Læsetid: 5 min.

Digitale designerhåndjern

Det handler om at låse kunden inde i en digital labyrint med masser af sanseindtryk og ingen udgange
17. januar 2007

Ganske få timer efter at disse linier er skrevet, vil hundredevis - ja, måske tusindvis - af danskere ødelægge deres nattesøvn ligesom tusindvis af andre mennesker kloden over. Fulde af forventning vil de tage opstilling foran butikker på byernes hovedstrøg og i indkøbscentre. De vil være del af noget større. De har nemlig noget tilfælles med hinanden, selvom de sjældent mødes fysisk. De skal have den nye opgradering af World of Warcraft, der blev frigivet tirsdag ved midnat.

'Burning Crusade' har været ventet i mere end i et halvt år, efterhånden som spilfirmaet Blizzard Entertainment har løftet på sløret lidt efter lidt, så de godt otte millioner brugere af dette online-spil kunne skimte, hvad de skulle glæde sig til. Blandt andet at besøge de onde i 'The Dark Portal'.

WoW er et online-spil, der foregår på din egen computer samtidig med, at du er i forbindelse med centrale computere (servere), hvor spillere mødes i et virtuelt univers. Spillet foregår i den virtuelle verden Azeroth, der er inspireret af fantasybøger og rollespil som Ringenes Herre og Dungeons and Dragons. Man skaber sin egen figur, som man spiller mod de andre figurer med. Deltagerne kan gøre, som de har lyst til, og som spiller opstiller du selv dit mål med spillet. Du kan arbejde, købe og sælge, rejse, hvile, spise, drikke og feste, deltage i konkurrencer og selvfølgelig slås, sejre og dø. Man vælger, hvilken server man vil spille på, alt efter om man helst vil løse opgaver eller kæmpe til døden mod andre spillere. Man løser opgaver i spillet for at gøre sin figur stærkere, få nye våben og flere evner. Kampe og sejre mod andre spillere styrker også ens figur. Efterhånden som ens digitale alter ego bliver bedre, opnår man højere niveauer (levels). Level 60 er det højeste, men det er stadig muligt at forbedre sine chancer ved at skaffe eller vinde nye ting, der kan bruges i spillet.

Hvis man skal videre, er det nødvendigt at slå sig sammen med andre spillere for at klare opgaverne i fællesskab. Man søger optagelse i en fast gruppe, der arbejder sammen op til 40 spillere ad gangen, eller man samler en tilfældig flok af spillere, der er online.

En grundlæggende historie sætter rammerne for World of Warcraft. Der er to hold, Alliancen og Horderne, som ligger i en indbyrdes, dødelig og evig krig. De to stridende grupper er hver delt op i forskellige racer og klasser. Med den nye udvidelse - 'Burning Crusade' - kan man stige til Level 70, og der vil være flere baner at spille på. Spillet koster omkring 200 kroner, men derudover skal man have et abonnement for at få adgang til de centrale servere. Det koster cirka 100 kroner om måneden. Gang selv med de otte mio. Så begynder WoW at ligne et tivoli uden udgange. Og en guldgrube for Blizzard Entertainment og deres ejere Vivendi - en fransk mediegigant, der også ejer tv-selskabet Canal+ og pladeselskabet Universal Music.

I modsætning til for eksempel musik-industrien ejer Blizzard nærmest sine kunder. I en verden af troløse forbrugere finder man nok ikke mange kundegrupper, der er mere trofaste end brugerne af WoW.

I sidste uge så vi et andet forsøg på at holde kunder i et lukket univers. Ugens mest omtalte mediebegivenhed var Apples lancering af iPhone. En blanding af mobiltelefon, iPod og trådløs internetadgang. Siden Apples topchef Steve Jobs stolt viste den længe ventede dims frem på MacExpo i San Francisco i sidste uge, har anmeldelserne og debatten for og imod iPhone rullet over nettet. iPhone er en håndfuld stor skærm med kulørte ikoner, der ved berøring sætter brugeren i stand til at telefonere, høre musik og podcasts, se film og video, gå på nettet eller tage fotos. Dimsen er som alt andet Appleudstyr lækkert designet, så den signalerer cool livsstil.

Multimediemaskine

Kritikerne hæfter sig især ved, at det indbyggede kamera har lavere opløsning end den gældende markedsstandard. Og at telefonen kun er 2G - en generation under 3G, der gør det muligt at bruge telefonen til at gå på mobilt bredbånd. Til gengæld har den indbygget WiFi - trådløs internetadgang. Det har de færreste andre mobiltelefoner, måske fordi det mobile bredbånds-net 3G (også kaldet UMTS) og WiFi på mange måder ses som konkurrerende teknologier. For hvorfor skal man betale i dyre domme til teleselskaberne for at downloade musik, film og fotos via mobilnettet, når man blot kan finde en trådløs netforbindelse og bruge den?

Så selvom iPhone synes som en andenrangs telefon, så opfylder den måske alligevel de rigtige behov hos brugeren. Wifi er nemlig til enhver tid billigere og hurtigere end 3G til download af store filer, og eftersom iPhone i lige så høj grad er en multimediemaskine, så er det her, den interessante forretningsmodel ligger. Som iPod-bruger er man i stor udstrækning afhængig af Apples musikbutik iTunes Store, og iTunes er naturligvis også den primære indholdsleverandør til musikdelen af iPhone. Hvis Apple har held til at sælge lige så mange iPhones som iPods, så kan teleselskaberne pludselig se en forventet lukrativ forretning i form af salg af musik over mobilen forsvinde mellem antennerne på dem. De kan kigge i bakspejlet og spørge sig selv, hvorfor de gjorde alle deres telefoner til små, mobile kontorer frem for at lave en underholdningsmaskine som iPhone.

Men én teleudbyder er lykkelig. Apple har indgået en aftale om at låse telefondelen af i-Phone til én bestemt teleudbyder, Cingular, så det ikke er muligt for brugeren at skifte teleselskab. Der er endnu ikke offentligjort aftaler for Europa, men når iPhone lander i Europa til efteråret, kan der vist ikke være tvivl om, at de europæiske ombudsmænd skal til at sadle op til et opgør med Jobs.

På samme måde gjalder nettet også med voldsom kritik af Apples DRM-system. DRM står for digital rights management og er den software, som forhindrer kunden i at afspille musikfiler købt i iTunes på andre apparater. Det har nærmest fået Jobs til at fremstå som en trold i World of Warcraft.

Men hvad gør det, for som bloggeren Bjarne Tveskov skriver på tveskov.com/blog:

"Det er tankevækkende, at selvom der er mellem et helt og et halvt år til, at den første telefon rammer massemarkederne, så giver iPhone nano og iPhone shuffle hhv. 61.000 og 151.000 hits på Google... Og ordet iPhone forekommer i skrivende stund over 65 mio. gange på Indernedded."

Til sammenligning giver World of Warcraft 25.900.000 hits. De er til gengæld ikke nær så sure som alle de bloggere, der havde glædet sig til iPhone og i stedet fik et par digitale designerhåndjern.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Arne Jensen

"Og at telefonen kun er 2G - en generation under 3G, der gør det muligt at bruge telefonen til at gå på
mobilt bredbånd. Til gengæld har den indbygget WiFi - trådløs internetadgang."

Der er da sket lidt på teknologisiden siden 2007... eller