Læsetid: 2 min.

Elefant i en glasbutik eller advokat i en designbutik

Advokat Christian Scherfig blev hentet til Dansk Design Center i håbet om, at han kunne få styr på den skrantende økonomi. I stedet har han brugt de første par måneder i direktørstillingen på at lægge sig ud med designere, udstillere og politikere
3. december 2005

Elefant i en glasbutik, klodsmajor, arrogant og respektløs. Det er ikke pæne tillægsord, direktøren for Dansk Design Center, Christian Scherfig, i disse dage får hæftet på sig. Ordene kommer fra designere, der er rasende på Christian Scherfig efter, at han har grebet ind i en udstilling ved at nedtage et kunstværk. Men vreden bunder også i en generel frustration over Dansk Design Centers nye linje, hvor juristen Christian Scherfig, der ikke har erfaring med design, vil gøre dansk design til produkter rettet mod erhvervslivet snarere end kunst rettet mod udstillinger.

Fjernede værk

Det hele startede egentlig med nogle plancher af Mændenes Hjem, der har hængt i Dansk Design Centers facadeparti siden i sommer som en del af udstillingen Danish. Da Christian Scherfig den 28. oktober mødte pressen som nytiltrådt direktør, kritiserede han værket og brugte det som anledning til at kalde Dansk Design Center for elitært.

"Se de der fire plancher om Mændenes Hjem, man fatter jo ikke, hvad det handler om! Udstillingen har en form, som taler til de indforståede, hvor man efter min mening i langt højere grad skal tale til de forudsætningsløse," erklærede den nye direktør.

I sidste uge greb Christian Scherfig så til handling; han fjernede simpelthen værket med den begrundelse, at det var 'fejlplaceret'. Det vakte ramaskrig hos resten af kunstnerne på udstillingen. De kaldte direktørens handling for 'respektløs' og onsdag valgte 21 ud af de 52 udstillende kunstnere at fjerne deres værker fra udstillingen i protest.

Men episoden har også givet anledning til en principiel debat om den nye linje, Christian Scherfig har lagt for Dansk Design Center. Ifølge de protesterende kunstnere går den nye politik ud på at tilgodese det kommercielle og traditionelle Danish Design frem for den mere nyskabende, kunstneriske linje.

iPod- fan og DJØF'er

Christian Scherfig har ikke lagt skjul på sin beundring for det mere kommercielle design. Han har kaldt Apples populære mp3 afspiller iPod for en 'fuldstændigt unik designgenstand'. iPod'en vandt for nyligt prisen for bedste design i kategorien 'Leg' ved dette års i designkonkurrence Index:2005. Christian Scherfig ønsker først og fremmest praksisorienteret dansk design, der kan bruges i danske virksomheder.

"Design er ren bundlinje," som han udtrykte det ved sin tiltræden. Han har også flere gange understreget, at størstedelen af danske designere skal ud i virksomhederne, snarere end at være selvstændige kunstnere på overførselsindkomster.

Dansk design skal professionaliseres, mener juristen Christian Scherfig - gerne ud fra en DJØF-model, der har været gennemført for advokater og revisorer for at blive attraktive samarbejdspartnere for erhvervslivet. Designerne skal kort sagt ned af deres høje heste og ud af indforståetheden. Med Christian Scherfigs ord skal designet være for de 'forudsætningsløse', og han går ikke ad vejen for at sammenligne Dansk Design Center med et folketeater.

Christian Scherfig holdt onsdag møde med de vrede designere, hvor han beklagede Dansk Design Centers klodsede håndtering af fjernelsen af værket om Mændenes Hjem. Han lovede samtidig at genopstille værket et andet sted i Centret. De 20 kunstnere, der deltog i mødet, overvejer nu, om de vil fortsætte samarbejdet med Dansk Design Center.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her