Læsetid: 2 min.

Dansk film satte festival i gang

Filmfestivalen i Berlin blev for alvor sparket i gang med Pernille Fischer Christensens kuriøse kønskomedie 'En soap'
11. februar 2006

BERLIN - Åbningsfilmen på filmfestivalen i Berlin er sjældent en seriøs kandidat til at vinde hovedkonkurrencen, og Marc Evans' Snow Cake, der åbnede årets festival torsdag, var ingen undtagelse. Det var derfor også med en svag fornemmelse af, at festivalen ikke rigtig var startet endnu, at man forlod årets første visning.

Alan Rickman gør det vitterligt glimrende i rollen som den aldrende og livstrætte Alex, der i sin bil en dag bliver påkørt af en lastbil. Med sig har han den livlige blaffer Vivienne (Emily Hampshire), der dræbes på stedet. Plaget af skyld beslutter Alex sig for at opsøge Viviennes mor, Linda (Sigourney Weaver). Men da Linda viser sig at være autist og derfor ikke har nogen følelsesmæssig forståelse af den tragiske hændelse, tager mødet en drejning, Alex ikke have forudset.

Helt så uforudset kommer det dog ikke for de blandt publikum, der kan huske Tom Cruise og Dustin Hoffman i Barry Levinsons Rain Man fra 1988. I sin hjertevarme skildring af autisme spiller Marc Evans nemlig på præcis de samme følelsesmæssige tangenter som den 18 år ældre film. Der er dømt effektivt drama, men ingen store nybrud.

Kontrastfyldt startskud

Snow Cake er med sine amerikanske stjerner nok mest af alt tænkt som en symbolsk åbning af festivalen. Op ad dagen overtages pladsen af den internationale presse, der står i kø til visning af fredagens første konkurrencefilm. Det er her, festivalen for alvor sættes i gang, og i år er æren tilfaldet danske Pernille Fischer Christensen, der deltager i konkurrencen med sin første spillefilm, den kuriøse kønskomedie En soap.

I filmen spiller Trine Dyrholm den handlekraftige Charlotte, der opgiver samlivet med sin kæreste og flytter ind i en lille lejlighed i Nordvest. Hun kommer til at bo en etage over den transseksuelle trækkerdreng Veronica, og mødet mellem en mand, der er mere kvinde end mand, og en kvinde, der er mere mand end kvinde, viser sig hurtigt at blive skæbnesvangert for begge parter.

Modsætningerne er i bedste sæbeopera-stil trukket skarpt op, og der spilles hårdt på klicheerne, men samtidig har Pernille Fischer Christensen et øje for det menneskelige drama, der udspiller sig bag banalitetens facade.

Den debuterende instruktør forklarede på et pressemøde fredag, at hun har forsøgt at blande komedie med inspiration fra både Douglas Sirk og John Cassavetes.

"Alt skal være så følelsesmæssigt som muligt," sagde hun, mens hendes medforfatter på manuskriptet, Kim Fupz Aakeson, talte om de økonomiske begrænsninger, filmen er lavet under, fordi den er støttet af Filminstituttets Talentudviklingspulje.

"Som romanforfatter har man alle de scener, man kan forestille sig, men når man skriver manuskripter, er der altid penge indblandet. Man må lære at omfavne begrænsningerne efter devisen 'no money, it's funny.'"

At filmen har fået det bedste ud af sine begrænsninger, synes der at være bred enighed om. Og skal man dømme efter stemningen til pressevisningen og det efterfølgende pressemøde, er En soap's sociale satire ikke faldet for døve øren, hverken blandt indkøbere eller den internationale presse.

Thure Munkholm er redaktør af filmmagasinet Mifune

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her