Læsetid: 2 min.

Digter til salg

21. marts 2005

Om kort tid går det så for alvor løs. Den 2. april rulles den røde løber ud for et gigantisk show, der markerer kulminationen på fejringen af 200-årsdagen for H. C. Andersen. Showet »Once Upon A Time« vil blive et to timer langt show, der i ord, film, dans og musik fortæller historien om Andersen, hans liv og kunst til hele verden. Kulørt og storladent vil det uden tvivl blive denne aprilaften i Parken. Filmstjernen Connie Nielsen vil styre os gennem et magisk eventyrunivers befolket af mestendels afdankede stjerner og nutidige døgnfluer.
Men hvad gælder al ståhejen? Hvad er det egentlig, vi fejrer med Andersen?
Fejringen af Andersen er lagt i hænderne på HCA2005-komiteen anført af den dygtige impressario Lars Seeberg og pr-manden Christian Have, der endnu engang har vist, hvor højt han kan slå på tromme. De to har i fællesskab bl.a. udkastet ideen om de henved 200 Andersen-ambassadører verden over, der skulle skabe opmærksomhed og synlighed om forfatteren.
Det hele handler om at gøre et brand ud af Andersen og sælge ham til hele verden. Formålet med ambassadørerne er at generere medieomtale og synlighed. Ifølge pr-bureauet vil de ramme alle mennesker med Andersen. Men med hvad? Svaret skal findes i det pengestærke fonds- og erhvervsliv, der kan se en tydelig interesse i at viderebringe eventyrdigterens budskab til de godt og vel såkaldte »key markets« verden over. For i sidste ende handler det om: design, bacon og høreapparater.
Nogle er kritiske, f.eks. litteraten Johan de Mylius, over for den kommercielle og overfladiske fejring af Andersen. Ifølge ham giver det »store overskrifter om ingenting«. Branding er tidens løsen og måde at skabe opmærksomhed og synlighed på. Man kommer ikke udenom, at branding i mange sammenhænge er både effektiv og nyttig, men når det imidlertid gælder et digterliv som Andersen, er der nok grænser for, hvor mange dækningsløse checks, man kan udstede i hans navn.

Som om Andersen ikke allerede var et stærkt brand, større end selveste Goethe, og på størrelse med Coca Cola? Andersen som brand er i modsætning til den efemeriske fejring jo blevet til gennem årtier, ja århundreder, og bunder i sidste ende på noget så uhåndterligt som litterær kvalitet. Den dybe og langstidsholdbare branding finder sted i kraft af Andersens værker. Og at udsætte dette brand for den mest overfladiske og indholdsløse hyldest kan jo faktisk være med til at erodere det sande brand Andersen. Har Andersen virkelig fortjent at blive udnyttet i denne nationale verdenskampagne?
Hvis Andersen havde levet i dag, ville han nok ikke have været uberørt af den megen postyr, som bliver stablet på benene til hans ære. Men da et skarpt blik for menneskelige svagheder hørte til hans syn på verden, og fordi han vidste, hvad store ambitioner og hang til det overfladiske kan føre med sig, ville han velsagtens have følt sig inspireret til at skrive et eventyr om os og vores tid. Dets titel kunne f.eks være »Ambassadørerne«.

/pn

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu