Læsetid: 3 min.

Dansk benzin af tredjeverdens-afgrøder

Etanolen i Statoils 'grønne' benzin kan være produceret hvor som helst, og der er ingen garanti for hverken miljø eller mennesker. Koncernen ønsker politiske retningslinjer. Vi venter på EU, lyder det fra Miljøstyrelsen
26. juni 2007

I reklamen vokser der straks græs på bilens karosseri, når man tanker Statoils Bio95-benzin. Selskabet har som det eneste i Danmark givet bil-ejerne mulighed for at tanke benzin tilsat etanol, men måske skader de gode intentioner på den lokale tank både miljø og mennesker på den anden side af kloden. Statoil ved nemlig ikke, hvor etanolen kommer fra. De køber den af mellemhandlere, der tapper den fra kæmpetanke i den hollandske by Rotterdam.

"Her kommer skibe ind fra hele verden. Den etanol, vi køber, kan altså komme fra både USA, Sydamerika, Asien eller Europa," siger Maria Junghans, kommunikationskoordinator hos dansk Stat-oil.

Hun fortæller, at koncernen flere gange har forsøgt at få oplysninger om, hvor etanolen kommer fra.

"Det er vigtigt for os, at produktionen er bæredygtig og foregår i henhold til vores etiske retningsliner," lyder det fra Statoil.

Ikke-bæredygtig import

Hvis det skal være tilfældet, er det bestemt ikke ligegyldigt, hvor etanolen kommer fra, mener en række miljøorganisationer. I Brasilien bliver småbønder fortrængt af stor-plantager til sukkerrørs-produktion, der er øremærket til etanol, i Sydøstasien forsvinder regnskov som aldrig før, og på globalt plan stiger prisen på livsnødvendige fødevarer som korn og spiseolie eksplosivt i takt med, at biobrændstof er blevet en reel konkurrent til fødevareproduktionen. Derfor underskrev en lang række miljøorganisationer i starten af året en opfordring til EU-landene om at protestere imod unionens målsætning om at udskifte 10 procent af benzinen med etanol, et mål, der ifølge organisationerne, kun kan opfyldes, hvis en stor del af brændstoffet importeres fra Den Tredje Verden.

"Alt tyder på, at afgrøder til biobrændstof såsom palmeolie, sojabønner, sukkerrør og majs fører til omfattende ødelæggelse af biodiversiteten og levevilkårene på landet, samt en yderligere undergravelse af fødevaresikkerheden," lyder advarslen.

En af medunderskriverne var den danske miljøorganisationen NOAH.

"Vi er generelt meget skeptiske over for bioetanol, da det er minimalt, hvad man sparer af CO2 i forhold til det store potentiale, der ligger i at køre mindre eller købe mindre biler. Men hvis det endelig skal være, skal produktionen foregå bæredygtigt. Det er helt uacceptabelt at importere det fra Den Tredje Verden," siger NOAH's Ivan Lund Petersen.

Ingen danske regler

Anne Grete Holmsgaard, SF's klimapolitiske ordfører, er enig. Hun mener, at der skal laves en national certificeringsordning, der sikrer, at overgangen til de såkaldte andengenerationsbrændstoffer - der er baseret på affaldsstoffer nedbrudt af nogle særlige enzymer - sker hurtigere.

"Målet må være, at vi alene producerer etanol på egne europæiske affaldsstoffer. Vi må derfor gradvist stramme kravene, så vi sikrer os, at der for alvor investeres i andengeneration. Det kræver lovgivning, men indtil videre har regeringen lurepasset og smidt problemet videre til Bruxelles," siger Anne Grete Holmsgaard.

Hos Miljøstyrelsen bekræfter man, at der ikke er aktuelle planer om at udvikle retningslinier for import af etanol fra lande uden for EU. Her afventer man et forslag fra EU-kommissionen om fælles europæiske retningslinier, der skulle ligge klar ved udgangen af året.

K: Ingen overdommer

Hos de konservative er man enig i, at fødevarer ikke hører til i benzintanken, og den politiske opgave må derfor være at flytte forbruget over på andengenerations-brændsler, produceret i Europa på affaldsstoffer. Partiets miljø-politiske ordfører, Christian Wedell-Neergaard, er dog betænkelig ved at lovgive på området.

"Jeg er ikke begejstret for den type miljømæssige markedsrestriktioner. Vi vil ikke udelukke nogle lande fra markedet og skal ikke være overdommer i en proces, hvor der stadig importeres etanol. Men vi skal blive ved med at understrege, at den mest bæredygtige etanol er den, der baseres på affaldsstoffer," siger Christian Wedell-Neergaard.

Men det ville ikke være fra industrien, at de konservative vil høre brok, hvis de strammede de nationale retningslinjer for import af bioethanol.

"Vi vil gerne have retningslinjer, jo bredere jo bedre. Hvis det skete på europæisk niveau, ville vi jo have en garanti for, at alt, hvad der bliver skibet ind, er i orden. Hvis det kun var en dansk mærkningsordning, måtte vi jo stille skrappere krav til vores leverandører," siger Maria Junghans fra Statoil.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu