Læsetid: 3 min.

Dansk film lider af lækkerhedsbølge

Lars Von Trier kritiserer danske manuskriptforfattere for at gøre danske film overfladiske og upersonlige. Lederen af manuskriptforfatterlinjen på filmskolen. Mogens Rukov, er enig. Professionalismen gør film alt for lækre
10. maj 2005

Det går rigtig godt for dansk film. Muligvis for godt. Lars von Trier siger i et interview med filmmagasinet EKKO, at det professionelle manuskript er begyndt at underminere kvaliteten:

"Problemet er, at både Kim Fupz Aakeson og Anders Thomas Jensen er blevet så dygtige nu, at de skriver manuskripter på ingen tid - som er vanvittigt gode at læse og er vanvittigt klare i deres opbygning. De er til ug, og det er ødelæggende for filmen. I stedet for skal der være nogen, der har et personligt forhold til de emner, de skal lave."

Manuskriptforfatteren til film som Forbrydelser, Lad De Små Børn og Den Eneste Ene, Kim Fupz Aakeson, forstår ikke den adskillelse mellem instruktør og manuskriptforfatter, som Lars von Trier argumenterer udfra. For ham at se er risikoen for, at en produktiv og erfaren instruktør bliver upersonlig lige stor som den er for manuskriptforfatteren.

"Selvfølgelig handler det om at stille sig selv spørgsmålet: Er det her en historie, jeg gerne vil fortælle? Jeg må melde hus forbi til at skrive om noget, jeg ikke personligt kan forstå eller sætte mig ind i. Det kan man slet ikke, vil jeg påstå," siger Kim Fupz Aakeson og fortæller, at han for det meste selv tager initiativet til at skrive en film, kun i enkelte tilfælde er han blevet kontaktet af en instruktør.

Dog har han været ude for, at samarbejdet med instruktøren har betydet, at han har arbejdet mere på et manuskript, end han selv mente var nødvendigt.

Von Trier er komplet

"Jeg ved jo godt, at jeg bliver nødt til at forsætte til instruktøren er glad. Nogle gange kan man godt føle, at nu er historien færdig, men det er jo instruktøren, der skal få det til at fungere på settet, så derfor bliver vi ved, til instruktøren er tilfreds," siger han.

Kim Fupz Aakeson er godt tilfreds med den arbejdsdeling. Han har overvejet instruktørfaget, men mener han bør holde sig til det, han er bedst til: at skrive manuskriptet.

"Lars er selv komplet. Han kan både instruere og skrive. Men vi, der ikke kan det, må finde sammen med nogle, der kan det vi ikke kan, og på den måde komme op og tale et sprog, som vi ikke kan tale alene."

Lederen af manuskriptforfatterlinien på Filmskolen, Mogens Rukov, hilser Lars von Triers kritik velkommen.

"Det, han angriber, er den aktuelle situation. Der er en tendens til, at man lægger en ekstra finish eller polering på manuskriptet. Man gør ting lækre - fokuserer på designet i højere grad end på det filmen udtrykker," siger Mogens Rukov.

Han advarer imod, at man lader for mange mennesker blande sig i manuskriptet og lader for manges smag gøre sig gældende.

"Man skal huske på, at manuskriptet drejer sig om tilrettelæggelsen af brutale, ret kynsik udformede fortælledele. Det drejer sig ikke så meget om dialog og at lave det lækkert. Jeg kan ikke lide, at man sidder og gennemskriver 10-12 gange. Det gør ikke filmen bedre. Det gør den bare mere spiselig," siger han.

Mogens Rukov mener, at de danske manuskriptforfattere er blevet for professionelle. Han henviser til den danske filmtradition, folkekomedien. Man vender tilbage til ambitionen om at gøre filmen folkelig og jovial.

"Jeg mener, at det er en meget relevant kritik, Lars kommer med, og den er vigtig lige nu. Men samtidig skal man huske på, at det er de gode manuskripter, der har skabt dansk films succes. At det skaber sådan en lækkerhedsbølge og en professionalisme er så en risiko, man løber, og det skal vi være opmærksomme på."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her