Læsetid: 3 min.

Eksperter: Lad vinden drive bilen

El-bilen og vindmøllerne bør tænkes sammen i en fælles energistrategi, lyder opfordringen fra energiforskere og vindmøllebranchen
2. april 2007

Medvind på cykelstierne er og bliver valgflæsk, men i et fremtidigt bæredygtigt energisystem bliver vindkraft i trafikken helt afgørende. Det mener i hvert fald brancheforeningen, Vindmølleindustrien, der ser store muligheder i en dansk bilpark drevet frem af strøm fra havvindmøller.

"Om det så bliver el- eller brintbiler, så er der nok ingen tvivl om, at vi i de kommende år vil se, at vindkraften får en vigtig plads i transportsektoren," siger chefkonsulent Jacob Holst.

Også fra forskerhold spås parløbet en stor fremtid.

"Vindkraften giver mulighed for billigere drift af elbiler, og elbilerne giver mulighed for flere vindmøller," siger civilingeniør Benny Christensen, der i en årrække har arbejdet med området og i dag sidder i styregruppen for en tænketank om bæredygtig energi under Teknologirådet.

Det samme budskab lyder fra energikonsulent Jørgen Horstmann. Ifølge hans udregninger kræver det bare 500 havvindmøller at drive alle Danmarks personbiler. Derved ville den samlede CO2-udledning fra personbiler kunne reduceres med næsten 4,5 millioner ton om året.

Bruger når andre sover

Og satsning på elbiler giver også mulighed for en CO2-besparelse på elforbruget i industrien og husholdningerne, da antallet af vindmøller kunne mangedobles. Vindmøllerne har længe været hjørnestenen i kampen for at nedbringe Danmarks brug af fossile brændsler, men de populære vinger har en slagside. Vi kan nemlig- til forskel fra de traditionelle kraftværker - ikke selv bestemme, hvornår de skal producerer el. Det blæser, når det blæser - uanset efterspørgslen. Vindmøllerne skaber derfor store mængder overskudselektricitet. Elbilen er perfekt til at udligne de svingninger, fortæller Benny Christensen:

"Det er ofte om natten, at man vil oplade bilens batterier, og det er her man i dag har det største problem med overskudselektricitet," siger han og advarer imod følgerne af, at den danske vindkraft allerede i dag er tæt ved at have nået smertegrænsen.

"Vi er ofte nødsaget til at sælge elektriciteten til spotpris til vore nabolande. Det er helt afgørende, at vi satser på teknikker, der gør elsystemet mere intelligent. Ellers ender vi i den absurde situation, at man slukker for møllerne, når det blæser," advarer han.

Og regningen?

Hvis Danmark valgte at satse stort på elbiler, ville man derimod kunne udbygge vindmølleparken betydeligt. Og ifølge Jørgen Horstmanns udregninger ville udgiften være overskuelig: I størrelsesordenen 6.000 kroner per elbil.

En måde at finansiere møllerne kunne være at tilbyde el-bilisterne en havmølle-anpart på 6.000 kroner til gengæld for gratis adgang til el. Dermed vil en el-bilist kunne køre kvit og frit rundt i sin bil i hele vindmøllens ca. 20 årige levetid, mener Jørgen Horstmann. Det ville derved blot tage et halv år at tjene investeringen hjem.

Vind til hjemmehjælpere

Anne Grethe Holmsgaard (SF) mener i allerhøjeste grad, at vindkraften og elbilerne bør tænkes sammen i en fremtidig energistrategi. Hun opfordrer til, at Københavns Kommune går forrest ved at udskifte alle de køretøjer, der bruges til kortere ture med elbiler.

"Samtidig kunne man opføre havvindmøller, der svarer til forbruget. Så kunne man pege på en mølle og sige: 'den, der driver vore hjemmehjælpere'. Det ville være fantastisk," lyder det fra en begejstret Anne Grethe Holmsgaard.

Miljø-og Teknikborgmester Klaus Bondam (R) er mere skeptisk. Han er helt enig i, at en by som København bør tænke klimahensynet ind i sine valg af transportmidler og mener, at sammenkædningen med vindmøllerne er interessant.

"Vi er rigtig glade for vores vindmøllepark og vil meget gerne udbygge den. Men vores erfaringer med elbiler er ikke de bedste, da det i praksis har vist sig, at de simpelthen ikke kører langt nok på en opladning," siger han.

El eller brint?

Klaus Bondam erkender, at batteriteknologien har udviklet sig meget, siden kommunen nedlagde forsøget med deres omkring 50 elbiler i 2000, men han vurderer alligevel, at elbilen ikke får en plads i den langsigtede transportstrategi i kommunen.

"Vores eksperter på området vurderer, at det er mere visionært at satse målrettet på brint-teknologien," lyder det fra borgmesteren.

Brint som energibærer i køretøjer er dog stadig på forsøgsbasis, og ifølge Benny Christensen vil teknologien ikke være at se på vejene før om tidligst 10 år. Der er derfor god fornuft i at satse på den tilgængelige elbil, der så relativt nemt kan omstilles til brint på et senere tidspunkt.

"Hvis vi får gang i elbilen, vil det danne grundlaget for overgangen til brintteknologien. Det handler bare om at komme i gang," lyder budskabet fra Benny Christensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu