

Jan Nielsen er stadig groggy efter sit nederlag, men giver alligevel den nye spilkonsol topkarakter:

"Man er ligesom mere med her. Det er da bedre end bare at sidde stille. Man snakker jo om, at børn sidder for meget foran computeren, og det synes jeg egentlig også, at de gør. Men her får de motion samtidig, og det er rigtig godt."

Sjov motion

Carsten Jessen fra Syddansk Universitet er enig i, at den nye teknologi også kan have en positiv sundhedsmæssig effekt. Han arbejder i øjeblikket på udviklingsprojektet BodyGames, som virksomhederne Kompan og Danfoss udfører sammen med SDU og DPU. Projektet skal forsøge at give nye bud på, hvordan man kan kombinere fysisk leg og computerspil. I stedet for at forsøge at lokke børn væk fra computerskærmen og ud på boldbanerne, tager projektet udgangspunkt i den store og naturlige tiltrækningskraft, som computeren har på børn og unge.

"Vi er vant til at se aktiviteter med computere som noget, der foregår, mens man sidder stille. Men det er langt fra nogen naturlov, at det skal være sådan," mener han.

Målet med BodyGames er at lave nye legeredskaber med indbygget kunstig intelligens, der kan skabe helt nye fysiske aktiviteter - også for de børn, der i dag sidder klistret til computeren. Carsten Jessens eget bidrag til fremtidens legeplads hedder Communicating Tiles (kommunikerende fliser) og består i al sin enkelthed af en elektronisk plade med lysende hinkeruder:

"Jeg har populært sagt lagt computerskærmen ned, så man i stedet for at være en figur i computerspillet selv skal hoppe omkring. På den måde bliver spillet blot anledningen til at man får sig rørt, ligesom det er tilfældet med enhver anden form for fysisk leg eller sport," siger han.

Den nye sammenblanding af computer og fysisk aktivitet tiltaler også dem, det hele handler - i hvert fald er Mikkel Jack Nielsen begejstret:

"Det er sjovere end PlayStation, selvom det er sværere at styre," siger han.

"Ja, jeg blev også helt grebet af det," siger Jan Nielsen: "Jeg stod dér og tænkte: 'Nu skal han fandeme ha'."

"Det gør du da også, når vi spiller PlayStation, far."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer