Læsetid: 3 min.

Dansk film i ringen

1. juli 2000

Man kan næsten høre de aggressive prust og støn og se svedperlerne sprøjte om ansigterne, når filmbranchens og tv-stationernes ledende hanbavianer i disse dage går i clinch med hinanden. Havde flertallet af danske spillefilm en så udpræget sans for drama, stod det måske ikke helt så skralt til ved billetlugerne.
Som så ofte før, når talen er om filmproduktion, drejer striden sig om penge. Og med god grund, thi muligheden for at skabe sublim filmkunst er og bliver uløseligt knyttet til indslusningen af ussel mammon i de produktionsselskaber, der - ofte med betydelig tabsrisiko - sætter moneter bag mediets mestre.
Efter et par euforiske år er dansk filmproduktion løbet ind i en af sine utallige kriser. Trods en kraftig forøgelse af filmstøtten ser det ikke ud til, at antallet af udsendte film i år vil blive væsentligt højere end gennemsnittet. Kun fire ud af otte-ti planlagte film er gået i produktion det første halvår - et nærmest latterligt lavt tal, når man stiler mod en årlig produktion på omkring 25 film.

Det Danske Filminstitut, der selv har stået for skud de senere år, har udpeget to nye skurke: DR og TV2, der anklages for ikke at opfylde det indgåede medieforlig. På et fællesmøde opstillede Filminstittuttets Thomas Stenderup et regnskab, ifølge hvilket tv-stationerne fra 1994 til 2000 kun har brugt lidt over en trediedel af de lovede 675 millioner til direkte produktionssamarbejde med Instituttet. Resten er gået til de tv-serier og den tv-dramatik, kanalerne også dyrker.
Den sved. Første omgang til Filminstituttet.
Tv-kanalerne forsvarer sig med, at også tv-serier kan være til støtte for dansk filmproduktion, fordi nogle af disse serier med-produceres af filmbranchen.
"Det nytter ikke, at instituttet ikke anerkender tv-serier som Riget og Charlot og Charlotte som investeringer i danske film, når de faktisk er produceret i filmbranchen," formanede DR-direktør Bjørn Erichsen.
Den sad. Pointscoring hos samtlige ringdommere og anden omgang til DR.
Eller hvad? Undersøger man Erichsens udtalelse nærmere, halter hans argument. For man kan ikke uden videre sætte lighedstegn mellem at producere for tv og producere for biograferne. Riget er selv et eksempel. Den blev en gevaldig seersucces, da den løb over skærmen som serie, mens den som biograffilm kun tiltrak meget beskedent publikum.
Sagen er, at de fleste danske film i biografen er yderst risikable fænomener - usikre varer og kommercielle vovestykker. Når de selvsamme film vises i tv, sikrer de derimod erfaringsmæssigt næsten altid en pæn seerskare og er derfor et relativt risikofrit aktiv for den pågældende tv-station.

Den store udfordring i dansk filmpolitik er derfor at sikre et bredt og kvalitetspræget udbud af danske film i biograferne. Og det kan undre, at DR og TV2 ikke i højere grad ser det som et mål at være med til at løse denne opgave. Ikke af idealistiske grunde, men i egen interesse. For hvor er det, at DR og TV2 henter de instruktører og tit også forfattere, der skaber tv-serier, som enten bliver kæmpehits (som Strisser på Samsø) eller fornyr det danske tv-seriekoncept (Taxa, Edderkoppen)? I den selvsamme filmbranche, som man nu er ved at vende ryggen.
Edderkoppen blev skrevet af Lars Kjeldgård og instrueret af Ole Christian Madsen, og begge har høstet altafgørende erfaringer med spillefilm (der i øvrigt blev publikumsfiaskoer.)
Strisser på Samsøs ankermand på både manuskript og instruktion, Eddie Thomas Petersen, blev igangsat af Filminstituttet, da man støttede hans debutfilm Springflod.
Og Taxas hovedinstruktører - folk som Anders Refn, Morten Arnfred, Niels Arden Oplev - har alle utallige erfaringer i filmbranchen, der er kommet DR til gavn, da serien skulle laves.

Filmbranchen og tv-kanalerne har overhovedet så mange indlysende fællesinteresser, at den boksekamp, der for øjeblikket opføres, i virkeligheden mest ligner et absurdistisk drama. Og det groteske i dramaet får et ekstra krydderi, når DR's Bjørn Erichsen driller Filminstituttet med at bevilge en dråbe i havet som produktionsstøtte til Thomas Vinterbergs nye film It's All about Love - en million ud af et budget på 80 millioner! Så kortsigtet tænker altså den mand, der er ved at sabotere et samarbejde, som både skulle komme den samlede filmbranche og hans egne seere til gode i kommende år. Herfra skal lyde en dommeradvarsel. Tredje omgang tabt af DR.
Resten af kampen bokses i den kommende tid, hvor filmbranchen sætter sig til forhandlingsbordet med TV3 og TvDanmark. Det kan lyde som et kommercielt rædselsscenario: Danske film i lommen på store udenlandske selskaber og vist med reklameafbrydelser. Men man kan ikke bebrejde producenter for at søge hen, hvor pengene er. Og åbenbart nødvendigt, som de faktiske vilkår er i dansk filmboksning.Pim

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu