Læsetid: 4 min.

Dansk-kurdisk tv har terrorfortid

Kurdisk satellitkanal opfordrede til vold fra Storbritannien og havde terrorister i bestyrelsen i Frankrig. Nu sender den fra København, men om terrorsympatierne er intakte er tvivlsomt, siger professor
21. november 2005

Den kurdiske terrororganisation PKK har tråde til ROJ-tv, der sender fra København. Så sent som sidste år blev stationen under navnet Medya-tv dømt ulovlig i Frankrig på grund af sine nære bånd til PKK.

Tyrkiet anklager stationen for at være PKK's talerør og har i flere omgang protesteret over den til danske mini-stre. På baggrund af en serie beviser indsamlet af den tyrkiske ambassade er dansk politi i gang med en efterforskning af ROJ-tv.

Stationen kom i mediernes søgelys i sidste uge, da den tyrkiske ministerpræsident Recep Tayyip Erdogan nægtede at deltage i et pressemøde med statsministeren, fordi en journalist fra ROJ-tv var til stede.

Amir Hassanpour er gæsteprofessor ved afdelingen for Nær- og Mellemøstlige civilisationer på Toronto Universitet. Han har i 1990'erne og frem til for et par år siden studeret de forskellige ge-nerationer af eksil-kurdisk tv i Europa. Om den periode siger han:

"Der er ingen tvivl om, at de var til for de kurdiske nationalister, for PKK, og at de i deres nyheder støttede PKK's kamp mod Tyrkiet. Hele deres forståelse af konflikten var på linje med PKK's."

Frankrigs uafhængige tv-råd, Conseil Superieur de l'audiovisuel, CSA, fratog i 2002 det daværende Medya-tv sendetilladelsen med øjeblikkelig virkning på baggrund af en række indicier, der pegede i retning af forbindelse mellem PKK og tv-stationen. Vigtigst var et sammenfald mellem to personer i Medya-tvs bestyrelse og to aktive medlemmer af PKK, oplyser Isabelle Mariani fra CSA's internationale afdeling. CSA's afgørelse blev sidste år stadfæstet af Frankrigs øverste forfatningsdomstol, og Isabelle Mariani er dybt overrasket over at høre, at stationen nu sender fra Danmark.

Opildner til vold

I Storbritannien har stationen gentagne gange opfordret til terror i Tyrkiet, og det fik i 1999 det britiske Tv-nævn, Independent Television Commission (ITC), til at fratage det daværende Med-tv sin sendetilladelse. Begrundelsen var, at Med-tv i fire tilfælde sendte programmer med "opildnende udsagn, der opfordrer til vold i Tyrkiet og andre steder."

ITC vurderede det som "sandsynligt, at udsagnene ville anspore eller tilskynde til kriminalitet eller lede til uroligheder," som det hedder i meddelelsen fra ITC. Beslutningen blev taget efter gentagne brud på britisk lovgivning og skriftlige advarsler fra ITC. "Uanset hvor meget sympati, der måtte være i Storbritannien for det kurdiske folk, så er det ikke i offentlighedens interesse at have en tv-station, der bruger Storbritannien som udgangspunkt for udsendelser, der opfordrer folk til vold. (...) At tillade Med-tv at fortsætte efter så alvorlige overtrædelser ville være at blåstemple misbrug af britiske sendetilladelser," hedder det videre.

Derefter blev Med-tv til Medya-tv, og den begyndte at sende fra Frankrig.

Navne går igen

Selv om navnet er skiftet ud, er det tydeligvis de samme personer og navne, der går igen fra land til land. Både hvad angår journalister, studier og selskaber bag. I kurdisk presse fremgår det også, at man er klar over sammenhængen, selv om den ikke er officiel. For eksempel skrev det svenske beyhan.net, der har gode kilder i ROJ-tv, i februar sidste år om situationen efter lukningen af Medya-tv:

"Kilder tæt på ROJ-NV (selskabet, der ejede Medya-tv) siger, at den nye kanal begynder at sende den 1. marts med en dansk sendetilladelse. Kanalen skal hedde 'ROJ-tv'."

ROJ-tv er kendt for at bringe interviews med erklærede PKK-folk og medlemmer af PKK's arvtager KONGRA-GEL, på samme måde som den arabiske al-Jazeera også refererer synspunkter og udtalelser fra al-Qaeda-medlemmer. Det får stationen meget sympati for i den kurdisksprogede befolkning, men samtidig gør den sig selv til et nemt offer for tyrkisk vrede.

Den drivende kraft bag lukningerne i Storbritannien og Frankrig har været den tyrkiske stat med god opbakning fra USA, sådan som det også er tilfældet herhjemme. I weekenden blev det kendt, at den amerikanske ambassade forsøger at lægge pres på den danske regering samtidig med, at dansk politi efterforsker ROJ-tv.

Professor Amir Hassanpour tvivler på, at der er mere at komme efter hos ROJ-tv, selv om fortiden er belastet.

"Da (PKK's leder) Abdullah Öcalan og PKK skiftede stil og nedlagde våbnene, skiftede tv-stationen også stil. De støtter Öcalans linje for kurdernes kulturelle og sproglige rettigheder i Tyrkiet, men ikke mere end det. De kræver ikke selvstændighed eller selvstyre. De følger faktisk bare EU's linje," siger professoren.

Det kan undre, at ROJ-tv med sin problematiske historie ikke gør mere for at kappe båndene til de nu lukkede tv-stationer for at gardere sig mod nye anklager. Men Amir Hassanpour tror ikke, det ville have nogen effekt.

"ROJ-tv har aldrig accepteret, at de skulle have nogen forbindelse til PKK, så de ser ingen grund til at ændre på noget. Desuden tror jeg, at hvis du og jeg åbnede en kurdisk tv-station, der talte om rettigheder til kurderne, så ville vi også blive anklaget for at have forbindelse til PKK."

Kurderne i Tyrkiet har i dag ikke reelle tv-kanaler på deres eget sprog. De eksilkurdiske tv-kanaler i Europa tilfredsstiller derfor et stort informationsbehov, og udgør samtidig en alvorlig trussel mod den tyrkiske stats ønske om at kontrollere informationsstrømmen til landets største minoritet. Flere kilder peger på, at det er den egentlige årsag til den tyrki-ske og amerikanske vrede mod stationen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu