Læsetid: 5 min.

Døden og kysset i panden

'Hvis jeg magter at gøre det i et format som popmusik, da har jeg en opgave i folkeoplysningens tjeneste', siger den norske sanger, Bjørn Eidsvåg, der har gjort døden til tema på sin nye plade. Med en baggrund som præst og terapeut er han blevet en unik formidler af sange om mørke og lys
28. marts 2007

Alt imens rockmusikken bliver ældre, modnes dens udøvere. Flere store sangskrivere som Bob Dylan, Leonard Cohen og Johnny Cash har sunget intenst om alderdom og død. Og gennem litteraturens, kunstens og musikkens historie løber en rød tråd af livtag med dødens gåde. Det er dog fortsat ikke hverdagskost inden for populærmusikken. Heller ikke på Bjørn Eidsvågs pladeselskab, hvor man var bange for, at han ville skræmme folk væk med en plade, der handlede om døden. Men Nåde solgte over 200.000 eksemplarer i Norge, og er nu ude i Danmark.

Det dystre og melankolske som baggrund for livsglæden har fået en særlig stemme i Eidsvågs sange igennem 30 år. På enkel vis formår han at sætte ord og musik på basale følelser. Og som sådan er han en unik røst (på sprød Rogaland-dialekt!) i den skandinaviske sangtradition. Eidsvåg har arbejdet som hospitalspræst og terapeut, og han gennemgik selv et psykoterapeutisk forløb. Det har haft afgørende betydning for hans sangskrivning.

"Hvad jeg er optaget af, er jo også vigtigt for andre. Alle har været konfronteret med døden, alle har prøvet at miste eller været bange for, at kærligheden skulle gå i stykker. Noget af det vigtigste, da jeg arbejdede i psykiatrien, var at genkende mig selv i patienterne. Deres angst og problemer havde jeg også. Det gjorde mig voksen. Jeg har lært mig et sprog, som ikke er fordømmende, men som viser respekt for de lidelser, mennesker kæmper med."

Tæt på døden

Bjørn Eidsvåg har selv haft døden inde på livet, og det har fået ham til at overveje tingene på ny. En helt konkret oplevelse startede arbejdet med det nye album.

"Jeg havde været oppe at padle i kajak en pragtfuld sommerdag. Jeg var ganske træt, da jeg kom tilbage og fik en kold bajer. Det var helt fantastisk. Da slog det mig pludselig, at jeg nok har oplevet flere somre, end jeg har til gode. Jeg indså, at jeg må nyde hver eneste sommer i fulde drag. En sang som "Tidlig vinter" skrev jeg, da min far var blevet alvorligt syg. Jeg havde været borte i et stykke tid. Da jeg så ham igen, var der næsten ikke noget tilbage af ham, så svag, bittelille og tynd var han blevet. Det skal lige siges, at han lever endnu. Han kom sig. Da jeg arbejdede som præst, var jeg ofte i nærheden af døden bl.a. gennem unge mennesker, der tog deres liv. Døden har således længe været en tematik, som har stået mig nær. Jeg er blevet mere bevidst om de ting, som er smukke og vigtige."

Nåden for stor til kirken

Med tanker om døden følger overvejelser om livets betydning og spørgsmål af religiøs art. Og med pladetitlen, Nåde, knytter Eidsvåg an til et kristent begreb, der traditionelt henviser til Guds nåde og benådning af mennesket. I Eidsvågs sange får nåden dog en bredere betydning, der også rummer elementer af den kirkekritik, som Eidsvåg aldrig har været bleg for at udtrykke.

"Jeg har ikke villet sige det for tydeligt, for da bliver det et debatindlæg, men jeg mener, at kirkens traditionelle forestilling om helvede er fejlagtig. På pladen har jeg på en nænsom måde villet udtrykke, at sandsynligheden nok er størst for, at slut er slut. Vi har ingen ret til at sælge et budskab ved at true eller skræmme nogen til helvede. Nåde-begrebet er måske det smukkeste, kristendommen har at give. At et menneske bærer acceptens kys på sin pande. At vi fra fødslen af er omfavnet af kærlighed. Dét har vi fået. Men kirken har ind imellem været dårlig til at formidle denne nåde. Vi har en biskop i Oslo, som ikke accepterer homofile samboende præster, og som samtidig forkynder helvede. Det betragter jeg som et stort problem for en kirke, som ønsker at sige, at nåden er vigtig. For det betyder, at lever du i et homofilt forhold, så er du ikke accepteret. Da skal du til helvede. Så kan du ikke samtidig forkynde nåden. Men dette begreb er for stort til kun at skulle tilhøre kirken."

Guds nærvær erotisk

I flere sange giver Eidsvåg sine poetiske bud på nåden og Guds nærvær som en kilde eller flod, der gennemstrømmer mennesket både i metafysisk og erotisk forstand.

"Det er et hovedpunkt for mig, at kærligheden er større end min evne til at elske. Den store kærlighed kan vi ikke altid leve op til eller realisere, men den findes. Du har helt ret i, at jeg ved flere lejligheder har sammenkoblet det erotiske og det metafysiske. Jeg mener, det er meningsløst at fjerne den religiøse kærlighed fra virkeligheden. Den indeholder naturligvis også det erotiske element. Kirken har fortsat seksuelle neuroser, fordi den har tabuiseret kroppen og seksualiteten og adskilt den fra det åndelige".

Teatret og lysten

For Bjørn Eidsvåg var 2006 et fantastisk år, hvor han udover succesen med Nåde-pladen tog hul på et helt nyt kapitel, da han sammen med Rogaland Teater i Stavanger skabte teaterforestillingen, Skyfri himmel, baseret på stof fra Eidsvågs sange og hans erfaringer som ung i den kulturelle brydningstid fra starten af 1970erne. Skyfri himmel blev en kæmpe succes, og sættes nu op på Det Norske Teater i Oslo.

"Stykket handler om en pige, der vokser op i et strengt pietistisk miljø. Efter hendes tragiske selvmord må de efterladte bearbejde sorgen og gøre op med fortiden. Det lyder dystert, men man både græder og ler. Det har været så spændende, at jeg ønsker at lave mere teater. Jeg har planer om et stykke om døden, et requiem simpelthen!"

Eidsvåg har dog også andre planer, der står i kontrast til de mørke emner. Hans næste pladeprojekt skal hedde Lyst med den flertydighed, der ligger i ordet.

"Det skal være et fyrværkeri, der hylder livet, kærligheden og lysten. Jeg ser et stort orkester for mig lidt lige som Bruce Springsteens seneste plade med mange musikere, og jeg tænker jeg mig en krydsning af Paul Simons Graceland-album og Beatles' Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band.

Bjørn Eidsvåg er på turné resten af marts måned og spiller bl.a. i Roskilde (28/3), Slagelse (29/3) og København (31/3)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her