Læsetid: 2 min.

Digter møder musiker

Forfatteren Lone Hørslev springer ud som sangskriver i samarbejde med komponisten Mads Mouritz. Onsdag aften gav de en forsmag på projektet på Klub Mini Vega
9. februar 2007

"Den næste sang hedder 'Håbets Allé' - når jeg præsenterer den, er der sikkert nogen, der kender den, for vejen ligger i Brønshøj. Måske skulle man flytte derud?".

Mads Mouritz, der er solo på scenen med sin guitar, lægger op til fællessang på frasen "Nu flytter du til Håbets Allé" og afrunder selv: " - men nissen følger med".

Stemningen er intens, scenen maksimum tre kvadratmeter, og et overvældende onsdagspublikum har fundet vej til Ideal Bar på Vega.

Der er spredt latter og korte klapsalver, når Mads Mouritz med et smil lader en afrunding hænge i luften og indskyder et ekstra slag i takten for at pointere at nissen flytter med. Sangene er mættet af humoristisk let genkendelig hverdagserfaring, men erfaringerne bliver også smertefulde.

Håb pr. mail

I vinteren 2006 fløj ord som 'Håbets Allé', og 'nissen følger med' over Atlanten dagligt: Ord der sjældent finder vej til en mail, men Lone Hørslev og Mads Mouritz' mailkorrespondance var af den utraditionelle slags.

Emnet var ord og musik til de 15 sange, der udgør deres nye dansksprogede album Så Er Det Sagt - skrevet pr. mail og telefon af Mads Mouritz i New York og Lone Hørslev på Frederiksberg.

Forfatteren og komponisten er vokset op sammen i Holstebro i 80erne, men gled fra hinanden i ungdomsårene.

Inden de mødtes igen i 2005, havde Lone Hørslev skrevet digtsamlingerne Tak og Ærgerligt, samt romanen Fjerne galakser er kedelige, og Mads Mouritz og hans band The Bleeding Heartz var debuteret med det anmelderroste album This Chaos Called Love.

Mads Mouritz havde læst Lone Hørslevs digte, og da de to mødtes ved en koncert, fyldte fælles barndomsminder ikke meget i samtalen: Mads Mouritz var fænget af Lone Hørslevs tekstunivers, som han på en gang kalder "bidende og nede på jorden".

Lone Hørslev fortæller om det magiske i at "få en ny stemme forærende, et mandligt jeg", og om hvordan en tekst får nyt liv, når den sættes i musik.

Ord og musik

For Lone Hørslev har samarbejdet været både angstprovokerende og befriende. Projektet var ikke hendes alene, hun måtte slippe kontrollen, og hun oplevede, hvordan ellers velfungerende tekster fik forkert klang, når de blev sunget.

Samtidig var det inspirerende at blive båret frem af musikken og udforske nye former for sproglige rytmer og gentagelser: Figurer der faldt godt i tråd med musikken og gav nye idéer til forfatterskabet.

Det er første gang Mads Mouritz optræder med sange på dansk. Før i tiden gav det danske ham "ondt i halsen", som han udtrykker det.

Men i skikkelse af Lone Hørslevs bidende og underfundige formuleringer er sproget blevet et naturligt udtryk.

Hørslev ser en stor forskel mellem sine digte og sangtekster:

"Sangteksterne lever kun gennem Mads' fortolkning. Sammen skaber vi et nyt univers".

Overgivent publikum

Fra de bagerste rækker i sofaen ud mod Enghavevej til de forreste rækker klemt sammen på gulvet, levede publikum sig denne onsdag overgivent ind i dette univers.

Intet underspillet ordspil blev overhørt. Der blev grinet, teksterne blev kommenteret undervejs, men alle var koncentrerede.

Ingen havde tid at købe øl under koncerten. Først da Mads Mouritz forlod scenen, kom der for alvor gang i salget.

Albummet Så Er Det Sagt udkommer d. 2. april. På årets Roskilde Festival vil Mouritz/Hørslev Projektet være at finde på Spoken Word Scenen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her