Læsetid: 3 min.

Danskerne vil have grøn skat

Flertallet af danskere er villige til at betale mere for at forurene, viser ny undersøgelse. Politikerne er også åbne over for flere grønne skatter, hvis de ikke går ud over de lavestlønnede
Flertallet af danskere er villige til at betale mere for at forurene, viser ny undersøgelse. Politikerne er også åbne over for flere grønne skatter, hvis de ikke går ud over de lavestlønnede
11. juni 2007

Syv ud af 10 danskere synes det er på tide med en skattereform, der sænker skatten på arbejde. Og hvis danskerne var skattepolitikere, så skulle skattelettelserne allerhelst finansieres ved at gøre det dyrere at belaste miljøet.

Det viser en ny undersøgelse lavet af Analyse Danmark for Ugebrevet A4.

Der er især stor betalingsvilje, hvis pengene fra afgifter går til at nedsætte miljøbelastningen ved f.eks at investere i flere vindmøller eller andre vedvarende energiformer.

Næsten hver anden af de adspurgte er parat til at betale op til 500 kroner mere om året, hvis afgiften går til godgørende miljøformål.

Og det er et skred i danskernes vilje til at betale for miljøet. I 2001 ønskede hver syvende dansker højere afgift på benzin. I dag er hver tredje dansker villig til at betale mere for benzin.

Socialdemokraternes skatteordfører John Dyrby Paulsen mener, det er oplagt at lave en grøn skattereform.

"Vi ville forspilde en god mulighed, hvis vi ikke får tænkt miljøet ind en kommende skattereform. Men vi må gøre os klart, hvilke fordelingsmæssige aspekter det har i befolkningen, hvis der lægges skat på miljøbelastning," siger John Dyrby Paulsen.

Han tror dog ikke på, at det kommer til at ske i samarbejde med den nuværende regering.

"Regeringen har en retorik, der står i vejen for, at det her kan blive til noget. Hver gang nogen siger omlægning af afgifter, så bliver der fra regeringens side protesteret. Skattelettelser til de højstlønnede er umiddelbart det eneste, der har interesse for dem, derfor kan jeg godt frygte, at vi ikke kommer nogen vegne i forhold til at lave en grøn skattereform," siger John Dyrby Paulsen.

Han ser gerne, at der hurtigst muligt bliver nedsat en skattekommission, der kan komme med nogle bud på, hvad der skal til for at indrette skattesystemet bedst - og grønnest - muligt.

V: Grøn afgift en mulighed

Formand for Folketingets skatteudvalg, Kim Andersen (V), mener ikke, der er behov for en grøn skattereform.

"Vi befinder os i en stor skattereform på grund af skattestoppet. Det har skabt en stabilitet og tryghed i den danske befolkning, fordi de ikke behøver at frygte nye skatter og afgifter. Og når tingene er sikre og stabile, så er det mere omkostningsfrit for folk at lege med tanken om ekstra skat på miljøet," siger Kim Andersen.

Han mener ikke, at A4's undersøgelse giver et retvisende billede af, hvor villige danskerne egentlig er til at betale grønne afgifter.

"Det er jo en nem måde at pudse glorien på at sige, man har en fin grøn profil. Jeg tror ikke på, at folk vil blive specielt glade, hvis det kom til helt konkrete nye afgifter. Erfaringerne med de grønne afgifter viser også, at de i den grad vender den tunge ende nedad," siger Kim Andersen.

Skat på miljøbelastning kunne dog også komme til at betyde, at erhvervslivet skulle betale mere i skat. Kim Andersen er ikke afvisende over for, at det kan komme på tale. Regeringen skal i de kommende uger diskutere ny energistrategi, og her er det oplagt at komme ind på miljø- og energiafgifter på det område.

"Det må ikke forringe erhvervslivet konkurrenceevne, men det er også muligt at regulere på afgiftssatserne for miljøbelastning på en måde, der kan fremme erhvervslivet," mener Kim Andersen.

I forhold til skattestoppet, så er det intet, der hindrer, at man ændrer på profilen af miljø- og energiafgifter, når det har et miljømæssigt sigte, forklarer han.

Grøn skat skal gå til miljø

Enhedslistens skatteordfører Frank Aaen finder det sympatisk, at danskerne vil have indkomstskatten ned og de grønne afgifter op. Han mener dog, det grundliggende er forkert, at finansiere skattelettelser med miljøafgifter.

"Vi går ind for lavere skat på de laveste indkomster og flere grønne afgifter, men de skal ikke give et provenu til staten. Grønne afgifter skal ændre vores adfærd og finansiere nye bæredygtige initiativer. Indtægten på højere afgift på benzin, skulle jo helst gå til at forbedre den kollektive trafik ellers hænger tingene jo ikke sammen," siger Frank Aaen, der i øvrigt ikke mener, at grønne afgifter på nogen måde ville kunne finansiere større skattelettelser.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu