Læsetid: 4 min.

En dynamisk bygning til dynamisk undervisning

Handelshøjskolen i København har fået en ny bygning, der med sin dynamiske og åbne udformning inviterer til nedbrud mellem faggrænser og uformelle møder mellem studerende og vejledere
8. maj 2006

Når man som studerende eller forsker træder ind på Handelshøjskolen i Københavns nye bygning, Kilen, er det tanken, at man skal føle, at man er en del af et større fællesskab.

"Tilgængeligheden er enorm vigtig på en uddannelsesinstitution. På en skole som CBS (Copenhagen Business School, red.) bliver der arbejdet mere tværfagligt en nogensinde før. Der er brug for, at man kan mødes på mange forskellige måder," fortæller arkitekt Lene Tranberg fra arkitektfirmaet Lundgaard og Tranberg, der har tegnet Handelshøjskolens nye lokalitet.

Fra aulaen i centrum af bygningen er der udsigt over hele området omkring bygningen. Inden døre er der udsyn til kontorerne på bygningens fire etager. Væggene ind til kontorerne er delvist lavet af glas, som gør det muligt at følge med i, hvem der sidder og arbejder. Det gør det lettere at skabe kontakt til andre og mødes.

"Når man træder ind i et teater, er man ikke i tvivl om, at her sker der noget spændende. Tanken er, at man gerne må få en følelse af, at man er et sted, der er spækket med viden," fortæller Lene Tranberg.

Aulaens stueetage leder da også tankerne hen på en blanding mellem et amfiteater og en klippeskrænt. Podier til at sidde på slynger sig gennem lokalet. Imellem trinene på siddepladserne er der mulighed for at koble sig på internettet eller blot slå sig ned og få en snak med en vejleder.

Borde uden ender

Bygningen giver mulighed for at mødes på mange forskellige måder. Trappen i aulaen er bevidst gjort så bred, at man sagtens kan stoppe op og få en snak, og forskydninger mellem de enkelte etager gør det muligt at følge med i, hvad der foregår flere steder i bygningen. Faktisk er det meningen, at man let skal kunne råbe til folk på etagen nedenunder. På balkonerne ud mod aulaen er der placeret specialdesignede borde i organiske former uden bordender, som inviterer til at sætte til at sætte sig sammen uden, at det bliver et meget formelt møde.

"Vi har tænkt meget over, hvad et studiested er. Udfordringen har været skabe nogle rammer, der er så åbne som muligt og samtidig lave en ramme, som folk selv kan fylde ud," siger Lene Tranberg.

Forholdet mellem undervisere og studerende har ændret sig gennem de sidste mange år, og det giver behov for lokaler, som understøtter en mere afslappet omgangsform.

"Undervisere og ledere har i dag ikke autoritet i kraft af deres titler, men i kraft af deres personlighed og faglige viden," siger Lene Tranberg.

Bygningen giver både mulighed for envejskommunikation fra underviser til studerende i traditionelle auditorier, men åbner også op for mere uformelle møder rundt omkring på etagerne.

Muligheden for at mødes både formelt og uformelt er vigtig i en moderne uddannelsesinstitution.

"Man kan samles på mange måder i bygningen, men man behøver ikke at samles," fortæller Lene Tranberg.

I det hele taget er det en meget fleksibel bygning. Lige nu er de administrative kontorer placeret øverst i bygningen, mens undervisningslokalerne er på de nederste etager.

"Sådan ser det ud lige nu, men det behøver ikke at blive ved med at være sådan," fortæller Lene Tranberg. Der er ingen bærende vægge i bygningen, så hvis behovene ændrer sig, kan bygningen let tilpasse sig.

Åbent lederskab

Bygningen er i sin udformning på mange måder også inspireret af, hvordan man i dag tænker og forsker i lederskab på CBS.

Den ældste af de tre bygninger, Dalgas Have, tegnet af Henning Larsen, ligger et par hundrede meter fra Kilen.

"Med sine stramme former udtrykker Dalgas Have den måde, man i højere grad tænkte lederskab og uddannelse på for tyve år siden. Bygningen ved Solbjerg Plads er åbnet en smule mere op, men er stadig meget mere stram. I dag er der sket en massiv udvikling inden for, hvordan man tænker lederskab, som denne bygning med sin åbenhed skal afspejle," fortæller Lene Tranberg.

Ledelse er i dag meget mere åbent og uformelt. Det er netop den tankegang, der gennemsyrer hele bygningen. "På Handelshøjskolen er man i dag meget opmærksom på at få inddraget de forskellige fag i forståelsen af, hvad godt lederskab er. Man kombinerer for eksempel filosofi og økonomi," fortæller Lene Tranberg. Åbenheden over for de mange forskellige måder at tænke ledelse på, afspejler sig i bygningen på den måde, at grænserne mellem ude og inde er gjort flydende.

Podierne i stueetagerne fortsætter i græsskråningen udenfor, der også er inddelt trin, man kan sidde på. Facaden er lavet af lette materialer og glas, der giver et godt overblik over omgivelserne. For at lyset gennem de mange gladruder ikke skal blive for voldsomt, er der skodder, som den enkelte selv kan regulere.

"Der er mange, der laver meget skærmarbejde, og derfor er det vigtigt at lyset ikke er for kraftigt. Men i modsætning til andre steder har vi gjort det muligt for den enkelte medarbejder selv at regulere lysindfaldet."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu