Læsetid: 3 min.

Da danskerne blev en del af verdens uorden

Ny bog af Lars Erslev Andersen sætter Muhammed-krisen ind en sammenhæng, men bringer ikke megen ny indsigt
5. maj 2006

Terrorforsker og Mellemøstekspert Lars Erslev Andersen er en meget produktiv mand. Medie-interview, kommentarer, analyser, kronikker, tidskriftbidrag og bøger flyder i en lind strøm fra hans kontor på Syddansk Universitet om alskens aktuelle emner; terrorkrig, islamisering, al-Qaeda, terrorpakken, det palæstinensiske valg, situationen i Irak, Muhammed-krisen. I dag udkommer bogen Den Tabte Uskyld, hvor han forsøger at forklare, de danske avistegninger som en del af det civilisationernes sammenstød, vi længe har befundet os midt i.

Det store billede

Muhammed-krisen har været et vendepunkt for Danmark og for danskernes selvforståelse, lyder Lars Erslev Andersens hovedpointe. Den dag, de danske ambassader i Damaskus og Beirut gik op i flammer, mistede vi vores uskyld. Den dag gik det op for os, at billedet af de hyggelige, fredelige danskere, der hjælper andemor og hendes ællinger over vejen ikke længere holder. I store dele af verden opfattes Danmark tværtimod som en krigsførende nation i forbund med USA og Israel og dermed som en brik i den igangværende værdikamp mellem islam og Vesten.

I sin bog forsøger Lars Erslev Anderen at forklare, hvad denne værdikamp går ud på og hvilke kræfter, der var på spil i Muhammed-sagen, både herhjemme og internationalt. Ideen er god, for Muhammed-krisen viste med al ønskelig tydelighed, at sammenstødet mellem danske og islamiske værdier ikke er et lokalt, dansk fænomen, men et billede på den værdikamp, der foregår i resten af Europa og internt i den islamiske verden.

I Den Tabte Uskyld tegner Erslev med sikker hånd det store billede af den sammenhæng, som Muhammed-sagen indgår i. Han ser sagen som en naturlig konsekvens af den stadigt mere udtalte konflikt mellem vestlige og islamiske værdier, en konflikt som også i Danmarks tilfælde næres af vores dobbeltmoral over for den islamiske verden.

Og Erslev er ikke optimist. Tværtimod frygter han, at Vesten og den islamiske verden allerede er kommet så meget på kollisionskurs, at Samuel Huntingtons forudsigelse om civilisationernes sammenstød risikerer at blive håndgribelig virkelighed. Han spørger bl.a., om konflikten er ved at udvikle sig fra en ideologisk strid og enkelte bombeattentater til en fuldstændig uoverskuelig global borgerkrig, hvor hele verden - også Danmark - bliver krigsskueplads.

En lugt af brugt

Den Tabte Uskyld er et ambitiøst forsøg på at sætte Muhammed-krisen i denne vigtige internationale sammenhæng, men ambitionen lykkes desværre ikke helt, blandt andet fordi bogen bærer præg af for meget hastværk og for lidt klarhed. Flere passager trænger således til en kraftig gennemskrivning, hvis de skal være forståelige uden for universitetskredse, og indimellem fremgår det lidt for tydeligt, at der for en pæn del af stoffets vedkommende er tale om genbrugsmateriale fra allerede offentliggjorte artikler og tidskriftsbidrag, hvor Muhammed-krisen ikke har været udgangspunktet.

Erslevs ambitionen har givet været at trække trådene mellem de fleste af hans specialer, USA's udenrigspolitik, den politiske udvikling i Mellemøsten og terrorkrigen og kæde materiale til en sammenhængende analyse. Det er lykkedes et stykke hen ad vejen, men megen ny indsigt bibringer han desværre ikke sin læser. Måske er det fordi bogen er blevet til på få uger, måske fordi der i høj grad er tale om en gentagelse af andre forskeres pointer, eller måske er det fordi, Erslev forsømmer at præsentere et troværdigt og inspirende alternativ til den politik, han kritiserer. I sine afsluttende bemærkninger giver Erslev ganske vist et hastigt råd til Vesten om, at man ville "nå længere ved at ville mindre."

I stedet for at missionere for vestlige værdier, bør Vesten selv optræde som det gode eksempel, mener han og peger blandt andet på det dobbeltmoralske i, at Vesten - efter at have missioneret for demokrati - nægter at anerkende palæstinensernes demokratiske valgte Hamas-regering, fordi sejren gik til de forkerte. Hvordan man ellers i praksis "når længere ved at ville mindre" fortoner sig imidlertid, og dermed forbliver analysen en udmærket, men noget rutinepræget præstation.

Den Tabte Uskyld. Verdensorden Værdikamp Islamisme. 176 sider, 188 kr. Syddansk Universitetsforlag. ISBN 87-7674-136-2. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu