Læsetid: 2 min.

Danske forlag satser på bøger om islam

I kølvandet på Muhammed-sagen optrapper flere forlag nu markedsføringen af bøger om islam og relancerer tidligere udgivelser. Der er potentiale for et stort marked, mener flere forlagsdirektører
9. februar 2006

Efterspørgslen på viden om islamisk kultur vil stige i kølvandet på Muhammed-sagen. Det vurderer flere danske forlag, som Information har foretaget en rundringning til. De overvejer nye udgivelser og relanceringer af gamle titler i den kommende tid.

"Vi overvejer i øjeblikket, hvilke udgivelser, som er relevante at relancere, ligesom vi også kigger på nye udgivelser," bekræfter forlagsdirektør Erik Barfoed fra forlaget Aschehoug, som dog ikke vil løfte sløret for, hvilke bøger der er tale om.

"Der er noget, vi først skal tale med forfatterne om," siger han.

Forlaget har tidligere udgivet bøger som Det frontale kultursammenstød af Erik Holstein og Æresdrab af Sengül Güvercile.

Også på forlaget People's Press, som i efteråret udgav Naser Khader og Kathrine Lilleørs bog Tro mod tro, er der forventning om, at markedet for netop denne type religiøse bøger er støt stigende. Som følge af de seneste ugers begivenheder, vil markedsføringen af bogen nu blive optrappet.

"Det er en bog, man bliver klogere af, hvis man er nysgerrig på, hvad det er der foregår lige nu - og det er der mange, der er. Der er behov for indsigt på begge sider af hegnet, og det kan den her bog måske hjælpe med til," siger kreativ direktør i People's Press Jakob Kvist.

11. september var skelsdag

På forlaget Tiderne Skifter overvejer man ligeledes nye udgivelser i kølvandet på Muhammed-sagen.

"Det er meget få kritiske oplysningsbøger, der kommer på bestseller-listerne, men der er ingen tvivl om, at netop den her type bøger sælger godt. Siden 11. september 2001 - og også før det - er der udkommet utrolig mange bøger om islam, og det er min forventning, at interessen vil stige yderligere i den kommende tid," siger forlagsdirektør Claus Clausen.

Han mener, at der navnligt er efterspørgsel på bøger, der kan sætte ansigt på det tavse flertal af herboende muslimer, som alt for sjældent bliver hørt i indvandrerdebatten.

"Når medierne vil vide noget om islam, henvender de sig typisk til imamerne. De repræsenterer højst 10 pct., men gøres alligevel til talerør for hele den almindelige muslimske befolkning, som vi til gengæld aldrig hører noget fra," siger Claus Clausen.

Hans forlag udgav for et par år siden antologien Islam og kristendom, som er en dialogbog, der forsøger at bore i kulturforskellene mellem den muslimske og vestlige kultur. Men der er marked for langt mere af samme skuffe, vurderer han.

"Jeg tror Muhammed-sagen vil øge interessen for bøger, der forsøger at forklare forskellen mellem de to kulturer. Vores viden om islam - ikke mindst om islam i Danmark - er fortsat meget begrænset."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu