Læsetid: 3 min.

En dødssyg køretur

'Ambulancen' er en filmskole-øvelse, der forsøger at ligne en rigtig film
15. juli 2005

I sportens verden er det et velkendt fænomen, at de modstandere, der spiller lige efter lærebogen, er de nemmeste at udklasse. De gør nøjagtigt, hvad de har lært i træningslokalerne, de bruger de klassiske tricks og de klassiske finter, men de mangler det dér uforudsigelige, irrationelle element, der for alvor kan tage røven på dig.

Sådan er det også med film. De film, der følger lærebogen til punkt og prikke, keder os. Som nu dagens danske actionkomedie, Ambulancen, der gør alt det 'rigtige' - alt det, der står i lærebøgerne - men i fatal grad mangler en personlighed eller for den slags skyld nødvendighed.

Klichéfyldt manuskript

Plottet er ellers ganske sjovt: Et bankrøveri går galt, og under flugten stjæler de to røvere og brødre (Thomas Bo Larsen og Paw Henriksen) en ambulance. Det er den perfekte flugtbil, indtil røverne opdager, at der er en døende patient i respirator og en meget desperat sygeplejerske (Helle Fagralid) i bagkabinen.

Laurits Munch-Petersen er spillefilmsdebutant og har på Filmskolen lært, at man skal arbejde med dogmeregler og skabe formelle rammer for sin historie. Så instruktøren har lavet tre regler: 1) Alle filmens scener foregår i eller omkring ambulancen, 2) filmen foregår i realtid og udspiller sig i de 80 minutter, flugten varer, 3) der er højst fire personer med på køreturen.

En sjov filmskole-øvelse, men for at løfte sig til en spillefilm stiller det store krav til manuskriptet. Med et lille og lukket univers som en ambulance er det karaktererne og det rige og nuancerede spil, som skal bære filmen, og her formår Laurits Munch-Petersen og hans medforfatter Lars Andreas Pedersen stort set ikke at servere andet end klicheer og fortænkte konstruktioner.

Replikker råbes

Vi skal føle med Frank og Tim, fordi de forsøger at skaffe penge til deres kræftsyge mors operation, men vi tror ikke ét sekund på det postulat (det havde været sjovere, hvis de stjal for egen vindings skyld). Og vi skal engagere os i to brødres samvittighedsdilemma - skal de redde patienten i respiratoren eller deres mor - ligesom barnet, der piner sig selv med spørgsmålet, om han bedst kan undvære sin mor eller far. Men længere kommer vi ikke, og den meget moralske historie om skyld og straf er i virkeligheden blot et tyndt alibi for at fyre noget action af.

Det hjælper ikke på troværdigheden, at alle replikker råbes, og at instruktionen er hysterisk og overspændt. Thomas Bo Larsen og Paw Henriksen er dygtige skuespillere, men de har ikke meget at arbejde med i roller, som de er lovligt typecastede til - Larsen som den forhærdede forbryder med et bankende hjerte for mor og Henriksen som den forsagte og usikre lillebror, der risikerer at fortsætte storebrorens kriminelle løbebane, hvis han ikke tager sig sammen (men det gør han selvfølgelig).

Uden hjerte

Der fokuseres en del på hjerte - hjertepatient, hjerter i brand, et skud i hjertet - og kameraet går sågar på en visuel opdagelsesrejse i det menneskelige hjerte, men filmen selv har ikke noget.

Gudskelov forfalder Ambulancen kun få steder til decideret afstumpet komik og action, selv om manuskriptforfatteren Lars Andreas Pedersen har Polle Fiction på sin samvittighed. Til gengæld er der langt op til Hitchcocks Rebet (der også foregår i realtid) og Spielbergs Duellen (én lang køretur), som instruktøren nævner som forbilleder, men som i modsætning til Ambulancen rent faktisk handler om noget.

Laurits Munch-Petersen har tidligere lavet den mere raffinerede filmskolefilm Mellem os, som har vundet et utal af priser. Han skal nok komme igen. Det bør dog give anledning til selvransagelse på Det Danske Filminstitut, at en ren underholdningsfilm som Ambulancen er blevet støttet på konsulentordningen i stedet for på den såkaldte 60/40-ordning, der ellers netop er oprettet for at hjælpe mere kommercielle filmprojekter.

Ambulancen. Instruktion: Laurits Munch-Petersen. Manuskript: Laurits Munch-Petersen og Lars Andreas Pedersen. Dansk (CinemaxX, Dagmar og Empire i København samt 38 biografer i det øvrige land)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her