Læsetid: 4 min.

Eksklusive ofre

Britiske muslimer vil ikke være med til at højtideligholde Auschwitzdagen
26. september 2005

I 2001 blev Storbritannien et af flere europæiske lande, der valgte at indføre en officiel Holocaust-dag for at mindes ofrene for det nazistiske folkemord på Europas jøder. (Danmark fulgte trop i 2003, red.).

Jeg husker, at jeg så med skepsis på denne beslutning. Hvad skulle vi dog med endnu en af disse nationale Vi beklager-dage, som Blair-regeringen i forvejen svælgede og spekulerede i? Risikerede en sådan manifestation ikke at udarte til sorgpornografi og tomme besværgelser? Og var denne unikke forbrydelse imod menneskeheden - den næsten fuldkomne tilintetgørelse af Europas jøder - ikke så skræmmende velkendt og belyst, at den ikke krævede særlig markering?

Min skepsis er siden gjort til skamme, efterhånden som jeg har erfaret, at ganske mange mennesker tilsyneladende ikke giver en tøddel for, hvad Auschwitz var og repræsenterede.

For eksklusiv en dag

Hvor forfejlede mine betænkeligheder var, viser et udspil, Storbritanniens Muslimske Råd netop har fremlagt. Som flere andre muslimske organer, der rådgiver regeringen valgte Rådet ikke blot at boykotte dette års ceremoni. Nu har det sågar anbefalet Blair helt at afskaffe Holocaust-dagen.

Jeg vil hævde, at det netop er de grunde, som får muslimske organisationer til at ønske Holocaust-dagen afskaffet, der gør det så meget desto magtpåliggende, at vi bevarer den.

Hvordan begrunder de muslimske repræsentanter deres modvilje?

"Holocaust-dagen er i mange unge muslimers øjne alt for eksklusiv. Den sender et forkert signal." Tro det eller ej - dette er et direkte citat fra Det Muslimske Råds indstilling: "For eksklusiv" - at tænke sig!

Som om kun de fineste folk fik lov at blive sendt til Auschwitz! Som om andre folk havde tigget om også at blive budt indenfor i gaskamrene, men vi jøder i vores eksklusivitet nægtede dem dette privilegium!

Uden tvivl kan en konsekvens af vedvarende offergørelse blive pervers stolthed i egen offerstatus. Et forfulgt folk har altid ret og ret til alt, er en tankegang, man undertiden kan støde på hos indskrænkede personer, der vel snarere kalder på medfølelse end på nag. Misundelsesværdige er de ingenlunde.

I indstillingen fra Det Muslimske Råd hedder det videre:

"Vi må aldrig anlægge forskellige slags moralske vurderinger, når det gælder menneskeliv. Muslimer føler sig sårede og ekskluderede over, at deres liv ikke betragtes som lige så værdifulde som de liv, der gik tabt under Holocaust."

Anti-folkemordsdag

Nu er det måske ikke passende for en ikke-muslim at kommentere, hvor gode grunde muslimer måtte have til at føle sig sårbare.

Men det må være rimeligt at slå fast, at den eksklusionsfølelse, som muslimerne påstår at blive ramt af på Auschwitz-dagen, overhovedet ikke er det budskab, Auschwitz-dagen er tiltænkt at sende.

Auschwitz-dagen har intet at gøre med absurd kappestrid mellem offergrupper. Vist var Holocaust en historisk begivenhed af skelsættende betydning. Men at vi vælger at højtideligholde den, annullerer ikke betydningen af andre mindedage, ligesom Victory Day ikke gør noget til at fratage andre lande deres sejrsdage eller Ramadanen annullerer Yom Kippurs gyldighed. Der ligger ingen dobbelmoralsk målestok bag Auschwitz-dagen, medmindre man da selv vælger at opleve det sådan.

I deres forslag om, at det ville være at foretrække at indføre en "Antifolkemordsdag for alle", som f. eks. også inddrager "folkemordet på palæstinenserne", afslører de muslimske rådgivningsorganer deres politiserende intentioner: På grund af Israel, skal ofrene fra Auschwitz, altså miste deres særlige ret til en plads i vor kollektive hukommelse.

I deres hast for at sidestille palæstinenseres og jøders lidelseshistorier overser de britiske muslimer en sondring, som er fuldkommen central for, hvorfor vi overhovedet har indført en Holocaust-mindedag.

Uanset hvor brutal Israel en besættelsesmagt måtte være, så er det korrekte ord for dens adfærd ikke folkemord. Israel har aldrig gjort forsøg på at udslette palæstinenserne eller mindet om dem som folk fra jordens overflade. Man tilbagegiver heller ikke territorium til dem, man har tænkt sig at udrydde.

Muslimer mere tolerante

At insistere på Holocausts unikke karakter handler på ingen måde om at tildele det jødiske folk nogen særlig forrang.

Som forfatteren Saul Bellow lader sin romanfigur, filosoffen Ravelstein, sige:

"Krigen afslørede, at næsten alle var blevet enige om, at jøderne ikke havde ret til at leve. Et så stort had og en så stor fornægtelse af retten til at leve var uden fortilfælde. Den vilje, der ville jøderne til livs, fandt bekræftelse og retfærdiggørelse i en bred, kollektiv forståelse for, at verden ville blive et bedre sted ved deres forsvinden og udryddelse."

Det er denne uhørte vilje til helt at tilintetgøre et folk og den medfølgende omfattende, kollektive forståelse for, at verden ville blive bedre ved deres udryddelse, som vi mindes på Auschwitz-dagen den 27. januar.

I sandhed ligger heri en universel advarsel, der har bud til hele menneskeheden: Til sådanne ekstreme grader af barbari og menneskelig fornedrelse kan indgroet racehad altså føre.

I stedet for at nære eksklusionsfølelse burde Holocaust-dagen for muslimerne - såvel unge som gamle muslimer - blive anledning til at ihukomme sig den islamiske verdens historisk set langt mere tolerante adfærd over for jøder.

Holocaust var en vanære for det kristne Europa, ikke for den muslimske kulturkreds. Uanset at en mufti her og der gjorde reverens over for Hitler, var Holocaust kulminationen på 2.000 års kristen antisemitisme af en art, der aldrig er praktiseret mage til i den muslimske verden.

Ved at forkaste Auschwitz-dagen, udtrykker muslimerne ikke blot foragt for jødernes historie. De fornægter også noget af det bedste i deres egen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Allan Ⓐ Anarchos
Allan Ⓐ Anarchos anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu