Læsetid: 5 min.

Elverhøj på dåse

Instruktøren Tue Biering tester vort syn på kunsten. Endepunktet for synet på kunst som et produkt vil være at lade teaterproduktionen indordne sig under vestlige markedsmekanismer. Derfor lader han fem skuespillere fra Bangladesh spille Elverhøj til 10 pct. af prisen, imens man som publikum nyder gin-tonic
29. marts 2006

Fem skuespillere fra Bangladesh opfører Elverhøj i en container under kyndig vejledning af danske kolleger ved Det Kongelige Teater på Turbinehallernes lille scene fra den 31. marts. Uden for i salen nyder publikum deres gin og tonic i sofaen og tager stilling til produktionens udvikling på storskærm. Tue Biering er manden bag iscenesættelsen, som har kostet en tiendedel af en typisk opsætning af Elverhøj på Det Kongelige Teater.

"Vi er jo allesammen interesseret i at kunne gå i teatret billigere, men samtidig har vi enormt let ved at bebrejde de kapitalistiske virksomheder, som kun tænker på profit, eller mellemhandlere i Den Tredje Verden, som mishandler deres arbejdere. Men i sidste ende er det faktisk os som forbrugere, som har sat dagsordenen," siger Tue Biering, som på fredag opsætter en af de skæveste versioner til dags dato af Elverhøj, hvor erhvervsliv og kunst smelter sammen og hvor man som forbruger bliver konfronteret med den dobbeltmoral, som ifølge Tue Biering kendetegner vores forhold til Den Tredje Verden. Det er ikke en tilfældig provokation, når man spørger Tue Biering.

"Med hensyn til dette projekt er det en mangeårig spekulation om, hvorvidt man ville kunne outsource en forestilling og spare nogle penge på det, som startede det," siger Tue Biering.

'Outsourcing'

Outsourcing er en neo-liberalistisk tilgang til verdensøkonomien, hvor man forsøger at fokusere på de mulige positive effekter af at flytte produktionen af Vestens varer til f.eks. Bangladesh, forklarer Tue Biering.

Fænomenet er i dag en omsiggribende realitet, hvor produktioner for vestlige firmaer er placeret i et tredje-verdensland, og hvor de eneste gyldige parametre er: pris, kvalitet og deadline. Er parametrene opfyldt, er vi alle tilfredse. Et slogan, som nu ligger til grund for Tue Bierings nyopsætning af Elverhøj og markerer samtidig titlens sammenhæng med tøjgiganten Nike's slogan 'Just Do It'.

"Vi måtte simpelthen outsource en forestilling og så gøre det fuldt ud, teste tanken, i stedet for at stille op som sædvanlige venstreorienterede kunstnere og sige, det er for dårligt, at vi udnytter arbejdskraft i Den Tredje Verden. Vi ville finde ud af, hvad det er for nogle mekanismer, der ligger bag det og prøve at gå ind i nogle af de her neo-liberalistiske tanker, hvor spørgsmålet er, hvorledes man kan hjælpe Den Tredje Verden igennem outsourcing. Vi har hele tiden forsøgt at være ærlige og forsøgt at tænke neo-liberalt," siger Tue Biering.

Også valget af Elverhøj er kontroversielt.

"Jeg må jo tilstå, at jeg egentlig ikke synes, at Elverhøj er et særlig godt stykke, og jeg synes, det er påfaldende, at det er det mest spillede stykke på Det Kongelige Teater. Jeg synes, det er virkelig fælt, patriotisk, nationalistisk på mange måder, og på ingen måder særlig godt skruet sammen. Derfor har jeg heller ikke haft kvaler ved at outsource Elverhøj, tværtimod."

"Omvendt var det også interessant at se, om vi kunne genskabe den gode gamle danske Elverhøj, så folk ville kunne genkende stykket og føle en identifikation med det, selv om vi bruger skuespillere fra Bangladesh", siger Tue Biering.

Men det er ikke et nyt fænomen i hans øjne.

"En tegnefilm som Jungledyret Hugo blev tegnet af kinesere, så why not lade en skuespiller fra Bangladesh spille Christian den Fjerde?," siger Tue Biering.

Kultur og erhvervsliv

Det er med Tue Bierings ord en forestilling, hvor kultur bliver betragtet som en handelsvare, et produkt, der ankommer i en container, som er en reaktion på Brian Mikkelsens synspunkt, hvor kulturlivet skal tage ved lære af erhverslivet og tilegne sig de redskaber, som erhvervslivet gør brug af.

Når Brian Mikkelsen mener, at man som kunstner skal tænke meget mere over sponsorer, så glemmer han ifølge Tue Biering, at utrolig mange små teatre aldrig bliver attraktive for en stor virksomhed, fordi der simpelthen går for få gennem døren.

"Jeg har siddet på Bådteatret og lavet teater, og det var fuldstændig umuligt at efterleve Brian Mikkelsens gode ideer, om at samarbejde med erhvervslivet. Jeg tror, han er meget optaget af,, at man kan måle kunst efter produktivitet og publikumssucces. Vi kunne jo så alle passende spille Nøddebo Præstegård," kommer det fra Tue Biering.

Det her er ifølge Tue Biering et forsøg på netop at skabe teater, som kun eksisterer og skabes udfra markedsøkonomiske betingelser, hvor man forsøger at vise, hvad der sker, hvis man går erhvervslivet i bedene. En forestilling som Elverhøj er her et kulturprodukt på linje med en kuglepen eller en t-shirt, som også ville ankomme i en container til Danmark.

Vores ansvar

"Pointen er, at vi bliver nødt til at indse, at det rent faktisk kan lade sig gøre at outsource en forestilling som Elverhøj. Det kan være en mulighed ud i fremtiden, at vi kommer så langt ud," siger Tue Biering.

Publikum overværer hele produktionen af Elverhøj, har indblik i økonomien og har mulighed for at træffe valg vedrørende produktionen og dens kvalitet ud fra outsourcingens parametre.

De er med til at bestemme, hvornår produktet er godt nok, og de kan sådan set også gå fra forestillingen, hvis de føler sig forarget eller provokeret af det. På den måde er det en slags teater-installation, hvor man står over for en guldfisk i en blender og skal vælge, om man trykker eller ej. Sætter du dig ind og udnytter skuespillere fra Bangladesh eller ej. Det er spørgsmålet ifølge Biering.

"Hvis vi begynder at være mere opmærksomme på, hvad det er, vi køber, og hvor det kommer fra, og hvordan det er produceret, så har vi jo reelt en magt. Det handler jo om, hvorvidt vi er klar til at overgive nogle af vores ressourcer og vores købekraft til mennesker i Den Tredje Verden, for så ville det være meget lettere at skabe en lige fordeling af verdens ressourcer," siger Tue Biering.

Det er forhåbningen hos Tue Biering, at man som publikum vil opleve, at vi i den grad som forbrugere har en utrolig stor indvirkning på hvordan markedsmekanismerne fungerer. "I den her forestilling forsøger vi at anskueliggøre, at publikum har et ansvar for hvordan den her forestilling ender, og hvordan skuespillerne bliver behandlet undervejs, men realiteterne er, at vi som forbrugere hver gang gerne vil have det lidt bedre og lidt billigere. Vi skal alle være tilfredse", siger Tue Biering og slår ud med armene.

Come On, Bangladesh You Fucks, Just Do It! Det Kgl. Teater, Turbinehallerne. Fra den 31.marts til 13. maj

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her