Læsetid: 4 min.

Dansk kultur bobler i Berlin

Den gamle europæiske kulturhovedstad har fået en renæssance. Unge, danske kunstnere søger karriere Berlin, mens den etablerede danske kulturelite investerer i lejligheder for at være med på de seneste strømninger
21. september 2005

Rejsen koster det halve af en tur fra København til Jylland med DSB. Og når du først er der, står alle døre åbne. Du kan for eksempel leje dig ind i et tomt butikslokale til nedsat husleje og starte dit eget galleri, mens du bor i en central toværelses til 2.000 kroner om måneden. Lyder det tillokkende?

Det gør det for det et stigende antal danske unge og etablerede kunstnere, der søger syd for grænsen for at finde inspiration og muligheder.

"De sidste 15 år har Berlin forandret sig fuldstændigt. Berlin er blevet en legeplads for unge kunstnere - et frirum, hvor man kan eksperimentere, men også overleve økonomisk," siger Dr. Christoph Bartmann, leder af Goethe instituttet i København.

"Berlin er næsten blevet Storkøbenhavn. Du kan flyve til Berlin på en time for 200- 300 kroner. Og der er plads og rum til at definere sig selv, fordi der ikke er det samme kunstneriske 'establishment', som der er i andre europæiske storbyer og i New York," siger Christoph Bartmann.

Han peger på, at det særligt er den berlinske teaterverden, der trækker, men også inden for billedkunsten er Berlin blevet 'hip' inden for de sidste fem-seks år med et stigende antal uautoriserede gallerier i særligt det gamle Østberlin.

"Det tyske kunstmarked var i Vesttyskland i 1980'erne. Nu er gallerierne, samlerne og kunstnerne flyttet til Berlin, så Berlin er det sted, hvor det sker," siger han.

Netværksliste

Der findes ingen præcise tal for, hvor mange danske kunstnere og kulturpersoner, der flytter til Berlin, fordi mange af dem opholder sig midlertidigt i byen. Men på den danske ambassade i Berlin mærker man også tendensen. Birgitte Tovborg Jensen fra ambassadens kulturafdeling har fået til opgave at lave en netværksliste over danske kunstnere i Berlin.

"Vi har selvfølgelig altid haft en slags gæsteliste, men den vokser og vokser. Vi har både de større, kendte navne, men også et væld af mindre navne. Det er især billedkunstere, forfattere og kuratorer," siger Birgitte Tovborg.

Men også det, man kunne kalde den danske kulturelite, for eksempel museumsdirektører og professorer er begyndt at investere i berlinerlejligheder, fortæller Birgitte Tovborg.

"De vil snuse til hvad der sker. Berlin er 'fattig, men sexet'. Det er en af de billigste storbyer overhovedet, og der er en stor åbenhed over for nye kunstnere, for eksempel i forhold til at stille lokaler til rådighed," siger Birgitte Tovborg og nævner begrebet 'Zwischennutzung' - mellemudnyttelse, hvor tomme butiks- og industrilokaler særligt i det gamle Østberlin udlejes til kunstnere til nedsatte huslejer, inden de overgår til anden brug.

Bonderøvskultur

Professor i tyske forhold ved Handelshøjskolen i København Per Øhrgaard har blandt andet forsket i den tyske kulturs vej tilbage til Europa efter 1945. Han mener, at blandingen af nutidige og historiske strømninger giver Berlin et helt særligt præg i forhold til andre europæiske storbyer.

"Berlin er en by, der er igennem forvandlinger. Det er en by, der har været delt og samlet. Der er liv i byen. Der er noget at fortælle om, noget at tage fat på," siger Per Øhrgaard.

Han peger på, at Berlin allerede i begyndelsen af det 20. århundrede var den kulturelle magnet i Europa, hvilket ændrede sig med nazisternes magtovertagelse i 1933.

"Fra dansk side spiller det formentligt også en rolle, at krigen er kommet lidt på afstand. Tyskland har jo altid været et kulturelt bagland for Danmark, og det har man så af gode grunde set bort fra i et par generationer. Man har vidst det, men ikke brudt sig om det. Nu er vi så at sige ved at komme tilbage til 'det normale'," siger Per Øhrgaard, og understreger, at interessen også går den modsatte vej.

"Flere og flere danskere opdager, at det er meget naturligt at omgås tyskerne. De er det europæiske folk, der er tættest beslægtet med os og har interesseret sig mest for os i tidens løb."

Forfatter og litteraturhistoriker Thomas Thurah er en af de danske kunstnere, der i kortere og længere perioder har boet i Berlin. Han mener ikke, at der nødvendigvis er sket noget exceptionelt på det kunstneriske område siden 1980'erne, men at Berlin ganske enkelt er blevet mere tilgængelig - og derfor mere energisk.

"Berlin er mere bonderøvsagtig end andre storbyer. Det er billigere at bo der og leve der, derfor er der ikke er den samme lukkethed om miljøerne, ikke den samme polerethed som i andre europæiske storbyer," siger Thomas Thurah.

Han peger på, at der stadig er stor forskel på Øst og Vest. I det gamle DDR renoveres der på livet løs, men bydelen kæmper stadig med en tocifret arbejdsløshedsprocent. Og mens det almindelige liv udvikler sig i sit eget, langsommelige tempo, springer der regeringskontorer og skinnende firmadomiciler op rundt omkring i byen: "Berlin udvikler sig på to niveauer, og spændingen mellem dem er fantastisk at opleve. Berlin har en manifest form på baggrund af historien og den aktuelle, symbolske og politiske repræsentation. Samtidig er der de praktiske omstændigheder: arbejdsløshed, dårlig økonomi og så videre," siger Thomas Thurah.

"Som københavner har man en fornemmelse af at komme til en storby, når man kommer til Berlin, selv om den er så tæt på. Man mærker storby på en tilgængelig måde, en ikke-skræmmende måde. Den er mystisk, men den er også tilgængelig og jævn," siger Thomas Thurah.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu