Læsetid: 3 min.

Eminent læsbar filmhistorie

Dansk film er lig med genrefilm, og Ib Bondebjerg kommer grundigt ind på de fleste af dem i sin analyse af dansk film fra 1940 til 1972
30. december 2005

Alle elsker dansk film. Publikum, anmelderne, ja, selv i udlandet går det vist godt (eller også rapporterer pressen blot hver eneste lille dansk prut slået på en festival et eller andet sted i verden). Men er vores historiske bevidsthed om dansk film større end tidligere? Fra dansk films fortid kender de fleste vel stadig kun Balling og Morten Korch.

Husker nogen Sigfred Johansen? Hvem kender forskellen på Sven Methling og Svend Methling? Er Johan Jacobsen et navn, der får nogen klokke til at ringe? Vi har en ny generation af danske filmstjerner, kommercielt gangbare instruktører, professionelle manuskriptforfattere. Det er ok at kunne lide tidens danske film.

Men helt ærligt: Hænger der ikke en lavsocial em over at købe gamle danske folkekomedier på dvd?! Det er film fra de dårlige, gamle dage - før vi blev gode til dét med at lave film.

Komedie og kulturstøtte

Det er undertitlen, der fortæller nøjagtigt, hvad Filmen og det moderne - filmgenrer og filmkultur i Danmark 1940-1972 handler om. Over 500 sider giver Ib Bondebjerg en grundig analyse af dansk film i perioden 1940 til 1972. Hans tilgang er primært genrebaseret - oplagt, idet dansk film helt overvejende er lig med genrefilm. Selv dogmefilmen, som i sine forskrifter lægger afstand til genrefilmen, er klart en veldefineret genre.

I 1940 havde dansk tonefilm knap 10 år på bagen. 10 år, hvor man havde prøvet at finde en national filmisk identitet efter stumfilmens internationale glansperiode og bratte fald. Resultatet var en lang række prototypiske folkekomedier; humørfyldte, teknisk svingende og frem for alt stærkt lokale. I 1940 bliver Danmark besat, og det medfører stort set stop for udenlandske film - bortset fra tyske, forstås.

Resultatet bliver paradoksalt nok en større international (ikke mindst amerikansk) inspiration og helt nye genreeksperimenter. I den anden ende af bogens periode markerer 1972 året for en ny filmlov og for oprettelsen af Det Danske Filminstitut. I 1972 er vi ikke længere en landbrugsnation, vi er blevet en moderne velfærdsstat. Filmen er blevet moderne, og den har fået en ny kulturel status i den offentlige bevidsthed; den er blevet en støtteværdig kunstform.

Gode argumenter

Bondebjergs analyse af periodens film og strømninger er grundig, som det passer sig for et akademisk værk - forfatteren er professor ved Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet - men den er samtidig et eminent læsbart stykke filmhistorie.

Centralt i bogen er analysen af de populære genrer, der præger dansk film i perioden. Det gælder ikke mindst den danske folkekomedie i et væld af former: Familiekomedien, den romantiske komedie, den satiriske velfærdsfarce, den poetiske hverdagskomedie, soldaterfarcerne - og den danske variant af screwball-komedien, nærmest egenhændigt repræsenteret af instruktøren Johan Jacobsen.

Der vies også en del plads til de populære filmserier: Fra Morten Korch-filmene (18 styk blev der lavet mellem 1950 og 1976) og Far til fire til Olsen-Banden, men også med stop ved de lidt mindre kendte som f.eks. Støv-serien, der i fire film i 60'erne tegner et humoristisk portræt af dansk forstads-småborgerlighed i en velfærdstid.

Bondebjerg kommer også ind på de mere moderne, internationale genrer: Den danske musical, film noir (som de færreste vel husker i dag, men som har affødt en håndfuld af periodens bedste film), besættelsesfilmen, ungdomsfilmen, 60'ernes danske nybølge. Hver eneste af disse mange genrer underkaster Bondebjerg en nøje æstetisk, kulturel og genremæssig analyse, løbende eksemplificeret med konkrete film.

Resultatet er en spændende og velskrevet skildring af dansk film i en central periode, som både kan læses for sine brede linjer og for sine enkelte filmanalyser. Og ja, bogen er stopfuld af argumenter for at begynde at se alle disse gamle danske film igen.

film@inforamtion.dk

Ib Bondebjerg: Filmen og det moderne - filmgenrer og filmkultur i Danmark 1940-1972. Gyldendal. 496 s., 399 kr.

Flemming Kaspersen er freelance filmskribent og arbejder på Center for Børne- og Ungdomsfilm på Det danske Filminstitut

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu