Læsetid: 2 min.

Danskerne orker ikke det frie valg

Et fåtal af danskere benytter det frie valg på velfærdsområder som ældrepleje og børnepasning. Ny vidensportal skal give bedre grundlag for at skifte udbyder
25. maj 2005

Danskerne kender til det frie valg, men orker ikke bøvlet.

Sådan lyder en af konklusionerne i en ny undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen, der har set nærmere på kendskabet til det frie valg og viljen til at træffe det på en række velfærdsområder såsom elektricitet, ældrepleje og børnepasning.

"Hvis det frie valg skal være en realitet, skal folk være godt informerede og have overblik over, hvor det frie valg gør sig gældende og hvordan man gør det rent praktisk. Det er det redskab, vi nu tilvejebringer," siger forbrugerminister Lars Barfoed(K) om den nye portal på internettet, der søsættes i kølvandet på undersøgelsens konklusioner.

Hjemmesiden samler informationen om det frie valg af ydelser på otte områder: Tele, el, pension, dagtilbud, skoler, sygehuse, ældrepleje og a-kasser.

"Den kunne godt være kommet før, men der er kommet så mange frit valgs-ordninger, at det giver mening at have portalen. Nu var tiden inde," siger Lars Barfoed(K).

Flere vil benytte valg

Han frygter ikke, at oplysningsfremstødet vil resultere i en shoppe-mani på velfærdsområderne, som det gør sig gældende på mobilområdet, hvor en tredjedel af de 3500 adspurgte i undersøgelsen anvendte det frie valg til at skifte udbyder.

Alligevel tror forbrugerministeren, at flere vil benytte sig af valget også på velfærdsområderne.

"Det er ikke et mål i sig selv, at så mange som muligt skal skifte, men det afgørende er, at valgmuligheden er der, og at folk kender til den. Jeg tror, det her vil betyde, at der er flere, der skifter. Fordi det i højere grad bliver et spørgsmål om at vurdere, om det, man har, er godt nok, eller om man kan finde noget, der er bedre - snarere end det bliver et spørgsmål om, at man ikke kan overskue et skifte," siger familie- og forbrugsminister Lars Barfoed(K).

Ifølge undersøgelsen kender mange til muligheden for at vælge frit, men ganske få vælger at skifte udbyder, selvom det viser sig, at 74 procent af dem, der har valgt at skifte, er tilfredse eller meget tilfredse med deres skift.

På hjemmesiden kan man blandt andet beregne udgifterne ved at flytte daginstitution fra en kommune til en anden samt få konkret vejledning i forbindelse med skift af udbyder på et af fritvalgsområderne.

"Betingelsen for, at vi kan træffe et trygt og kvalificeret valg er, at vi kan gennemskue og sammenligne ydelserne. Det forudsætter, at der findes tilgængelig og let forståelig information," skriver undersøgelsen.

Den information findes på www.forbrug.dk/fritvalg.

Forbrugerstyrelsen udgiver også pjecen 'Giv informationen et servicetjek', som udsendes til myndigheder, organisationer og brancher med råd og vejledning til at forbedre information om det frie valg.

I

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her