Læsetid: 2 min.

Dansk-skotsk samarbejde bygger videre på Dogme95

Det eneste danske indslag i årets officielle konkurrenceprogram i Cannes er reglerne og skuespillerprofilerne bag engelske Andrea Arnolds stemningsfulde debutfilm 'Red Road'
23. maj 2006

CANNES - Branchebladet Screen har et karaktergivende kritikerpanel, der i øjeblikket har Pedro Almodóvars Volver som favorit til guldpalmen. Ikke langt efter ligger overraskende debutfilmen Red Road af den engelske instruktør Andrea Arnold. Hun fik branchens opmærksomhed med en Oscar for kortfilmen Wasp og tager med Red Road overbevisende skridtet til spillefilmen.

Andrea Arnolds voyeuristiske drama følger stemningsfuldt en ensom kvinde, der arbejder med at holde Glasgow sikker fra et kontor med billeder fra byens chokerende mange overvågningskameraer. Næsten hvert hjørne er der en god vinkel på, og da hendes zoom en dag stiller skarpt på en mand, hun aldrig havde håbet at se igen, kommer han til at fjerne sit fokus fra alt andet. Hun begynder som privatperson at overvåge ham, og med sans for underspillet suspense lader Andrea Arnold os kun gradvis forstå hvorfor og med hvilken udspekuleret plan i bagtankerne.

Andrea Arnold har selv skrevet manuskriptet til den mørke film, men inden for nogle meget faste rammer. Red Road er nemlig første film i fællesprojektet Advance Party, der er et samarbejde mellem Zentropa og det skotske filmselskab Sigma. Lars von Trier har formuleret et regelsæt, der påbyder, at der skal laves tre spillefilm af debuterende instruktører, som alle skal indspilles i Skotland og bruge det samme persongalleri. De to andre film skal instrueres af Morag McKinnon og Mikkel Nørgård.

Ikke trilogi

Lone Scherfig og Anders Thomas Jensen har skrevet biografier for karaktererne, der går igen i alle tre film, og siden har det været op til de enkelte instruktører at kaste dem ud i konflikter og skabe gode historier. Som Andrea Arnold fortalte på pressekonferencen for Red Road, er ideen at bygge videre på Dogme95.

"Jeg blev involveret i projektet for to et halvt år siden, da Sigma og Zentropa ledte efter instruktører," sagde hun.

"Advance Party kan ses som en videreudvikling af det bedste i Dogme: Samarbejde mellem filmskabere og brugen af begrænsninger. Advance Party er en ny måde at prøve at skabe de samme arbejdsforhold på igen."

Andrea Arnold var tiltrukket af tanken om at indgå i et kreativt team og fik som udgangspunkt fem sider med karakterprofiler at skrive sit manuskript ud fra. Hun synes, det har været stimulerende at tage fat i karakterer, hun ellers ikke ville have skrevet om, men pointerer, at der trods brug af samme rollebesætning bliver tale om tre meget forskellige film.

"Filmene bruger de samme ni karakterer, men de andre to er en romantisk komedie og en sort komedie. På den måde er der ikke tale om en trilogi. Hver instruktør har været fri til at skabe sit eget univers."

Hvornår de næste to film er færdige vides endnu ikke, men i første omgang burde Red Road på en eller anden måde nå de danske biografer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her