Læsetid: 3 min.

Det digitale hjørnekontor

Gratisaviserne er mere end papir. Faktisk kan deres digitale tvillinger lidt af hvert - og ingenting
13. september 2006

Der har været meget fokus på gratisaviser den seneste måneds tid. Men efteråret tegner også interessant på markedet for internetaviser. Hverken Berlingskes Dato eller JP/Politikens 24Timer er til stede på nettet som andet end marketingmateriale, men da det i sommer stod klart, at den danske Skype-investor og iværksætter Morten Lund ikke alene skulle stå bag Nyhedsavisens satsning på internettet, men også har skudt penge i avisen, så blev forventningerne til projektet skruet op.

Som bekendt rammer den nu kun delvist islandske avis først vores brevsprækker d. 6. oktober, men allerede nu er chefredaktør David Trads og tre af hans journalister i gang på nettet.

Straks efter at fagbladet Journalisten offentliggjorde en artikel, der såede tvivl om økonomien bag Nyhedsavisen, debuterede Trads som blogger for at dementere rygterne. Og når man er gået i gang med at blogge, ja så fanger bordet. For at vise, at der faktisk er liv i Hangaren på Holmen, måtte Trads fortsætte sit nye liv som blogger. Vi har fået forsvar for økonomien, angreb på Journalistens redaktør og en dagbog fra "yet another day at the office", så vi ved nu, at han smører sine børns madpakker, hører Gnags i bilen og ofte søger råd og vejledning hos sin hustru. Plus en del ren imageopbygning og markedsføring af projektet, men vi ved stadig ikke meget mere om Nyhedsavisens netsatsning, selv om Trads hævder, at hans journalister har lov til "at udnytte blogging til det yderste". Hvad det så end betyder?

Der kunne ellers være interessante tanker at hente. Ideen om at bygge Nyhedsavisen op som et nyhedsbureau frem for som en traditionel redaktion ligger lige til højrebenet for en digital nyhedsformidling. I stedet for at fokusere på selve mediet fokuserer man på indholdet og producerer til en database, som redaktørerne i de forskellige medier - papir eller net - så trækker på. Ikke ulig den måde DR og snart også Politiken arbejder på.

Nordjysk nytænkning

Men den mest nyskabende internetsatsning fra en gratisavis skal vi til Nordjylland for at finde.

Nordjydske Medier har længe haft førertrøje på, når det gælder om tværmedial udvikling. Især når man tænker på, at det er en 'papirvirksomhed', der har bevæget sig over i elektroniske medier og ikke omvendt.

Derfor er det måske ikke så overraskende, at deres gratisavis Centrum går hånd i hånd med en af de mest gennemarbejdede og begavede websatsninger, vi endnu har set fra et dansk bladhus.

Koblingen af lokale nyheder med et delvist brugerdrevet medie - hvor læseren selv bidrager - på nettet er oplagt for en regional gratisavis. Her er ingen frygtsomme hensyn til kannibalisering af papiravisens marked. Læserne bidrager til nyhedsstrømmen gennem enten selv at skrive nyheder, lave blogs eller fotoalbums på avisens website.

Nordjyderne har lært af amerikanske eksempler som backfence.com, newsvine.com og digg.com samt det koreanske ohmynews.com, hvor læserne er aktive bidragydere til nyhedsstrømmen.

Læserne bliver lukket helt ind på den virtuelle redaktion, hvor chefredaktøren af den trykte avis i sin leder lover dem, at deres borgerjournalistik på nettet kan blive trykt i den rigtige avis. Historierne dukker op i en rød boks i næste dags avis som et lille læserbrev.

Skrivelysten er tilsyneladende ganske stor i det nordjyske. Folk skriver lystigt om oversvømmede fodgængertunneller, laver blogs med digte eller fotogallerier af sjove lastvogntog på regionens hovedveje. Men der er også synergi den anden vej. De bærende artikler i papiravisen er forsynet med sms-opfordringer i form af et enkelt 'ja/nej-spørgsmål' - en minirundspørge. Næste dag bringes resultatet i avisen.

I aftenudgaven Aften Centrum opfordres til, at man går ind på ditcentrum.dk og skriver kommentarer til artiklerne. Der er med andre ord fokus på at drive trafik og læsere fra det ene medie til det andet og tilbage igen.

Hos Berlingskes gratisavis Urban har man kunne blogge i længere tid, men der er tilsyneladende ingen synergi mellem de 566 private bloggere og papiravisen eller Urbans website for den sags skyld. Nyheder og brugere lever i hver deres univers. Det er faktisk end ikke muligt for læserne at skrive kommentarer til de enkelte artikler - modsat Informations website hvor kommentarerne nu kan nå at komme med i den gratis eftermiddagsudgave 15.15, der kun udkommer på nettet.

Ekstra Bladet lancerede i sidste uge Læserbladet - en netavis, der skrives af læserne, men redigeres af Ekstra Bladets journalister. I skrivende stund må sitet beskrives som livligt. Og initiativet som et frisk pust, der allerede nu er meget langt fra David Trads' madpakker.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her