Læsetid: 3 min.

Delikatesser fra Down Under

Hybrid af kriminal-, kærligheds- og kunstnerroman fra australske Peter Carey er gennemlækkert skrevet og er værd at tjekke
27. juli 2006

Den australske forfatter Peter Carey har gaflet den prestigefyldte Booker pris to gange. Og det med god grund.

Han er en fremragende forfatter, der helt klart bør tjekkes ud, hvis man er til lidt mere end vores egne hjemmelavede hundehoveder og stille piger.

Careys nyeste roman Theft - a Love Story er en intenst underholdende og gennemlækkert skrevet hybrid af kriminal-, kærligheds- og kunstnerroman. En kompliceret, snedigt udtænkt forbrydelses- og opklaringshistorie sikrer romanens narrative drive, mens et aparte kærlighedsforhold forlener den med en kuriøs form for prosaisk romantik, og helt centralt behandles kunstnerens evindelige problem: nødvendigheden af at skabe sig et navn i en kunstverden, hvor værker snarere vurderes ud fra, hvem der har skabt dem, end hvad de i sig selv er værd.

Fortællernes privatsprog

Hovedpersonen er den talentfulde, men småfordrukne og indædt rasende kunstmaler Michael Boone, som samtidig er vores primære fortæller. Men af og til får Michaels søde og barnlige, mentalt handicappede, sved- og tandstensstinkende bror Hugh lov at fortælle et kapitel. Og selvom Hugh, med et citat fra Blackadder, ikke ligefrem er over-furnished in the brain department, fungerer hans udsagn ofte som korrektiv til Michaels lidt ensidige udlægninger.

Den dygtige håndværker Peter Carey har udstyret begge fortællere med deres eget distinkte privatsprog. Michaels indre raseri kommer til udtryk i innovative, ofte decideret poetiske bloody- og fuck-konstruktioner, mens Hughs kaotiske psykologi udmønter sig i et forvrøvlet, udpræget morsomt, sprogvirvar. Top tjekket.

Michaels indre raseri skyldes, at hele hans liv - fint i tråd med romanens titel - synes at være blevet stjålet fra ham. Hans smukke kone er skredet og har i retten fået tilkendt forældremyndigheden over hans pussenussede lille søn samt hans idylliske luksusvilla og adskillige af hans bedste værker. Dertil kommer massive karriereproblemer. Hvor han før var en hypet notability på den australske kunstscene, er han nu totalt ufed at have hængende på væggen. Navnet Michael Boone er ganske enkelt gået af mode.

Michael indleder romanen med at blive løsladt fra spjældet, hvor han i første omgang er havnet for ironisk nok at have forsøgt at stjæle sine egne malerier tilbage fra sin ekskone. Forarmet og uden andre muligheder tager han imod tilbuddet om midlertidigt at flytte ud på et landsted ejet af hans mest ihærdige samler for at få styr på sit liv og sin kunst og tage sig af den stakkels Hugh, som han har måttet forsømme, mens han sad bag tremmer.

En chandlersk blondine

Men Michael drømmer ikke som så mange andre malere om landlivets idyl og naturlige lys. Han har én gang malet sig ud af den provinsielle white trash-tilværelse, der var tilrettelagt for ham i hans langt fra charmerende fødeby Bacchus Marsh, og har mistet enhver appetit på den australske provins' intense tristesse.

Kedsomheden brydes imidlertid, da den raymond-chandlerske blondine Marlene, sexet som bare fanden, men med et farligt glimt i øjet, under et voldsomt uvejr søger tilflugt i de to excentriske brødres eksil.

Hun viser sig at være svigerdatter til den afdøde, af Peter Carey til lejligheden opdigtede, kubist Jacques Liebovitz.

Hendes mand Olivier Liebovitz, fortæller hun, har arvet retten til at autentificere faderens ekstremt værdifulde malerier, men i praksis er det Marlene selv, der varetager den vanskelige disciplin, det er at afgøre, om værker med mere eller mindre dubiøs proveniens skal tilskrives Liebovitz eller ej.

Der er store økonomiske interesser i spil, når Marlene træffer sine afgørelser. Det afgørende for værkets pris er nenlig ikke kvaliteten, men hvorvidt det kan siges at være en Liebovitz eller ej. For modsat Michael er Liebovitz så langt fra gået af mode.

En stjålet Liebovitz

Marlene er netop i nabolaget, fordi hun har autentificeret en Liebovitz ejet af Boone-brødrenes nabo, Dozy Boylan. Men kort efter hendes afrejse får brødrene besøg af politiet. Dozy Boylans maleri er - igen fint i tråd med romanens titel - blevet stjålet. Og den forarmede Michael er den hovedmistænkte.

Hermed indrulleres Michael i et kompliceret drama om kunstforfalskninger med Marlene i en af hovedrollerne. Med hårdtslående sexappeal og opsætninger af Michael Boone-særudstillinger lokker den lumske blondine ham ud på stadig dybere vand. Han ved såmænd godt, at hun ikke er helt fin i kanten, men ganske pragmatisk vælger han at anerkende, at han ikke desto mindre er vild med hende. Og hvem ved, måske kan hun hjælpe ham med at genetablere sit navn.

Peter Carey: Theft - a love story. Kan købes hos Athenæum Int. Boghandel. 194 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu