Læsetid: 3 min.

DR går i modoffensviv

DR's nyheder er ifølge danskerne de mest troværdige, men langt fra de mest populære. Med de strukturelle omlægninger i DR's organisation indledes en ny jagtsæson på seere
10. november 2006

Under sloganet 'Nye tider i DR' præsenterede Danmarks Radio ved indgangen til 2000 en omlægning af nyhedsudsendelserne i både radio og tv. En omlægning, der indebar flere nyhedsudsendelser. I spidsen for de nye tider stod en af dansk presses mest markante kvinder, Lisbeth Knudsen.

Men efter godt seks år med dalende seertal på nyhedsfronten er det opbrudstid i DR. Tirsdag blev det offentligt, at samarbejdet med Lisbeth Knudsen ophører. Onsdag præsenterede DR så organisationens nye planer for strukturelle omlægninger, der blandt betyder, at satsningen på flere tv-nyhedsudsendelser nu er slut, og at man har besluttet at lukke Lisbeth Knudsens morgennyheder, der kun trak godt 30.000 seere.

I stedet skal DR satse på at skabe bedre nyheder om aftenen. Det fortæller DR's nyhedschef, Henrik Keith Hansen:

"Vi relancerer vores nyhedsudsendelser. 18.30'eren skal være mere bred og folkelig. 21'eren skal være nyhedsprioriteres stramt og have mere dybde."

- Fint. Men hvad betyder det?

"Vi har analyseret seernes ønsker grundigt. Omkring kl. 18.30 laver folk en masse andre ting. Derfor skal nyhederne være hurtigere og mere opdateret. Kl. 21 er folk mere trætte, men har tid til fordybning."

Så for at folk ikke skal falde i søvn af bar fordybelse, så skal DR også være skæggere og mere levende, siger Henrik Keith Hansen:

"Der kommer til at ske en masse ting på det visuelle område. Udflytningen giver nogle helt nye muligheder scenografisk og visuelt. Det skal man ikke undervurdere."

TV2 opruster

Ikke nok med at TV2 fører på seertal, men stationen smider snart to nye produkter ind i kampen om nyhedsseernes gunst; en ny radiokanal og en 24 timers tv-kanal.

Ifølge TV2 's direktør Per Mikael Jensen betyder det ikke blot, at mængden af udbud forøges, men også at moderkanalen får langt bedre aftennyheder.

"Den satsning, vi er i gang med, er jo enestående i dansk mediehistorie. Den betyder, at vi får 200 nye journalister. Det smitter selvfølgelig af på moderkanalen," siger Per Mikael Jensen, der naturligvis ikke er ked af, at DR må lukke deres morgennyheder, selv om det giver DR flere ressourcer til at lave aftennyheder for.

For der skal penge til. Og det er man øjensynligt også klar til i DR, hvor Henrik Keith Hansen tilsvarende kan meddele, at der internt i DR's organisation kommer en stærkere prioritering af nyhederne:

"Det er endnu ikke besluttet, hvor mange ressourcer vi får ekstra, men der kommer flere penge til at lave nyheder for."

- Hvordan vil i måle, om det er en succes?

"Flere seere er naturligvis et parameter. Men det er jo ingen hemmelighed, at DR's nyhedsudsendelser scorer lavt i målinger, når det kommer til særpræg og vitalitet. Vi er den begavede men kedelige kanal. Der skal mere vitalitet og særpræg over DR," siger Henrik Keith Hansen.

Leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, professor Troels Mylenberg, ser en fare i, at DR begynder at fokusere for meget på, hvordan konkurrenten fanger seernes opmærksomhed.

"DR skal ikke efterligne TV2 med deres dynamik og joviale værter. Vil DR have succes, så må de finde andre parametre at konkurrere på," siger Troels Mylenberg og peger på, det ville være en mediemæssig katastrofe, hvis DR's nuværende satsning mundende ud i, at de blot efterligner TV2's koncept: "Man burde forbyde samtlige DR-chefer at se TV2, så de selv kan udvikle deres egen identitet".

Henrik Keith Hansen mener ikke, at DR har meget til fælles med TV2, men er klar over, at problemet med manglende identitet afspejler sig i nyhedsdækningen, og det derfor er DR's opgave at finde ud af, hvilket journalistisk ben de skal stå på:

"Vi skal være meget skarpere. I dag flyder vores vinkler," siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu